Bezpieczne stadiony pod okiem Grupy Impel
24.08.21
Udostępnij
Polski Związek Piłki Nożnej, po zakończeniu każdego sezonu poddaje ocenie organizację i zapewnienie bezpieczeństwa podczas meczów piłki nożnej szczebla centralnego. Dokument przygotowywany przez Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN służy analizie, na podstawie której stale rozwijany jest system organizacji i bezpieczeństwa rozgrywek piłkarskich w Polsce. Grupa Impel odpowiada za bezpieczeństwo trzech stadionów, ujętych w raporcie.
- Z jakimi wyzwaniami w zakresie bezpieczeństwa imprezy sportowej mierzyli się w tym sezonie ich organizatorzy?
- Co składa się na odpowiednie zorganizowanie i zabezpieczenie stadionu w czasie meczu?
- Które obiekty sportowe wspierane przez Grupę Impel osiągnęły najwyższe oceny w poszczególnych kategoriach raportu?
Bezpieczeństwo imprezy sportowej w sezonie 2020/21
Na wyjątkowe warunki towarzyszące organizacji tegorocznych rozgrywek piłkarskich wpłynęła pandemia koronawirusa i idące za nią ograniczenia oaz restrykcje sanitarne. Konstrukcję raportu dotyczącego organizacji i bezpieczeństwa trudno zatem porównać z jego poprzednimi wydaniami. W sezonie 2020/21 skutecznej analizie zostały poddane wyłącznie te kategorie, które funkcjonowały w pełnowymiarowym trybie. W raporcie zrezygnowano między innymi z oceny frekwencji za cały sezon oraz strefy gastronomicznej.
Znaczenie bezpieczeństwa w czasie meczy nabrało zupełnie innego wymiaru. Podmioty odpowiadające za organizację takie wydarzenia zmierzyły się z zupełnie niecodzienną pracą.
– Fakt, że część rozgrywek odbyła się bez kibiców, wymusił całkowitą reorganizację naszej pracy. W czasie organizacji meczów cały ekosystem stadionu musiał być podporządkowany wymaganiom sanitarno – epidemiologicznym. Kluczowe stało się przestrzeganie ściśle określonych zasad przez obecnych na stadionie. To ważne doświadczenie dla organizatorów i służb ochrony” – mówi Artur Dąbrowski, dyrektor operacyjny Grupy Produktowej Security.
Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN, który przygotowuje raport, odpowiada za wytyczne organizacji i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej oraz infrastruktury stadionowej na szczeblu centralnym. – Jego rolą jest budowanie spójnego systemu organizacji i bezpieczeństwa rozgrywek piłkarskich w Polsce oraz przekazywanie klubom piłkarskim know-how i najlepszych europejskich praktyk w przedmiotowym zakresie – piszą autorzy raportu.
Raport 2020/21
Opublikowany raport różni się od dokumentów publikowanych przez PZPN w poprzednich latach. Obejmuje on wyłącznie kategorie, które mogły zostać poddane skutecznej analizie i ocenie w perspektywie całego sezonu rozgrywanego w okresie pandemii.
Do najważniejszych kategorii ocenionych w perspektywie całego sezonu i kluczowych z punktu widzenia firm świadczących usługi ochrony należy zaliczyć oceny: pracy stewardów/ochrony, obsługi parkingów dla drużyn i oficjeli, współpracy podmiotów i całościowa ocena organizacji meczów.
Ocena pracy stewardów/ochrony
Na ocenę funkcjonowania pracy stewardów i pracowników ochrony wpływa sposób przyjęcia publiczności przez stewardów oraz efektywność reagowania przez pracowników ochrony na sytuacje nadzwyczajne. Sprawnie działający system jest kluczowym elementem obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wydarzenia.
W tej kategorii wyniki były bardzo zbliżone. Najlepiej została oceniona praca stewardów i pracowników ochrony Jagielloni Białystok (4,93). Spośród klubów, z którymi współpracuje Grupa Impel Zagłębie Lubin uzyskało wynik (4,87), Śląsk Wrocław (4,80). Występująca w I lidzie Korona Kielce uzyskała najlepszy wynik w tej klasie rozgrywkowej (4,88).

Parkingi dla drużyn i oficjeli
Ważnym elementem organizacji meczu jest przygotowanie i zabezpieczenie parkingów dla drużyn i oficjeli. Jest to szczególnie ważne w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego. Oczywiście wiele zależy od infrastruktury parkingowej posiadanej przez klub, ale równie istotna jest sprawna obsługa przez stewardów i pracowników służb ochrony. W tej kategorii wśród klubów Ekstraklasy najlepiej została oceniona infrastruktura i obsługa parkingów Śląska Wrocław (5,27). Zagłębie Lubin uzyskało wynik (5,00), a Korona Kielce (4,82) co pozwoliło temu klubowi zająć drugie miejsce w tej kategorii wśród klubów I ligi.

Ocena współpracy podmiotów
Podczas organizacji wydarzeń sportowych ważna jest koordynacja współpracy pomiędzy organizatorem, służbami ochrony i stewardami, policją, strażą pożarną oraz służbami medycznymi. W tej kategorii oceniane są czytelne procedury działania i podejmowania decyzji przez organizatorów. Równie ważna jest współpraca i wzajemne zrozumienie organizatora z przedstawicielami służb publicznych i partnerów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo meczu.
W tej kategorii w Ekstraklasie najlepiej zostały ocenione kluby z Gdańska, Gliwic i Lubina (5,00). Śląsk Wrocław otrzymał równie wysoką notę (4,80). W I lidze Korona Kielce uplasowała się tuż za podium z oceną 4,82.

Ocena organizacji meczów
Ta kategoria jest globalną oceną dokonywaną przez obecnych na meczach Delegatów Meczowych PZPN. Dokonują oni kompleksowej, globalnej oceny organizacji meczów oraz stadionowego systemu bezpieczeństwa. Wynik nie jest wypadkową wszystkich ujętych w raportach PZPN wyników z poszczególnych kategorii.

Wśród klubów Ekstraklasy tej kategorii najlepiej została oceniona organizacja meczów Śląska Wrocław (5,20). Zagłębie Lubin uzyskało wynik (4,87). W I lidze pierwsze miejsce zajął klub, z którym współpracuje Grupa Impel. Korona Kielce uzyskała wynik (5,12).
Podsumowanie
W sezonie 2020/21 udało się zrealizować wszystkie rozgrywki, a ocena stadiów chronionych przez Grupę Impel wypadła bardzo dobrze. – Grupa Impel posiada doświadczenie i potencjał organizacyjny, które pozwalają nam efektywnie wspierać naszych klientów w obsłudze dużych wydarzeń sportowych.- mówi Artur Dąbrowski. – Jesteśmy ogromnie dumni z faktu, że mogliśmy swoją pracą wesprzeć ich podczas tego trudnego i nietypowego sezonu, a praca ta została pozytywnie oceniona przez organizatorów rozgrywek – podsumowuje Artur Dąbrowski.

Powiązane artykuły




Waloryzacja gwarancją zachowania ciągłości usług
Waloryzacja umów jest kluczowym warunkiem, aby wykonawcy nie ponosili strat, a zamawiający mieli gwarancję ciągłości ...
04.12.23