Ekologia w usługach sprzątania
20.09.22
Udostępnij
Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne to jedno z ważniejszych wyzwań dla gospodarki na kolejne lata. Istotną rolę odegra tu sektor nieruchomości, który od lat cechuje się wysoką emisyjnością. Jak podaje Komisja Europejska budynki w Unii Europejskiej generują aż 36% globalnego zużycia energii i prawie 40% emisji gazów cieplarnianych. Wskazane wartości powodowane są między innymi koniecznością utrzymania nieruchomości i ich obsługą.
Strategia ESG i obecny w niej czynnik środowiskowy definiują działania, jakie planują podejmować firmy, aby ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dotyczy to również firm wykonujących usługi w obszarze Facility Management, w tym Grupy Impel, która konsekwentnie wdraża zmiany metodą drobnych kroków.
Edukacja ekologiczna
Wdrażanie strategii zielonej transformacji zaczęliśmy od zaangażowania się w edukację naszych pracowników. Prowadzone przez Grupę Impel szkolenia dla pracowników wykonujących usługi sprzątania, w dużym stopniu koncentrują się na wykorzystywaniu przyjaznych środowisku technologii. Ważną rolę w ich edukacji pełni utworzone niedawno Centrum Szkoleń Produktowych Grupy Impel. Oprócz doskonalenia umiejętności pracowników sprzątających ma ono także budować ich świadomość ekologiczną. Zdajemy sobie sprawę, że bez ich zaangażowania proces zielonej transformacji nie zakończy się sukcesem – mówi Grzegorz Smereka, wiceprezes zarządu spółki Impel System, dyrektor portfela produktowego Cleaning w Grupie Impel.

Pracownicy odpowiedzialni za realizację usług uczą się technik sprzątania, obsługi urządzeń oraz właściwego dozowania środków czyszczących. Ważnym elementem prowadzonych szkoleń jest także edukowanie w zakresie oszczędzania zasobów i właściwego segregowania odpadów, ale też wyposażenie pracowników w odpowiednie narzędzia i technologie oraz nauczenie korzystania z nich.
Od lat angażujemy naszych pracowników w inicjatywy, które pomagają zwiększyć świadomość ekologiczną na poziomie całej organizacji. Chcemy też prowadzić działania edukujące nasze otoczenie w temacie ekologii. Z tego powodu uruchomiliśmy projekt Kina rowerowego – proekologiczną akcję, która w czasie wakacji zagościła w 10 polskich miastach. Niekonwencjonalna formuła kina miała uwrażliwić mieszkańców dużych miast na problematykę ekologiczną. Poprzez akcję Kina rowerowego chcieliśmy też pokazać naszym klientom i partnerom, jak ważne są dla nas działania na rzecz środowiska naturalnego – dodaje Grzegorz Smereka.
Usługi przyjazne środowisku
W przypadku firmy oferującej profesjonalne usługi utrzymania czystości, działania związane z wdrażaniem zielonej transformacji mają przede wszystkim prowadzić do ograniczenia emisji CO2, prawidłowego gospodarowania odpadami i oszczędzania zasobów.
Naszym celem jest oszczędzanie zużycia wody oraz ograniczenie ilości wytwarzanych ścieków w realizowanych przez nas usługach. To dlatego od dłuższego czasu inwestujemy w nowoczesne urządzenia, jak np. i-Mopy wykorzystujące do mycia mniejszą ilość wody. Wprowadzamy także maszyny wyposażone w system podczyszczania zbieranych z posadzki ścieków i pozwalające na ponowne wykorzystanie ich do mycia. Ważnym wyzwaniem dla organizacji jest także rezygnacja z urządzeń i pojazdów spalinowych. W pierwszym etapie wprowadzamy elektryczne zamiatarki, kosy i kosiarki, ale sam proces wymiany realizujemy sukcesywnie. Wynika to np. z dużej liczby urządzeń, jakie wykorzystujemy w naszej pracy – ich jednorazowa wymiana byłaby niemożliwa. Sam rynek nie oferuje też pełnego asortymentu urządzeń akumulatorowych – uzupełnia Grzegorz Smereka.
Usługi sprzątania – produkty i technologie
W przypadku firm sprzątających bardzo istotne jest także stosowanie profesjonalnych środków czystości z odpowiednim składem. Kluczowe jest również właściwe dozowanie preparatów wykorzystywanych do sprzątania.
Stosowane przez nas środki chemiczne, np. posiadające Certyfikat EU Ecolabel preparaty marki Biopur, spełniają wymagania dotyczące bezpieczeństwa oraz składu. Opakowania produktów muszą mieć oznaczony precyzyjny sposób dozowania preparatów. Dbamy też o ograniczenie ilości generowanych odpadów, w tym liczby zużytych opakowań po środkach chemicznych. To dlatego razem ze spółką Impel Delivery – dostawcą marki Biopur – wdrażamy program monitorowania drogi, jaką przebywają plastikowe opakowania na środki chemiczne. Opakowania zużyte nie są wyrzucane, ale ponownie napełniane preparatami do czyszczenia. Co więcej, marka Biopur wprowadza opakowania z biodegradowalnego tworzywa sztucznego HDPE, które ulega naturalnej degradacji tylko w 4 lata. Przykładamy tak dużą wagę do opakowań po środkach chemicznych, bo świadcząc nasze usługi, zużywamy niemal 170 milionów litrów roztworów rocznie. To dlatego precyzja dozowania i brak marnotrawstwa ma tak duże znaczenie – uzupełnia Grzegorz Smereka.

Grupa Impel wdraża również proekologiczne zmiany w innych obszarach związanych z usługami sprzątania. Ważnym kierunkiem są zmiany dotyczące wykorzystywanych technologii i próba wdrożenia korzystnych dla środowiska innowacji. Takim przykładem jest rezygnacja z silnych środków chemicznych do doczyszczania posadzek na rzecz specjalistycznych metod mechanicznych. Należą do nich metody czyszczenia z wykorzystaniem padów nowej generacji czy urządzeń ze szczotkami oscylacyjnymi.
Ważnym elementem zielonej transformacji Grupy Impel jest również postępujący proces cyfryzacji. Aplikacje wspierające realizację usług gromadzą dane, których analizowanie pomaga w ograniczeniu marnotrawstwa oraz optymalnym wykorzystaniu urządzeń.
Powiązane artykuły

Nasze Centrum Szkoleń Produktowych działa już od ponad roku
Centrum szkoleniowe Grupy Impel to miejsce, w którym pracownicy mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności w obs...
28.09.23

Jakie korzyści w zakresie optymalizacji kosztów usług daje współpr...
Współpracując z multidostawcą usług klienci zyskują zaufanego partnera biznesowego, który dobrze rozpoznaje ich oczek...
03.07.23

