Cyfryzacja firm przyspieszyła i już się nie zatrzyma
26.01.21
Udostępnij
Czasy pandemii okazały się przełomem w postrzeganiu tematu cyfryzacji. Digitalizacja przedsiębiorstw stała się już nie tylko kwestią wyboru, ale bezdyskusyjną koniecznością, by przetrwać. I taki model – biznesu opartego o usługi, z których możemy korzystać z dowolnego miejsca na świecie – będzie stawał się modelem docelowym i powszechnym.
Kiedy globalna gospodarka stanęła w obliczu pandemii SARS-CoV-2, stało się jasne, że lada moment do gry wkroczą nowe technologie. Zarówno te, wypracowane w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, jak i te, które stworzono z potrzeby chwili, w odpowiedzi na ograniczenia spowodowane rozprzestrzenianiem się wirusa. Niemal w jednym momencie większa część globu przeniosła się do sieci i to we wszystkich sferach: od nauki i pracy zdalnej, poprzez e-zakupy, usługi bankowe online do komunikacji z najbliższymi. W Polsce mówi się wręcz o cyfrowej rewolucji w administracji publicznej. Od stycznia do września 2020 r. elektroniczny Profil Zaufany (ePUAP) założyło prawie 3,4 mln nowych użytkowników.
Mocne przyspieszenie tempa cyfryzacji nastąpiło również w biznesie – firmy, nawet te nieprzekonane do nowych technologii, musiały postawić na digitalizację usług czy automatyzację procesów produkcji. Tylko w taki sposób były w stanie zachować ciągłość działania. Inaczej by po prostu nie przetrwały.
Przełom w postrzeganiu cyfryzacji
Mocne przyspieszenie tempa cyfryzacji nastąpiło również w biznesie – firmy, nawet te nieprzekonane do nowych technologii, musiały postawić na digitalizację usług czy automatyzację procesów produkcji. Tylko w taki sposób były w stanie zachować ciągłość działania. Inaczej by po prostu nie przetrwały. Według raportu Banku Światowego „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, opublikowanego w sierpniu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w wyniku pandemii 32 proc. polskich firm zaczęło używać bądź zwiększyło użycie internetu, mediów społecznościowych oraz wyspecjalizowanych aplikacji czy platform cyfrowych w celach biznesowych. Przedsiębiorstwa korzystały z tych rozwiązań, by poprawić przede wszystkim sprzedaż (45 proc.), marketing (38 proc.) i zarządzanie (24 proc.). Jeśli chodzi o branże, to według danych z raportu największe przyspieszenie cyfryzacji nastąpiło wśród firm handlowych i usługowych, natomiast w przemyśle użycie platform cyfrowych zwiększyło 20 proc. polskich firm.
– Niewątpliwie czas pandemii okazał się przełomem w postrzeganiu tematu cyfryzacji – jej status z dalszej dotąd perspektywy, przeszedł na pilną, niezbędną potrzebę. Dlatego nasi eksperci, już od momentu wybuchu epidemii i wynikających z niej konsekwencji dla biznesu, wspierali firmy w procesach digitalizacji i pokonywaniu licznych przeszkód, by skutecznie ją rozpocząć.
Dzięki temu, że posiadamy elastyczną infrastrukturę, blisko współpracujemy z dostawcami i mamy bogate doświadczenie w zdalnym dostarczaniu usług IT, niemal natychmiast – jako SI-Consulting mogliśmy przestawić się na nowy model pracy, proces ten został też bardzo sprawnie wdrożony w całej Grupie Impel.
A jednocześnie wciąż rozwijaliśmy nasze produkty, poszerzając je o funkcjonalności niezbędne dla nowej rzeczywistości biznesowej – podkreśla Paweł Wala, wiceprezes zarządu SI-Consulting.
Cyfrowe zarządzanie dokumentami, elektroniczne faktury i raportowanie przez boty
Kiedy rozpoczęła się pandemia i wielu przedsiębiorców rozpoczęło walkę o przetrwanie swoich biznesów, spółka SI-Consulting zaproponowała klientom takie rozwiązania, które przede wszystkim zapewniały płynność działania firmy oraz jej elektroniczną obsługę, możliwą praktycznie z każdego miejsca na globie. Usługi te bez wątpienia pomogły przedsiębiorcom funkcjonować w nowej rzeczywistości – dzięki temu, że wiele procesów można było przenieść do sieci lub je zautomatyzować, biura nadal działały, zakłady produkcyjne nie zostały zamknięte, zachowano ciągłość usług i dostaw.
Do najczęstszych rozwiązań, które spółka SI-Consulting polecała jako najbardziej optymalne w trakcie pandemii, a następnie zajmowała się ich wdrażaniem, należały:
SI-SIGN – cyfrowy notariat spółki
Najnowsza aplikacja SI-Consulting – SI-SIGN – stanowi odpowiedź na wyzwania związane ze zdalnym podpisywaniem ważnych dokumentów. Jest to aplikacja webowa przeznaczona do cyfrowego zarządzania dokumentami. Umożliwia nie tylko ich akceptowanie przez uprawnione osoby, ale także śledzenie całego obiegu oraz przeprowadzanie obrad i głosowań (jawnych i tajnych) spółek akcyjnych i z o.o. Wszystko odbywa się w sposób bezpieczny i transparentny, m.in. dzięki zastosowaniu zaawansowanej kryptografii oraz technologii blockchain służącej do przechowywania oraz przesyłania informacji o operacjach zawartych w danej sieci.
Wdrożenie oprogramowania SI-SIGN do minimum skraca wszystkie procesy decyzyjne, jednocześnie umożliwiając udział w nich z każdego miejsca na świecie.
Rapid Redesign – rozwiązania cyfrowe w 6 tygodni
Eksperci SI-Consulting we współpracy z firmą INNOVATIKA podczas pandemii przygotowali i udostępnili w internecie serię webinarów prezentujących podejście do szybkiego wytwarzania produktu cyfrowego. Pokazane podczas seminariów on-line rozwiązania pozwalają na przejście od fazy konceptu do działającego produktu (MVP) w ekspresowym wręcz tempie – nawet w 6 tygodni.
SAP Upscale – więcej niż sprzedaż e-commerce
Dla przedsiębiorstw, które chcą szybko i sprawnie uruchomić sprzedaż e-commerce, SI-eCommerce, spółka-córka SI-Consulting przygotowała nowoczesną platformę SAP Upsacale. Jej główną zaletą jest przygotowanie przedsiębiorstwa do uruchomienie sprzedaży w cyfrowym świecie w czasie zaledwie kilku tygodni. SAP Upscale to także wsparcie w zakresie promocji, marketingu, mobilnych płatności, a także segmentacji.
SI-EFAKTURA – kompleksowa faktura elektroniczna
To kompleksowe rozwiązanie dotyczące wystawiania, dystrybucji i przechowywania faktur sprzedażowych w postaci elektronicznej, ale i generowania ich w papierowej formie.
Co więcej, SI-EFAKTURA nie ingeruje w dotychczasowy przebieg procesu fakturowania oraz wygląd dokumentów, dzięki czemu nie wymaga rozbudowanych testów i szkoleń użytkowników.
SI-FLOW – koniec kłopotów z dokumentami
SI-FLOW to rozwiązanie do skanowania i elektronicznego obiegu dokumentów. Produkt ten stanowi najlepszy sposób na zniwelowanie problemów związanych z tradycyjnym (papierowym) obiegiem faktur, z którymi nierzadko borykają się firmy. Jego wdrożenie to koniec kłopotów takich jak zaginięcie dokumentu, przeterminowane płatności i co za tym idzie – kary finansowe. Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów firmy nie tylko skracają czas ich obsługi, ale i zmniejszają koszty, otrzymują też pełny podgląd do historycznych danych i ułatwiony dostęp do zarchiwizowanych dokumentów.
RPA – część pracy przejmują boty
RPA, czyli Robotic Process Automation to odpowiedź SI-Consulting na
jedną z największych bolączek obecnych czasów, tj. zmniejszony zespół ludzi. W przypadku narzędzi RPA kluczowe znaczenie odgrywa dostęp do danych w postaci elektronicznej. Wszelkiego rodzaju analizy i raportowanie, które są nieodzowną częścią zarządzania, dzięki botom RPA można wykonywać automatycznie i znacznie szybciej, a pracownicy skupiają się wtedy na najważniejszych zadaniach.
Jak wynika z ostatniego raportu międzynarodowej kancelarii CMS „CEE Digital Horizons”, która latem przepytała prawie 100 przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie 18 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aż 65% ankietowanych uważa, że cyfryzacja jest obecnie priorytetem w realizacji celów biznesowych.
Przedsiębiorcy będą inwestować w technologie informatyczne
To, że pandemia SARS-CoV-2 mocno przyspieszyła proces cyfryzacji gospodarki i usług zdalnych, stało się faktem i trudno z tym dyskutować. Rok 2020 pokazał bowiem dobitnie, że nowe technologie są gwarancją skutecznych narzędzi antykryzysowych.
Dziś eksperci bardziej zastanawiają się, na ile trwałe są te zmiany i jak długo się utrzymają. Jak wynika z ostatniego raportu międzynarodowej kancelarii CMS „CEE Digital Horizons”, która latem przepytała prawie 100 przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie 18 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aż 65% ankietowanych uważa, że cyfryzacja jest obecnie priorytetem w realizacji celów biznesowych. I aż dwie trzecie przedsiębiorców przewiduje zwiększenie nakładów na technologie informatyczne w przyszłym roku. Jako kluczowe narzędzie w transformacji firm, respondenci wskazują sztuczną inteligencję, by poprawić szybkość i wydajność organizacji, trzy czwarte przedsiębiorców inwestuje też w systemy analizy danych.
Ostatnie miesiące pokazały, że dążymy do świata, w którym biznes oparty będzie o mniejsze lub większe usługi, dostępne z każdego miejsca na świecie. Jest to bowiem rozwiązanie bardzo elastyczne, które owszem, doskonale sprawdza się w czasie kryzysu takiego jak pandemia, ale kiedy świat wróci do normy i danej usługi nie będziemy już potrzebować, po prostu z niej zrezygnujemy. Posiadanie biura i własnej drogiej infrastruktury takiej możliwości nam nie daje, nawet jeśli nie będziemy już jej używać. Pamiętajmy też, że inwestycje w technologie cyfrowe i automatyzację przedsiębiorstw, to nie tylko lekarstwo na COVID, ale także poprawa produktywności, wydajności, a jednocześnie optymalizacja kosztów oraz możliwość angażowania pracowników do najważniejszych zadań, kiedy prostsze, ale mocno uciążliwe czynności, mogą być wykonywane przez boty – podkreśla Paweł Wala.
Powiązane artykuły
Krajowy System e-Faktur – Elektroniczna rewolucja w świecie ...
Wyjaśniamy, czym ten system tak naprawdę jest, kto będzie zobowiązany do korzystania z KSeF, czym jest faktura ustruk...
09.04.24
Jaki będzie 2024 rok w podatkach?
Piotr Adamski, starszy konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals o tym, jakie zmiany czekają nas w przepisa...
12.12.23