Branża hotelarska mierzy się ze zmianami rynkowymi
05.12.22
Udostępnij
Branża hotelarska nie zdążyła odbudować się po najtrudniejszym dla niej okresie pandemii, a przed nią kolejne wyzwania związane ze zmianami rynkowymi. Managerzy obiektów muszą zarządzać kosztami energii, które w przypadku gazu i energii elektrycznej, wzrosły o kilkaset procent. Duży wpływ na funkcjonowanie hoteli ma także zmiana zachowań konsumentów.
Według badania zrealizowanego we wrześniu przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego tylko 28% hotelarzy ocenia, że udało im się wrócić do poziomu obłożenia z lat 2018-19. Ponad 50% wskazuje możliwość odbudowy popytu na swoje usługi w perspektywie najbliższych dwóch lat (do 2024 r).
Nowe nawyki klientów branży hotelarskiej
Zmienił się m.in. sposób rezerwacji miejsc w obiektach. Obecnie klienci poszukują najbardziej optymalnej cenowo oferty, a większość rezerwacji jest dokonywana tuż przed przyjazdem. Taki model nie pozwala hotelom optymalnie planować pracy i kosztów. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, że część obiektów decyduje się na dostępność tylko podczas weekendów. Tylko wtedy jest szansa na ograniczenie ryzyka związanego z wysokimi kosztami stałymi.
Wyzwania rynku pracy
Jednym z największych wyzwań w branży hotelarskiej są kwestie związane z zatrudnieniem. Podczas pandemii duża część doświadczonej kadry była zmuszona do zmiany profesji i odejścia z branży. Dotyczy to zarówno pracowników zajmujących się usługami house-keeping, a także pracowników administracyjnych. Do tego trzeba mieć na uwadze wpływ rekordowo niskiego bezrobocia. Jednym ze sposobów, w jaki branża radzi sobie z tym problemem, jest outsourcing usług związanych z administracyjnym wsparciem działalności obiektu. Mowa tu przede wszystkim o outsourcingu usług kadrowo-płacowych.
– Współpraca z doświadczonym outsourcerem w zakresie usług kadrowo-płacowych to przede bezpieczeństwo zapewnienia ciągłości procesów. To także oszczędność czasu i wymierne korzyści finansowe – podkreśla Eliza Hałas, dyrektor handlowy segmentu hotele w Grupie Impel. I dodaje: – Klient ma pewność realizacji kluczowych procesów dla prowadzonego biznesu i może skupić się na bieżącej działalności hotelu. Dodatkowo, nawiązanie współpracy to w większości przypadków standaryzacja procesu i minimalizacja błędów, dzięki wprowadzeniu digitalizacji oraz automatyzacji i robotyzacji do dotychczasowych czynności.
Rekordowo wysokie koszty działalności hoteli
Trzeci kwartał tego roku to kolejny okres, kiedy hotelarze odczuwają znaczący wzrost kosztów bieżących funkcjonowania obiektów. Mowa tu przede wszystkim o drastycznych wzrostach kosztów nośników energii oraz żywności. Z badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że ceny energii dla hoteli niemających stałych kontraktów na energię elektryczną wzrosły średnio o 200% w stosunku do zeszłego roku. Trudniejsza sytuacja jest w dostawach gazu. Pomijając obiekty posiadające stałe ceny, ankietowani odnotowali wzrost kosztów tego nośnika rok do roku o średnio 312%. Rekordziści notują podwyżki nawet o 1000%.
Co można zrobić, aby efektywniej zarządzać energią?
Jednym z działań, które może wykonać każdy duży odbiorca energii elektrycznej, jest szczegółowe poznanie, składników faktury za prąd i złożonych relacji między nimi. Ta wiedza może być kluczowa. Faktury za energię oprócz faktycznego zużycia, wykazują cały szereg opłat dodatkowych. Warto je poznać i zastanowić się na ile można je ograniczyć.
– Często się zdarza, że obiekty, które charakteryzują się dużym zużyciem energii, do których zaliczamy między innymi hotele, nie posiadają optymalnie skonfigurowanych parametrów umowy z firmą energetyczną. Może to generować niepotrzebne koszty, które powielane są z miesiąca na miesiąc. Wprowadzenie rozwiązań kontrolujących i monitorujących opłaty dystrybucyjne energii elektrycznej finalnie wpływa na obniżenie rachunków za prąd – mówi Eliza Hałas.
Tak działa między innymi wdrażany przez Grupę Impel system Prognosis. To rozwiązanie, które podpina się do każdego punktu poboru energii. System sczytuje historię z licznika elektrycznego i na jej podstawie generuje rekomendacje, co należy poprawić. Wdrożenie ich pozwala na optymalizację kosztów za dystrybucję energii elektrycznej i lepsze dopasowanie poziomu taryfy za zużycie. Z danych użytkowników systemu Prognosis wynika, że oszczędności mogą wynieść nawet do 25%.
Gdzie jeszcze szukać oszczędności w branży hotelarskiej?
Kolejnym obszarem, który znacząco wpływa na całokształt kosztów stałych związanych z prowadzaniem obiektu turystycznego, jest techniczne utrzymanie obiektu. W każdym hotelu znajduje się wiele instalacji, których prawidłowe funkcjonowanie wymaga regularnych przeglądów i prac naprawczych. Co ważne, należyty stan techniczny instalacji i urządzeń, decyduje o tym, na jakim poziomie hotel świadczy usługi dla swoich gości. To z kolei ma przełożenie na ocenę konsumentów i determinuje poziom przyszłej sprzedaży. Hotel, w którym jest wiele usterek technicznych nie może liczyć na dobrą ocenę przez odwiedzających. Stała opieka techniczna jest zatem dla hotelu kluczowa. Dobrze skonstruowana umowa serwisowa z doświadczonym dostawcą usług technicznego utrzymaniu nieruchomości na pewno pozwoli lepiej zarządzać pracami technicznymi, a przy tym kontrolować koszty.
Prewencja i odpowiednia konserwacja instalacji i urządzeń pozwalają nie tylko na utrzymanie ich sprawności technicznej. Wykwalifikowany technik potrafi również dostrzec nieprawidłowości, których usunięcie zaoszczędzi sporo pieniędzy i zapewni bezpieczeństwo gości obiektu.
Branża hotelarska, aby płynnie funkcjonować i skutecznie mierzyć się z dynamiką zmian rynkowych, musi wdrażać odważne strategie optymalizacyjne i nawiązywać relacje biznesowe z takimi partnerami, którzy pomogą jej przejść przez ten trudny okres.
Powiązane artykuły
Krajowy System e-Faktur – Elektroniczna rewolucja w świecie ...
Wyjaśniamy, czym ten system tak naprawdę jest, kto będzie zobowiązany do korzystania z KSeF, czym jest faktura ustruk...
09.04.24