78. Tour de Pologne – kulisy pracy oficjalnej ochrony wyścigu
27.07.21
Udostępnij
Przed nami 78. Tour de Pologne. Ta jedna z największych na świecie imprez kolarskich w tym roku rozpocznie się 9 sierpnia w Lublinie, a zakończy się 15 sierpnia w Krakowie. Grupa Impel już po raz dziesiąty pełni rolę oficjalnej ochrony wyścigu, dbając o zapewnianie bezpiecznych emocji uczestnikom. Po raz drugi to wydarzenie sportowe będzie realizowane w czasie pandemii COVID-19 i zgodnie z wprowadzonym reżimem sanitarnym. To oznacza ograniczenia dla kibiców, ale też dodatkowe wyzwania dla ochrony.
Zabezpieczenie wyścigu Tour de Pologne, wydarzenia o takiej randze, skali i charakterystyce, wymaga szybkich decyzji i działań. Wyścig realizowany jest w 7 etapach, a kolejne odcinki są oddalone od siebie o kilkadziesiąt kilometrów. Długość trasy, jaką mają do przejechania zawodnicy na wszystkich etapach łącznie to ponad 1140 km. Przebiega ona przez ponad 400 miejscowości. Każdego dnia do kolejnego etapu przemieszcza się 1200 osób (obsługi i zawodników), 23 tiry ze sprzętem i 50 busów ze scenografią. To olbrzymie wyzwanie logistyczne dla organizatora, ale też konkretne zadania dla ochrony odpowiedzialnej za zabezpieczenie Tour de Pologne.
Specyfiką tego wydarzenia jest infrastruktura, która kroczy wraz z przemieszczającym się wyścigiem. Wszystko rozkładane jest w nocy lub nad ranem, w dużym tempie. Na miejscu startu i mety każdego etapu zawsze są stali koordynatorzy Grupy Impel. Jako oficjalna ochrona wyścigu jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo uczestników wydarzenia oraz ruchome elementy infrastruktury – mówi Janusz Pniak z Grupy Impel, jeden z koordynatorów do spraw bezpieczeństwa podczas Tour de Pologne.
Wspieramy organizatora przez całą dobę, przemieszczamy się razem Lang Team przez cały czas trwania Tour de Pologne. Codziennie rano, przed startem wyścigu na każdym jego etapie, szczegółowo analizujemy zastaną sytuację, tworzymy plan rozstawienia ludzi, weryfikujemy strategię działania. A potem zaczyna się wyścig i konieczność szybkiego reagowania – wśród widzów, dziennikarzy, służb ratunkowych, samochodów – dodaje Janusz Pniak.
Zadania oficjalnej ochrony Tour de Pologne
Grupa Impel, jako oficjalna ochrona wyścigu, zabezpiecza metę wszystkich siedmiu etapów. Chroni także hotele, w których nocują zawodnicy oraz parkingi, na których przechowywany jest sprzęt sportowy. Do obowiązków Grupy Impel należy również zabezpieczenie wozów transmisyjnych oraz ekipy telewizji obsługującej medialnie wydarzenie. To całodobowe wsparcie operacyjne we wszystkich siedmiu dniach wyścigu. Dodatkowo zadaniem oficjalnej ochrony Tour de Pologne jest zabezpieczenie rundy miejskiej w Katowicach, przy którym tylko w dniu VI etapu będzie pracować 290 ochroniarzy z Grupy Impel.
Działania, które realizujemy w ramach obsługi odcinka katowickiego są niezwykle angażujące. Przejmujemy wszelkie procesy związane z tworzeniem projektu zmiany tymczasowej organizacji ruchu. Odcinek wymaga częściowego zamknięcia miasta, zmian oznakowania, czasowego zamknięcia niektórych ulic. Prace nad przygotowaniami trwają ponad 3 tygodnie, to przetworzenie olbrzymiej ilości dokumentacji i stała praca z Policją. Zadania związane z przygotowaniem zabezpieczenia tego odcinka bierzemy w pełni na siebie. Możemy to zrobić, ponieważ mamy wieloletnie doświadczenie w zakresie wsparcia w organizacji i zabezpieczeniu imprez masowych oraz sportowych – dodaje Janusz Pniak.

Tour de Pologne w czasie pandemii COVID-19
W czasie pandemii COVID-19 bezpieczeństwo nabrało dodatkowego wymiaru związanego z koniecznością przestrzegania reżimu sanitarnego. Dla ochrony oznacza to nowe zadania i nowe priorytety. Już w zeszłym roku działaliśmy według protokołu covidowego, a w tym roku będzie podobnie. Teoretycznie nadal nie mamy kibiców, nie ma trybuny honorowej czy strefy VIP. Nie będzie też miasteczka rowerowego, które przed pandemią było dużą atrakcją dla kibiców. Ze względu na COVID mamy konieczność utrzymywania dystansu społecznego. Całe zaplecze wyścigu koncentruje się na scenie, na której będą dekorowani zwycięzcy oraz na jej otoczeniu, gdzie będą np. realizowane wywiady – mówi Janusz Pniak.
Zobacz również:
Partner od bezpieczeństwa – Czesław Lang o oficjalnej ochronie Tour de Pologne
Priorytetem pozostaje odseparowanie zawodników, dzięki czemu będą mogli szybko, sprawnie i unikając bezpośredniego kontaktu z kibicami dotrzeć z linii mety do punktu zbiórki, gdzie parkują busy drużyn. Społeczność związana z tym sportem zachowuje się w sposób bardzo otwarty. Kibice chcą osobiście pogratulować zwycięzcom, poklepać ich po ramieniu. W czasie pandemii to niestety niemożliwe. W zeszłym roku największy problem z odseparowaniem zawodników mieliśmy w Zabrzu. Tamtejszy parking był zaledwie 200 m od linii mety, przy ulicy. Zabezpieczenie było bardzo trudne, a rozemocjonowanych kibiców ciężko było nakłonić do utrzymania dystansu społecznego. W tym roku wszystkie parkingi na całej trasie wyścigu są oddalone od linii mety danego odcinka. To pozwoli nam odpowiednio realizować zadania związane z zapewnianiem bezpieczeństwa zawodnikom – dodaje Janusz Pniak.
Powiązane artykuły




Jak wygląda współpraca firm zewnętrznych z wojskiem?
Obiekty wojskowe, jak wszystkie inne obiekty, wymagają realizacji usług niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowani...
05.10.23