Czy usługi mobilne to przyszłość rynku FM?
04.12.24
Udostępnij
Rynek usług technicznych dynamicznie ewoluuje. W szczególności dotyczy to tych usług, które wymagają wysokich kwalifikacji. Rosnące zapotrzebowanie na serwisantów technicznych w połączeniu z ograniczoną ich dostępnością, stanowią istotne wyzwanie dla zarządców obiektów, takich jak biurowce czy galerie handlowe. Jak zatem sektor facility management adaptuje się do tych zmian?
Utrzymanie techniczne obiektów oraz znajdujących się w nich systemów i urządzeń to nie tylko wymóg prawny. To także istotny element zapewnienia niezawodności działania obiektu i bezpieczeństwa jego użytkowników. Cykliczne przeglądy, naprawy czy usuwanie awarii wymagają zarówno odpowiednich kompetencji, jak i wysokiego poziomu odpowiedzialności. Niedopatrzenia w tym obszarze mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, od dyskomfortu użytkowników obiektu, po zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
Rosnące wymagania wobec kompetencji technicznych
Wyższe koszty zatrudnienia oraz presja na wzrost wynagrodzeń, w połączeniu z niedoborem specjalistów o zaawansowanych kompetencjach technicznych, sprawiają, że zatrudnianie takich osób na stałe w wielu obiektach staje się coraz mniej opłacalne.
– Zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi techniczne wciąż rośnie. Nie ogranicza się ono jedynie do podstawowych napraw czy tzw. prac „złotej rączki”, lecz przede wszystkim obejmuje obsługę bardziej zaawansowanych instalacji, takich jak systemy wentylacji czy zabezpieczenia przeciwpożarowe. Jednocześnie wysoko wykwalifikowanych techników jest coraz mniej na rynku i coraz trudniej jest utrzymać takiego specjalistę, aby był stale obecny w obiekcie – zauważa Jacek Grelewicz, prezes spółki Impel Mobi Group i dodaje: Odpowiedzią na to wyzwanie są usługi serwisu technicznego realizowane w modelu mobilnym.
Mobilność jako odpowiedź na potrzeby rynku
Rozwijany przez Grupę Impel model mobilny opiera się na dostarczaniu usług technicznych w formule „na żądanie”. Zespół mobilnych techników obsługuje przeglądy budynków, realizuje regularne serwisy, ale też zapewnia doraźne naprawy. Dodatkowo duża dostępność mobilnych grup serwisowych pozwala na szybką reakcję na potrzeby klientów.
– Obecnie dysponujemy flotą 300 mobilnych zespołów serwisowych, które miesięcznie realizują ponad 10 000 zadań – podkreśla Jacek Grelewicz.
– Mobilność, ale też szerokie kompetencje w naszych zespołach pozwalają na dostosowanie zakresu usług do indywidualnych potrzeb klienta. Zadania naszych grup mobilnych wykraczają poza standardowe działania techniczne i obejmują szeroki zakres usług, od usuwania awarii, przez drobne prace budowlane, aż po działania związane z utrzymaniem czystości, takie jak doczyszczanie powierzchni po remontach czy porządkowe prace sezonowe – dodaje Jacek Grelewicz.
Katarzyna Kudelska, dyrektor sprzedaży w Grupie Impel odpowiedzialna za współpracę z centrami i sieciami handlowymi, zauważa, że model mobilny zyskuje coraz większą popularność wśród klientów.
Rozwiązanie mobilne doskonale sprawdza się w przypadku obiektów handlowych, takich jak rozproszone placówki sieci handlowych czy parki handlowe. Dzięki mobilnym zespołom możliwe jest utrzymanie czystości i sprawności technicznej w sposób efektywny kosztowo, bez konieczności zatrudniania na miejscu stałego personelu.
– W miejscach takich jak galerie handlowe, które charakteryzują się dużymi przestrzeniami wspólnymi, często odwiedzanymi przez klientów sanitariatami i generalnie dużym ruchem klientów, usługa sprzątania musi być realizowana w sposób ciągły. Tu niezbędne są zespoły stale pracujące na terenie tych obiektów. Natomiast w przypadku usług technicznych, ze względu na ograniczoną dostępność specjalistów z odpowiednimi kompetencjami, mobilne rozwiązania stają się idealną alternatywą – podkreśla Katarzyna Kudelska i dodaje:
– Dzięki mobilnym zespołom możemy szybko reagować na wszelkie nieprzewidziane sytuacje, co jest dużym atutem, szczególnie w sektorze handlowym, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie dla utrzymania komfortu klientów galerii i sklepów – zauważa Kudelska.
Efektywna obsługa awarii
Codzienna eksploatacja urządzeń prowadzi do naturalnego ryzyka wystąpienia awarii. W obiektach takich jak galerie handlowe, gdzie ciągłość działania ma kluczowe znaczenie, systematyczne prace konserwacyjne oraz szybka reakcja serwisowa są podstawą efektywności operacyjnej.
– Nasze mobilne zespoły rocznie realizują ponad 120 tys. interwencji w całej Polsce. Dzięki analizie danych, którymi dysponujemy, jesteśmy w stanie przewidzieć liczbę awarii w danym regionie. To kwestia statystyki, bo pewne urządzenia, podzespoły po określonym czasie użytkowania po prostu się psują. Dzięki takiej wiedzy możemy odpowiednio przygotować zasoby, a przez to działać efektywnie – mówi Jacek Grelewicz.
Przewaga mobilności w sytuacjach kryzysowych
Mobilny model usług pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami w sytuacjach kryzysowych. Przykładem jest reakcja Grupy Impel na wrześniowe powodzie w Polsce. Mobilne zespoły techniczne nie tylko realizowały standardowe zadania zgodnie z harmonogramem prac. Podejmowały także działania ad hoc, zabezpieczając obiekty klientów przed zalaniem i przywracając ich funkcjonalność po ustaniu powodzi.
– Elastyczność i szybkość działania to ważna cecha, szczególnie w czasach wymagających natychmiastowych reakcji – podsumowuje Jacek Grelewicz.
Powiązane artykuły
Niezależne audytowanie jakości usług
Wprowadzenie działań audytowych w ramach realizacji usług outsourcingowych wspiera rozwój procesów realizowanych prze...
17.07.24