Wyzwania przy realizacji fit-outów placówek bankowych
25.01.24
Udostępnij
Na całym świecie banki stopniowo ograniczają liczbę tradycyjnych placówek. Podobny trend obserwujemy także w Polsce, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat ich liczba spadła o około 30 %. To efekt długofalowych planów instytucji finansowych, które dążą do przeniesienia obsługi klientów do środowiska online.
W wyniku coraz większej cyfryzacji usług finansowych, wiele oddziałów bankowych znika z krajobrazu miast. Inne są przenoszone do nowych lokalizacji lub poddawane kompleksowej modernizacji. We wszystkich tych procesach konieczne jest zaplanowane działanie i wsparcie profesjonalistów, którzy przeprowadzą w odpowiedni sposób fitout placówki bankowej.
Zmiany na rynku wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów przekładają się m.in. na inwestowanie w nowe koncepcje placówek, które przekształcane są w centra doradcze lub mniejsze punkty obsługi klienta ulokowane np. w centrach handlowych. Niezależnie od rozmiaru, wszystkie te placówki wymagają zaprojektowania zgodnie z najnowszymi trendami, a także standardami danej sieci czy wytycznymi identyfikacji wizualnej marki. Warto pamiętać, że wprowadzanie zmian w placówce bankowej to złożony proces, który wymaga koordynacji prac podwykonawców i przestrzegania ustalonego harmonogramu.
Fit-out placówki bankowej – nie tylko zmiana wystroju
Przede wszystkim szereg działań musi być przeprowadzane zgodnie z rygorystycznymi wytycznymi bezpieczeństwa i standardami obowiązującymi w danej instytucji – mówi Anna Migas z Grupy Impel, dyrektor handlowy odpowiedzialna za segment instytucji finansowych.
Jako firma realizująca usługi dla placówek bankowych, w tym fit-outy, gwarantujemy bezpieczeństwo i terminowość zakończenia prowadzonych prac – podkreśla Anna Migas, wskazując na rolę zespołów specjalistów z Grupy Impel, odpowiedzialnych za modernizacje i remonty obiektów firmowych oraz kompleksowe przygotowanie nowych przestrzeni.
– Fit-out placówki bankowej to nie tylko zmiana wystroju. To również reorganizacja przestrzeni pracy, stref obsługi klientów, przygotowanie stref samoobsługowych, specjalnych pomieszczeń na dokumenty czy pieniądze, a także pomieszczeń socjalnych dla personelu. Istotne są także prace adaptacyjne pod kątem zgodności z normami przeciwpożarowymi, zmiany w systemach wentylacyjnych, dostosowanie oświetlenia do nowego układu pomieszczeń, czy nawet przebudowa instalacji wodno-kanalizacyjnych. Oferujemy kompleksową obsługę od początku do końca, a w ramach realizowanych kontraktów pilnujemy dotrzymania ustalonego harmonogramu co obejmuje także terminowe pozyskanie materiałów budowlanych od dostawców – przekonuje Anna Migas.
Fitouty – bezpieczeństwo w każdym wymiarze
W realizacji projektów fit-outowych szczególnie istotne są aspekty związane z bezpieczeństwem, które muszą być uwzględnione już na etapie projektowym. Oznacza to konieczność ujęcia w projekcie systemów kontroli dostępu, instalacji zaawansowanych zamków, a przede wszystkim system monitoringu wizyjnego.
Jak mówi Piotr Podbiał, dyrektor ds. realizacji kontraktów stacjonarnych w Impel Synergies – W ramach realizowanych prac istnieje możliwość stworzenia dodatkowych pomieszczeń z kontrolą dostępu, oddzielając strefy dla klientów i pracowników. Podczas modernizacji przestrzeni należy zapewnić placówce jak największą niezależność od innych najemców budynku, również w zakresie zasilania oraz zaplecza sanitarnego.
Z zagadnieniem bezpieczeństwa wiążą się również systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych. Konieczność zmian w instalacjach wynika z każdej przebudowy, jak choćby nawet takiej, jak wydzielenie stref ściankami działowymi. Bardzo istotne jest dostosowanie się do istniejących warunków w budynku, właściwa interpretacja przepisów, ale też wybór efektywnych i pewnych systemów. Ich elementy, np. system sygnalizacji pożaru, dźwiękowy system ostrzegania, instalacje tryskaczowe, a nawet dobór materiałów trudnopalnych wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwa.
Przy planowaniu fit-outu oddziału bankowego korzystamy z naszych inspektorów przeciwpożarowych, którzy tworzą część zespołu projektowego zaangażowanego w realizację fit-outu – podkreśla Piotr Podbiał.
Stała obsługa techniczna placówki po modernizacji
Kluczowe dla powodzenia realizacji fit-outu jest wzięcie pod uwagę zarówno oczekiwań banku, przepisów prawnych, ale też oceny ryzyka oraz szereg czynników wpływających na efektywność działania placówki.
Warto mieć na uwadze, że pewne rozwiązania projektowe mogą być później adaptowane w kolejnych realizacjach, co jest istotne w dużych sieciach bankowych. Efektywne planowanie wymaga szczegółowego określenia elementów wyposażenia i użytych materiałów. W zachowaniu standaryzacji pomaga też zebranie stosowanych praktyk – mówi Piotr Podbiał.
Punktualność i terminowość są kluczowe w przypadku takich prac. Kiedy całość odpowiedzialności spoczywa na jednym wykonawcy, który zarządza całym procesem modernizacji, łatwiej jest kontrolować przebieg projektu. Tylko jeden koordynator procesu pośredniczy pomiędzy inwestorem a zespołem wykonawczym, a to pomaga w szybkiej reakcji na każdą nieprzewidzianą sytuację – mówi Anna Migas.
Na modernizacji nie kończy się nasze wsparcie, ponieważ każda placówka wymaga regularnego serwisowania instalacji i urządzeń. Stworzyliśmy specjalną formułę współpracy dopasowaną do potrzeb banków i sieci placówek bankowych, takich jak wyjątkowo szybki czas reakcji serwisantów, a także wsparcie indywidualnego opiekuna. Oferujemy usługi serwisu technicznego w modelu mobilnym, gdzie nasz zespół przyjeżdża do placówki na wezwanie klienta, przeprowadzając niezbędne naprawy i prace konserwacyjne – podsumowuje Anna Migas.

Powiązane artykuły
Wiosna to dobry czas na serwis klimatyzacji
Początek roku to idealny moment dla właścicieli i administratorów systemów klimatyzacyjnych, aby zaplanować cykliczny...
18.03.25