(Bez)cenne bezpieczeństwo w czasach kryzysu
24.11.22
Udostępnij
Z danych Polskiego Związku Pracodawców Ochrona branża ochrony osób i mienia to rynek o wartości 11 mld zł. Zatrudnia ona ok. 250 tysięcy osób i ponad 80% wszystkich jej kosztów stanowią te związane z zatrudnieniem pracowników. Dziś kwestie dotyczące bezpieczeństwa nabrały jeszcze większego znaczenia. Jednocześnie zagrożenia dla sprawnego funkcjonowania branży ochrony nigdy nie były tak duże. Niezbędne jest dopasowanie warunków współpracy z klientami do obecnych wyzwań i wdrażanie nowoczesnych technologii.
Bezcenne bezpieczeństwo – kampania Polskiego Związku Pracodawców Ochrona
Skala zachodzących zmian rynkowych jest prawdopodobnie największa na przestrzeni ostatnich 20 lat. W odpowiedzi na obecną sytuację Polski Związek Pracodawców Ochrona przygotował kampanię informacyjno-edukacyjną „(Bez)cenne bezpieczeństwo”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na kwestię rosnących kosztów i cen usług związanych z ochroną. Zadaniem akcji jest także zwiększenie świadomości społecznej w zakresie znaczenia branży ochrony i jej pracowników. Kluczowe zagrożenia opisano w liście otwartym pracodawców sektora ochrony, inicjującym kampanię.
13 września br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, zgodnie z którym minimalne wynagrodzenie w 2023 r. wzrośnie w dwóch etapach. Od 1 stycznia 2023 r. będzie wynosić 3490 zł, a od 1 lipca – 3600 zł. Z kolei minimalna stawka godzinowa zwiększy się w styczniu do 22,80 zł brutto, a w lipcu – do 23,50 zł. Finalnie oznacza to wzrost o prawie 20 proc. w stosunku do kwot obowiązujących obecnie. (…)
Od przyszłego roku znacząco zwiększą się minimalne koszty pracodawcy, jakie musi ponieść firma świadcząca usługi ochrony, która chce zatrudniać zgodnie z prawem pracowników etatowych i zleceniobiorców. To niestety oznacza konieczność podwyższenia cen naszych usług i renegocjacji warunków współpracy z naszymi klientami. (więcej)
Wyzwanie, przed jakim stanęła branża ochrony komentuje Jarosław Kot, członek zarządu Polskiego Związku Pracodawców Ochrona i wiceprezes Impel Facility Services.
Na wzrost stawek za usługi ochrony wpływa przede wszystkim zaplanowany wzrost minimalnego wynagrodzenia o prawie 20%, jak również wysoka inflacja oraz deficyt pracowników na rynku wynikający z niskiego bezrobocia. Warto także mieć na uwadze, że w przypadku kwalifikowanych pracowników ochrony z bronią, pracowników grup interwencyjnych, konwojentów czy operatorów systemów zabezpieczenia technicznego stawka osiąga nawet dwukrotność płacy minimalnej.

Ważne renegocjacje warunków umów z klientami
Firmy świadczące usługi z zakresu ochrony osób i mienia mają świadomość, że brak odpowiedniego przygotowania i strategii na 2023 rok może być poważnym zagrożeniem dla ich dalszego funkcjonowania na rynku. Z tego powodu renegocjacje warunków umów z klientami są dziś kwestią priorytetową.
Firmy zrzeszone w PZP Ochrona już prowadzą proces renegocjacji podwyżek od stycznia 2023. Następnie od marca rozpoczną kolejne negocjacje, by zwaloryzować kontrakty o kolejną podwyżkę zaplanowaną od lipca 2023, kiedy to płaca minimalna ponownie wzrośnie – mówi Kinga Korzybska, sekretarz generalny PZP Ochrona.
Bezcenne bezpieczeństwo w czasach konfliktów geopolitycznych
Klienci korzystający z usług ochrony również dotkliwie odczuwają skutki obecnych zmian rynkowych i niejednokrotnie poszukują oszczędności także w tym zakresie. A to paradoksalnie przekłada się na zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa w czasach, kiedy sytuacja geopolityczna jest wyjątkowo trudna.
Dziś na firmach zajmujących się ochroną osób i mienia spoczywa jeszcze większa odpowiedzialność. Konflikt zbrojny toczący się za naszą granicą, a także związane z nim natężone migracje, to wyzwanie nie tylko dla władz rządowych i samorządowych, ale również dla firm świadczących usługi z zakresu bezpieczeństwa. Wysoka specjalizacja pracowników, podnoszenie kwalifikacji i odpowiednie wyszkolenie kadr nabiera obecnie szczególnego znaczenia – podkreśla Jarosław Kot.
PZPO przewiduje, że jeśli waloryzacja stawek za usługi ochrony nie wyrówna kosztów związanych z inflacją i wzrostem płacy minimalnej, firmy będą zmuszone do wypowiadania umów i redukcji zatrudnienia. A to przełoży się bezpośrednio na niedobór kadry i zmniejszenie bezpieczeństwa. Zwłaszcza w miejscach, gdzie rola wykwalifikowanych pracowników jest kluczowa. Są to m.in. w placówki publiczne, jednostki wojskowe, sądy czy inne przedsiębiorstwa miejskie.
Nowoczesne technologie odpowiedzią na aktualne wyzwania
Branża ochrony osób i mienia już od dłuższego czasu wdraża transformację technologiczną. Niewątpliwie obecna sytuacja rynkowa przyspieszy jeszcze ten proces. Teraz nowoczesne usługi oferowane klientom mogą okazać się najlepszym rozwiązaniem i receptą na czas kryzysu. Rozwiązania technologiczne są bowiem realną alternatywą dla tych tradycyjnych związanych z bezpieczeństwem, a dodatkowo pomagają zredukować koszt usługi.
Rozwiązania proponowane dziś klientom są odpowiedzią na wyzwania zmieniającej się rzeczywistości. Podążamy za aktualnymi trendami, wdrażając standardy, w których praca człowieka jest skutecznie wspierana przez nowoczesne narzędzia i zaawansowane systemy informatyczne. Postęp technologiczny i ciągły rozwój organizacyjny zapewniają bezpieczeństwo, łącząc doskonałość operacyjną personelu oraz innowacyjne systemy zabezpieczeń i kontroli. Dzięki temu zwiększamy poziom bezpieczeństwa obiektów, osób i mienia przy jednoczesnej optymalizacji kosztów usługi – mówi Jarosław Kot. I dodaje: Rozwiązania powinny być zawsze precyzyjnie dopasowane do zagrożeń i specyfiki branży. Dobrze to obrazuje przykład z branży budowlanej. Do ochrony terenów inwestycyjnych wykorzystywane są dziś z powodzeniem mobilne wieże monitorujące. Można śmiało stwierdzić, że rozwiązanie to zmieniło kształt tej usługi i praktycznie wyeliminowało ochronę fizyczną z placów budów.

MobiGuard to mobilny i autonomiczny system ochrony oferowany przez Grupę Impel. Dzięki wbudowanej kamerze CCTV oraz aktywnemu systemowi zdalnej ochrony mienia w wyznaczonych strefach na obszarze do 10 tys. m2 każde niepożądane zdarzenie wyzwala alarm. Wyzwalany jest także sygnał odstraszający, a obraz zostaje natychmiast przekazany do stacji monitorowania. Tam, w razie postępu zagrożenia, podejmowana jest decyzja o interwencji patrolu. System pozwala wyraźnie zwiększyć poziom ochrony, dając klientowi możliwość elastycznego zarzadzania kosztami i szybkiego reagowania na niezaplanowane zdarzenia. Jednak w krytycznych momentach to ocena sytuacji i decyzja pracownika ochrony jest kluczowa dla działania adekwatnego do zagrożenia. (więcej)

Powiązane artykuły




Niezależne audytowanie jakości usług
Wprowadzenie działań audytowych w ramach realizacji usług outsourcingowych wspiera rozwój procesów realizowanych prze...
17.07.24