5 trendów w usługach utrzymania czystości
21.09.21
Udostępnij
Utrzymanie czystości to usługi najczęściej powierzane firmie outsourcingowej. Przedsiębiorcy chcąc skupić się na kluczowych obszarach swojej działalności oddelegowują na zewnątrz procesy, które nie mają bezpośredniego wpływu na ich zysk. Jednocześnie sprzątanie biur, hoteli czy galerii handlowych oraz dbanie o wygląd otoczenia tych budynków ma niezaprzeczalny wpływ na wizerunek tych obiektów. To dlatego profesjonalne utrzymanie czystości, choć zaliczane do usług prostych – wymaga specjalistycznej wiedzy, wykorzystania nowych technologii i profesjonalnego sprzętu.
Oto główne trendy w usługach utrzymania czystości w subiektywnym przeglądzie naszego eksperta w tej dziedzinie – Grzegorza Smereki, wiceprezesa zarządu spółki Impel System, dyrektora operacyjnego grupy produktowej Cleaning w Grupie Impel.
Większy zakres usług, czyli pracownik nie tylko od sprzątania
W czasie pandemii COVID-19 zdecydowanie wzrosło znaczenie i zapotrzebowanie na usługi związane z utrzymaniem higieny i czystości. Równolegle nasilił się problem ograniczenia w firmach zasobów ludzkich. Tymczasem na terenie większości obiektów, takich jak większe sklepy, centra handlowe czy biurowce, przez jakąś część dnia są obecni pracownicy zajmujący się sprzątaniem. W sytuacji niedoborów kadrowych u klienta to doskonała możliwość na wykorzystania tego potencjału ludzkiego. Pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie czystości obecni na terenie obiektu mogą wesprzeć zarządcę obiektu w innych czynnościach prostych, niekoniecznie związanych ze sprzątaniem. Wystarczy przeszkolić personel, a może on wykonywać zadania dodatkowe. Należą do nich inwentaryzacje, rozładowanie towaru zgodnie z layoutem, drobne prace konserwatorskie, tworzenie dokumentacji zdjęciowej odzwierciedlającej stan techniczny obiektu.
To nowe spojrzenie na zakres czynności, jakie ma do wykonania pracownik sprzątający wynika z analizy potrzeb naszych klientów. Wprowadzanie takich rozwiązań spotyka się z dużym zainteresowaniem. A przede wszystkim pozwala na odciążenie pracowników klienta w pracach, które nie stanowią podstawowego zakresu ich obowiązków.
Automatyzacja usług utrzymania czystości
W sytuacji niedoborów personelu roboty sprzątające to kolejne rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę. Autonomiczne maszyny mogą wykonywać czynności związane z czyszczeniem powierzchni, bez konieczności angażowania pracowników. To szczególnie ważne w obiektach, do których ludzie mają ograniczony dostęp, ale też w przestrzeniach wielkoformatowych, gdzie regularne sprzątanie jest czasochłonne i uciążliwe. Roboty autonomiczne wymagają oczywiście obsługi przeszkolonego pracownika. Odbywa się to jednak w zdecydowanie mniejszym wymiarze godzinowym, np. przy mapowaniu obiektu, zaprogramowaniu trasy, pracach serwisowych.
Rosnące koszty pracy w Polsce powodują, że autonomiczne maszyny sprzątające są coraz bardziej opłacalne, a ich stosowanie na szerszą skalę staje się uzasadnione ekonomicznie.

Mobilność sposobem na efektywne działanie
Czas poświęcany na ludzką pracę staje się coraz bardziej cenny. Z tego powodu poszukujemy rozwiązań, pozwalających na najbardziej efektywne jego wykorzystanie. W ten sposób powstały mobilne grupy porządkowe Grupy Impel. To zespoły przeszkolonych pracowników wyposażonych w specjalistyczny sprzęt, potrzebny do gruntownego doczyszczania i konserwacji każdego typu powierzchni. Grupa mobilna może więc wykonać prace związane z myciem okien, w tym wysoko położonych przeszkleń czy innych powierzchni. Może również doczyścić posadzki , zająć się czyszczeniem żaluzji pionowych, ale też wykonać drobne prace konserwatorskie. Zespół pracowników z grupy mobilnej dojedzie na wskazane miejsce i w krótkim czasie zrealizuje wszystkie specjalistyczne. Ma nie tylko odpowiednie kompetencje, ale też właściwy sprzęt.

Aplikacje jako pomoc w zarządzaniu usługą
Nowoczesne aplikacje pozwalające na monitorowanie postępów prowadzonych prac są już powszechne. Narzędzia te pozwalają nam na stałe weryfikowanie poziomu jakości usług i sprawdzanie czasu ich wykonania przez pracowników. Informacje, które otrzymujemy z aplikacji pomagają nam lepiej zarządzać usługą i zorganizować pracę na obiekcie. Oznacza to projektowanie usługi dla danego klienta w taki sposób, aby wykonać ją w optymalnym czasie i optymalnym zakresie. Dzięki temu klienci otrzymują usługę dopasowaną do swoich rzeczywistych potrzeb, bez zbędnych czynności, które niepotrzebnie mogą zawyżać jej cenę.

Ekologia w usługach utrzymania czystości
Od dłuższego czasu przedsiębiorstwa starają się działać wg zasad zrównoważonego rozwoju. Tworzone są produkty zgodne z ekologicznym nurtem i ograniczany negatywny wpływ na środowisko naturalne. To samo dotyczy usług czystościowych, w których od wielu już lat mówi się o ograniczeniu zużycia środków chemicznych. Jako Grupa Impel wiemy, że to już nie wystarcza. Pracujemy dziś nad rozwiązaniami, które pozwalają na używanie do sprzątania wyłącznie wody. Należy do nich mycie wodą, do której wtłoczony jest ozon, naturalna substancja o właściwościach odkażających. Mycie taką wodą powoduje usuwanie zanieczyszczeń, bez potrzeby użycia jakichkolwiek środków chemicznych.
Przede wszystkim jednak koncentrujemy się na ograniczeniu zużycia mediów, w tym wody oraz emisji ścieków. W przypadku sprzątania dużych obiektów wolumeny zużycia mediów są ogromne. Dla przykładu duży automat sprzątający zużywa w ciągu doby nawet 400 l wody i produkuje ok. 400 l ścieków. Skupiamy się na tym, aby wprowadzać maszyny, które zamiast 400 l wody zużyją tylko 75 l. To daje potężne oszczędności, bo w ciągu miesiąca jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet 6 ton ścieków tylko z jednej dużej maszyny, pracującej w jednej galerii handlowej. Wprowadzane przez nas rozwiązania są więc proekologiczne, ale też dają korzyść dla klienta, bo pozwalają mu realnie zaoszczędzić na mediach. W sytuacji stale rosnących cen wody, prądu czy utylizacji ścieków to niezwykle istotne.
Wszystkie usługi związane z utrzymaniem czystości w Twojej firmie znajdziesz na czystość.impel.pl
Powiązane artykuły

Autonomiczne roboty sprzątające w centrum logistycznym? Dlaczego nie
Utrzymanie czystości w obiektach logistycznych posiadających kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych powierzchni je...
10.11.22


Centrum Szkoleń Produktowych Grupy Impel – Jak szkolić specj...
Centrum Szkoleń Produktowych dla branży Facility Management powstało z inicjatywy Grupy Impel.
14.09.22
