5 najważniejszych pytań z perspektywy firmy będącej dostawcą w łańcuchu ESG
09.04.25
Udostępnij
Zrównoważony rozwój to już nie tylko trend, ale kluczowy element strategii firm na całym świecie. Rozpoczynamy cyklu poświęcony ESG (Environmental, Social, Governance). Przyjrzymy się, jak poszczególne ogniwa łańcucha wartości – od dostawców po klientów końcowych – mogą dostosować się do rosnących wymagań i czerpać korzyści z odpowiedzialnego biznesu. W pierwszym artykule analizujemy perspektywę firm, które w łańcuchu wartości ESG pełnią rolę dostawców.
Dla firm, które pełnią rolę dostawców w łańcuchu wartości ESG, odpowiedzialność za wdrażanie zasad dotyczących środowiska, społeczeństwa i interesariuszy jest zarówno obowiązkiem wymaganym przez klientów, jak i szansą na budowanie konkurencyjności, innowacyjności i reputacji na rynku. Jak tę szansę wykorzystać? Krzysztof Busz, Dyrektor Biura ESG i Compliance w Grupie Impel wskazuje, kim jest dostawca w łańcuchu ESG, jakie ma obowiązki oraz jak zacząć przygotowania, aby sprostać nowym wymaganiom klientów w zakresie ESG.
Czym jest ESG?
ESG, czyli środowisko (Environment), społeczeństwo (Social) i ład korporacyjny (Governance), to podejście do zarządzania firmą, które uwzględnia kwestie z zakresu zrównoważonego rozwoju. ESG staje się kluczowym elementem strategii biznesowej wielu firm. Obejmuje ono takie aspekty, jak minimalizacja wpływu na środowisko, odpowiedzialność wobec pracowników i społeczności lokalnych oraz transparentność w zarządzaniu.

Dlaczego ESG staje się istotne w relacjach biznesowych?
Obecnie ESG stało się priorytetem dla inwestorów, regulatorów, klientów oraz użytkowników końcowych. Firmy, które nie spełniają wymagań w tym obszarze, ryzykują utratę kontraktów i trudniejszy dostęp do finansowania. Z tego powodu ESG przestaje być kwestią dobrowolnej strategii i staje się koniecznością w relacjach między firmami.
Dostawcy są integralną częścią łańcucha wartości. Większe organizacje coraz częściej wymagają od swoich partnerów przestrzegania standardów ESG. To wynika z ich potrzeby raportowania zintegrowanych wyników z zakresu zrównoważonego rozwoju. Relacje biznesowe są więc nie tylko transakcyjne, ale też partnerskie w budowie bardziej zrównoważonych praktyk.
Czym jest łańcuch wartości w procesie ESG?
Łańcuch wartości w kontekście ESG odnosi się do wszystkich etapów produkcji i dystrybucji dóbr i usług. Od dostaw surowców, poprzez procesy produkcyjne, po dystrybucję i recykling. Każdy element łańcucha jest oceniany pod kątem wpływu na środowisko, odpowiedzialności społecznej oraz zgodności z zasadami ładu korporacyjnego. Firmy wymagają od swoich dostawców zgodności z normami ESG, aby mogły one spełniać oczekiwania swoich interesariuszy i inwestorów.
Z jakiego powodu firmy „wpadają” do łańcucha wartości swoich klientów i muszą raportować kwestie zrównoważonego rozwoju?
Globalne korporacje, spółki giełdowe, instytucje finansowe oraz duże przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej zostały zobligowane do raportowania wyników ESG zgodnie z międzynarodowymi standardami. Aby to zrobić, potrzebują one danych od swoich dostawców. Dostawcy trafiają do łańcucha wartości, ponieważ ich działania (np. zużycie energii, emisje CO2, warunki pracy) wpływają na ogólny wynik ESG klienta. Oznacza to, że dostawcy muszą udowodnić, że przestrzegają określonych zasad, co niejednokrotnie wymaga wdrożenia nowych systemów monitorowania i raportowania.
Od czego zacząć przygotowania, aby sprostać nowym wymaganiom klientów w zakresie ESG?
Dostosowanie się do wymagań ESG może wydawać się skomplikowane, ale warto podejść do tego krok po kroku. Oto, od czego warto zacząć:
- Analiza stanu obecnego: Sprawdźmy, co już robimy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Być może mamy polityki środowiskowe, raportujemy pewne dane lub prowadzimy działania CSR – to dobry punkt wyjścia.
- Wyznaczenie odpowiedzialnej osoby lub działu: Kto w firmie zajmie się ESG? Warto wyznaczyć osobę lub zespół, który będzie koordynować działania i odpowiadać na pytania klientów.
- Gromadzenie zapytań od klientów: Coraz częściej firmy otrzymują ankiety i formularze dotyczące ESG. Dobrze jest zbierać te pytania w jednym miejscu i wypracować prawdziwe, profesjonalne, spójne odpowiedzi.
- Planowanie zarządzania ESG: Trzeba zastanowić się, jak w dłuższej perspektywie będziemy wdrażać i zarządzać ESG w firmie. Czy będziemy raportować zgodnie z określonymi standardami, czy i jakie polityki będziemy wdrażać, jaki dane musimy gromadzić?
- Rozpoczęcie budowania transparentności: Warto komunikować nasze działania – na stronie internetowej, w raportach rocznych czy w rozmowach z klientami.
- Współpraca z dostawcami i partnerami: ESG to nie tylko nasze działania, ale też wymagania wobec poddostawców. Dobrze jest od samego początku angażować ich w proces, np. pytając o stosowane lub planowane działania ESG.
Firmy, które nie będą raportować ESG zgodnie z obowiązującymi regulacjami, mogą spotkać się z różnymi konsekwencjami. Od kar finansowych nakładanych przez krajowe organy nadzoru, po ograniczony dostęp do finansowania. Banki mogą np. podwyższyć oprocentowanie nawet o 2 p.p. A nawet odpowiedzialność karną.
Dla firmy będącej dostawcą w łańcuchu ESG dostosowanie się do nowych wymagań to nie tylko wyzwanie, ale też szansa na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Wdrażając dobre praktyki ESG, firmy mogą nie tylko sprostać oczekiwaniom klientów, ale też przyczynić się do budowy bardziej zrównoważonego świata.

Krzysztof Busz
Specjalizuje się w obszarach: ESG, compliance, whistleblowing i komunikacji. Posiadam ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy w spółkach giełdowych oraz mniejszych organizacjach. Kwalifikacje w zakresie compliance to: Approved Compliance Officer (ACO); Biegły ds. identyfikacji, wykrywania i zapobiegania przestępstwom gospodarczym i korupcji; Audytor wewnętrzny systemu bezpieczeństwa informacji zgodnie z normą ISO/IEC 27001:2017-06; Inspektor Danych Osobowych. Jest jednym z członków założycieli Stowarzyszenia Praktycy Compliance.
Powiązane artykuły
