Analiza danych – skuteczny sposób obniżenia kosztów energii elektrycznej w centrach handlowych
18.10.22
Udostępnij
Wzrastające ceny energii elektrycznej są ogromnym wyzwaniem dla centrów handlowych, hipermarketów i sklepów wielkopowierzchniowych. To kolejny, po pandemii COVID-19, wyjątkowo trudny czas dla właścicieli i najemców powierzchni. Duże zapotrzebowanie na energię w tych obiektach wynika z dużego zużycia jej na potrzeby systemów oświetlenia i ogrzewania, klimatyzacji oraz urządzeń chłodniczych.
Poszukiwanie oszczędności w obiektach handlowych staje się faktem. Problem, z którym się mierzymy, dotyczy przedsiębiorstw na całym świecie. Rozwiązania takie, jak wspólny cel energetyczny dla wszystkich sieci supermarketów w kraju są planowane na przykład we Francji. W tamtejszych centrach handlowych temperatura zostanie ujednolicona i obniżona do 17 stopni, a ilość zastosowanego oświetlenia obniżona o 30%.
Planowane wyłączenia wentylacji w godzinach nocnych lub rezygnacja z podświetlenia tablic reklamowych to rozwiązania wprowadzane dziś, w odniesieniu do nadchodzącego globalnego kryzysu energetycznego. Od kilku lat rozwiązania mające na celu przynoszenie oszczędności są wprowadzane jednak już na etapie budowy obiektów. Dzięki temu w coraz większej ilości budynków instalowany jest system fotowoltaiki lub pompy ciepła – wyjaśnia Katarzyna Kudelska dyrektor segmentu Centra i sieci handlowe w Grupie Impel.
Wnikliwa analiza rachunków za energię elektryczną
Faktura za energię elektryczną jest złożona z wielu czynników, które wpływają na jej wysokość. Niestety, dla większości odbiorców, którzy nie są ekspertami w dziedzinie energetyki, poszczególne składniki rachunku za energię są niezrozumiałe.
Odbiorcy energii często nie w stanie racjonalnie przeanalizować wszystkich elementów składowych faktury. Praktyka pokazuje jednak, że interpretacja poszczególnych parametrów jest bardzo pomocna podczas wdrażania wszelkiego rodzaju optymalizacji, które spowodują realne oszczędności w przedsiębiorstwie – mówi Katarzyna Kudelska.
System Prognosis oferowany przez Grupę Impel jest rozwiązaniem, dzięki któremu zarządzanie energią elektryczną można oddać w ręce ekspertów. System kierowany jest do wszystkich przedsiębiorstw chcących zdecydować się na outsourcing w zakresie zarządzania zużyciem energii – od pojedynczych placówek handlowych aż do całych sieci hipermarketów i centrów handlowych. Urządzenia, które montowane są przy licznikach, działają w sposób automatyczny, weryfikując poprawność konfiguracji oraz stan liczników.
Prognosis to system zaprojektowany przez ekspertów z zakresu elektroniki i elektryki. To autorskie rozwiązanie, które w czasie rzeczywistym analizuje zużycie energii elektrycznej i na podstawie tej analizy prognozuje zapotrzebowanie. Prognosis Box umożliwia przesyłanie danych za pośrednictwem technologii niskich częstotliwości z licznika do systemu, który przeprowadza analizy. Jest to urządzenie na baterie, charakteryzujące się długą żywotnością.
![]() | ![]() | ![]() |
Pomiar i analiza danych są kluczowe podczas optymalizacji zużycia energii. Instalując urządzenie, które pobiera informacje z każdego typu licznika w obiekcie klienta, zyskujemy wgląd w aktualne oraz historyczne dane. Wówczas, jesteśmy w stanie ocenić czy konfiguracja licznika odpowiada opłaconej przez klienta taryfie. – Wgląd do danych historycznych pozwala ubiegać się o wypłatę korekty od dystrybutora energii nawet do 5 lat wstecz. Dzięki systemowi Prognosis klienci niejednokrotnie mieli możliwość ubiegać się o korektę poniesionych opłat. Wypłaty sięgały nawet 300 tysięcy złotych. – tłumaczy Joanna Konopko, wiceprezes zarządu Prognosis sp. z o.o., spółki działającej w ramach Grupy Impel.
Jak osiągnąć realne oszczędności z systemem Prognosis?
Algorytmy składające się na system Prognosis, po pobraniu danych z licznika analizują je i generują trafne diagnozy. Eksperci z zakresu energetyki, pracując w oparciu o uzyskane informacje, analizują czynniki wpływające na zużycie energii w obiekcie. Biorą pod uwagę m.in. moc zamówionej energii i opłaty za nią. Te wszystkie analizy są uwzględnione w zestawie rekomendacji, które w postaci raportu przesyłane są do klienta. Doświadczenie pokazuje nam, że wdrożenie przez klienta tych rekomendacji pozwala na zaoszczędzenie nawet 20-25% kosztów ponoszonych za dystrybucję energii – podkreśla Joanna Konopko.
Klienci, którzy korzystają z rozwiązania Prognosis w zarządzanych obiektach, mogą korzystać online z dostępu do Systemu Prognosis. Pozwala to na stały podgląd zużycia energii we wszystkich lokalizacjach. System daje możliwość zdefiniowania stanów alarmowych istotnych parametrów, np. mocy zamówionej czy energii biernej, za których przekroczenie dystrybutorzy naliczają kary, które stają się elementem faktury. Dzięki szczegółowym raportom z analizy dystrybucji i zużycia energii klienci są w stanie podjąć konkretne działania na podstawie rekomendacje ekspertów z Grupy Impel wdrażających system Prognosis.

Powiązane artykuły

Wiosna to dobry czas na serwis klimatyzacji
Początek roku to idealny moment dla właścicieli i administratorów systemów klimatyzacyjnych, aby zaplanować cykliczny...
18.03.25


