Jak często należy czyścić kabiny lakiernicze?
20.06.23
Udostępnij
Profesjonalnie realizowane czyszczenie kabin lakierniczych to nie tylko kwestia estetyki, a przede wszystkim bezpieczeństwa i higieny pracy, ale też efektywności procesów realizowanych w takich przestrzeniach. Od czego zależy częstotliwość czyszczenia i dlaczego nie warto zwlekać z tym procesem na ostatnią chwilę?
Lakiernie to miejsca określane jako strefy zagrożenia wybuchem. Jest to środowisko, w którym występuje wysokie stężenie substancji chemicznych i toksycznych oparów, które mogą zagrażać zdrowiu pracujących w nim osób. Kabiny lakiernicze narażone na szereg zanieczyszczeń, takich jak farby, pyły, chemikalia i inne cząstki unoszące się w powietrzu. W czasie procesu produkcyjnego mogą one osiadać na mokrych powierzchniach i doprowadzić do powstania nierówności oraz niedoskonałości. Jeśli nie usuniemy tych zanieczyszczeń, efektywność procesu lakierniczego może znacznie spaść, co odbije się na jakości produktu końcowego.
Czyszczenie lakierni proszkowych
Dużo zależy od rodzaju lakierni, jak jest zbudowana i jakie procesy są w niej realizowane. Z naszego doświadczenia w tym obszarze wynika, że duży problem pojawia się zwłaszcza w lakierniach proszkowych. Podczas procesu lakierowania używany środek osadza się na elementach wyposażenia i urządzeniach. Następnie w trakcie produkcji spada na już gotowe, pomalowane produkty, które są przeznaczone do schnięcia. Jeśli to się stanie, to automatycznie taki element zostaje cofnięty przez kontrolę jakości i staje się odpadem produkcyjnym. Dotyczy się to również lakierni samochodowych i zakładów z branży Automotive. Jeżeli nie są czyszczone na bieżąco ściany oraz nie są wymienione pochłaniacze czy filtry i nie zadbamy o czystość wszelkich urządzeń nośnych, to również będzie miało wpływ na to, jakie będzie stężenie farby wewnątrz. To przełoży się na jakość produkcji i ewentualne straty finansowe zakładu produkcyjnego – mówi Elżbieta Korkes z Grupy Impel, menadżer ds. technologii i ekspert w zakresie procesu czyszczenia kabin lakierniczych.
Kabiny lakiernicze są zabezpieczane specjalnymi powłokami , które charakteryzują się dużą przyczepnością. Ich zadaniem jest wychwytywanie z powietrza wszelkich pyłków i wiązanie ich. Producenci tego typu produktów gwarantują ich działanie do określonej liczby cykli malowań w kabinie lub do określonego terminu przydatności, a zazwyczaj jedno i drugie. Po jego przekroczeniu stara powłokę trzeba zerwać, kabinę dokładnie wyczyścić, a następnie nałożyć nową powłokę.
Kabiny lakiernicze – czyszczenie warto planować z wyprzedzeniem
Elżbieta Korkes zwraca uwagę, że warto zaplanować czyszczenie kabin lakierniczych. Choć sam proces trwa kilka dni, to należy się do jego realizacji wcześniej przygotować. – Zamawiamy odpowiednie powłoki, którymi pokrywamy ściany lakierni, dobieramy zespół, który będzie realizował prace w danym miejscu. W sytuacji, gdy klient zamawia usługę wraz z czyszczeniem systemu wentylacyjnego potrzebujemy do pracy więcej osób. Każdy z pracowników musi mieć aktualne badania lekarskie uprawniające do pracy na wysokości, bo przecież kabiny to pomieszczenia wysokie, a przy wymianie filtrów i doczyszczaniu sufitu pracujemy na podnośnikach lub rusztowaniach. Ale najważniejszy jest dobór odpowiedniej technologii czyszczenia, co czasem zajmuje najwięcej czasu, szczególnie jeśli zakład produkcyjny zaniedbał regularne czyszczenie kabin. Z naszych doświadczeń wynika, że przy częstym użytkowaniu kabiny należy ją czyścić co trzy miesiące, czyli po realizacji ok. 1,5 tysiąca malowań – dodaje ekspertka.
Odpady generowane podczas czyszczenia
Należy również pamiętać, że podczas procesu czyszczenia generowane są odpady, które wymagają zebrania i utylizacji przez zajmującą się tym firmę. Mocno zanieczyszczona kabina wymaga konieczności stosowania różnych metod. Oznacza to np. wykorzystanie gorącej wody pod ciśnieniem, co wiąże się z powstaniem dużej ilości odpadów. A to oznacza niemałe koszty związane z ich utylizacją.
Odpady powstające w czasie procesu czyszczenia to uwodnione odpady ciekłe zawierające substancje niebezpieczne. Oznaczane są one kodem 16 10 01. Utylizacja takich odpadów jest kosztowna, bo jeśli zawierają chrom, to cena dochodzi nawet do 3 zł za jeden kilogram. Warto wiedzieć, że doczyszczanie samej posadzki kabiny na mokro z użyciem szorowarek generuje ok 160 litrów odpadów. Jeśli mamy mocno zanieczyszczoną kabinę, to z 300 m2 powierzchni czyszczonych ścian kabiny mamy nawet 2-3 tony odpadów. To bardzo dużo, ale w sytuacji gdy w kabinie jest dużo szlamu ciężko zmniejszyć tę ilość. Pomoże w tym tylko regularne czyszczenie i właściwe zabezpieczanie posadzki i ścian lakierni. Czyszczenie kabiny zgodnie z planem to nie tylko dbanie o jakość produkcji i unikanie przestojów w procesach produkcyjnych. To także ograniczenie ilości odpadów, a tym samym zmniejszenie całościowego kosztu związanego z procesem czyszczenia – uzupełnia Elżbieta Korkes.
Elżbieta Korkes
Menadżer
ds. technologii
W branży pracuje od 11 lat. Zaczynała jako brygadzista w firmie sprzątającej. Wraz z rozwojem wiedzy i umiejętności pełniła obowiązki na kolejnych stanowiskach operacyjnych. Zdobywała doświadczenie obsługując obiekty komercyjne, publiczne, zakłady przemysłowe i lotnicze, a przede wszystkim realizując prace specjalistyczne. Od marca 2021 r. pracuje na stanowisku menadżera ds. technologii w Grupie Impel.
Powiązane artykuły
Jakie korzyści w zakresie optymalizacji kosztów usług daje współpr...
Współpracując z multidostawcą usług klienci zyskują zaufanego partnera biznesowego, który dobrze rozpoznaje ich oczek...
03.07.23