Jak działa nowoczesna ochrona osób i mienia?
13.07.21
Udostępnij
Obraz pracownika ochrony, który samodzielnie strzeże obiektu i jest zdany sam na siebie przeszedł już do historii. Nowoczesna ochrona osób i mienia to nie tylko przeszkoleni ludzie, ale też specjalistyczne rozwiązania technologiczne, a przede wszystkim kompleksowe wsparcie przez ośrodek zarządzający usługami ochrony i integrujący wszystkie informacje o rejestrowanych zdarzeniach.
Taką funkcję w Grupie Impel pełni Centrum Wsparcia Operacyjnego (CWO). Jest ono kluczowym elementem infrastruktury technicznej usług związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa. CWO wspiera efektywne zarządzanie procesami operacyjnymi na terenie obsługiwanych obiektów. Naszym celem jest sprawne zarządzanie informacjami, koordynowanie czynności operacyjnych oraz podejmowanie natychmiastowych działań w odpowiedzi na zaistniałe sytuacje. Centrum wspiera także pracowników ochrony w szybkim i profesjonalnym reagowaniu. To nie tylko wykorzystanie nowoczesnych technologii, ale przede wszystkim zmiana sposobu myślenia o usłudze ochrony, związana z wprowadzeniem centralnego zarządzania danymi i usprawnieniem przepływu informacji – mówi Artur Dąbrowski, dyrektor operacyjny w Grupie Produktowej Security.
Jako dostawca usług związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa mamy pełną kontrolę nad sytuacją. Jest to możliwe dzięki dostępowi do centralnej bazy, integrującej wszystkie informacje o obiektach, zdarzeniach, realizacji usług czy personelu na służbie. Połączyliśmy narzędzia informatyczne, organizacyjne i technologiczne z kompetencjami dotyczącymi usług ochrony, zabezpieczenia technicznego, a także informacjami operacyjnymi, które teraz zbieramy i zarządzamy nimi w jednym miejscu – podkreśla Artur Dąbrowski.
Kompleksowe wsparcie
Współczesna ochrona to nie tylko zapobieganie włamaniom czy kradzieżom. To także ogólne wsparcie operacyjne klientów w zależności od ich potrzeb w danym momencie. Rozszerzona funkcja ochrony to z jednej strony znak czasów. Rozwój technologii, powszechna robotyzacja i automatyzacja procesów wpłynęły na ograniczenie personelu pracującego na terenie obiektu. Z drugiej strony to efekt pandemii COVID-19, wprowadzanych obostrzeń, powracających lockdownów. Te wymusiły na zarządzających obiektami konieczność ograniczania liczby osób przebywających w pomieszczeniach w tym samym czasie. W tej sytuacji pracownicy ochrony czy urządzenia monitoringu wizyjnego będące w stałym kontakcie z Centrum Wsparcia Operacyjnego pełnią istotną rolę w zarządzaniu incydentami. To wpływa na bezpieczeństwo, ale też na ciągłość procesów realizowanych na terenie obiektu.
Centrum Wsparcia Operacyjnego obsługuje nie tylko zgłoszenia związane z wtargnięciem na zabezpieczany teren osoby niepożądanej i uruchomieniem systemu alarmowego. Przyjmuje także zgłoszenia serwisowe. W połączeniu z systemem monitoringu i pracownikami ochrony jest w stanie lokalizować i diagnozować usterki na zabezpieczanym terenie. CWO wzywa zespół serwisowy, na bieżąco monitoruje realizację zgłoszenia oraz sygnały z urządzeń, których dotyczyła usterka. W zakresie działania centrum znajduje się także prowadzenie zdalnych szkoleń z instalacji, konfigurowania oraz obsługi urządzeń i systemów bezpieczeństwa.
Czujne oko na inwestycję
Centrum Wsparcia Operacyjnego Grupy Impel działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu. Obsługuje zdarzenia z obiektów z całej Polski, w których Grupa Impel świadczy usługi związane z zapewnianiem bezpieczeństwa. Jesteśmy otwarci na potrzeby naszych klientów i umożliwiamy im bezpośredni kontakt z operatorami. Dzięki temu nasi klienci mogą na bieżąco monitorować sytuację na terenie swoich obiektów czy inwestycji. W ten sposób klient, np. korzystający z mobilnych wież monitorujących Mobiguard wie doskonale, kiedy na plac budowy dotarł spodziewany transport, choć w tym czasie na terenie inwestycji nie ma jego pracowników ani ochroniarzy. – dodaje Artur Dąbrowski. Wieże monitorujące Mobiguard wyposażone są w kamery CCTV i połączone online z Centrum Wsparcia Operacyjnego. W sytuacji odebrania informacji alarmowej operator analizuje zdarzenie i w razie potrzeby podejmuje decyzję o wysłaniu patrolu pracowników ochrony.
Po otrzymaniu zgłoszenia od pracownika ochrony lub z urządzenia monitoringu wizyjnego zdarzenie jest rejestrowane, klasyfikowane i otrzymuje odpowiedni priorytet. Zgodnie z wypracowanymi procedurami operator centrum podejmuje odpowiednie działanie, jak np. wysłanie grupy interwencyjnej, serwisu technicznego czy służb ratowniczych.
Przykładem sprawnego działania Centrum Wsparcia Operacyjnego jest obsługa zdarzenia z 13 marca 2021 r., na budowie linii kolejowej w Szczecinie. Przed godziną 2 w nocy system monitoringu zarejestrował naruszenie strefy ochronnej na budowie. Grupa włamywaczy próbowała ukraść zainstalowane już kable elektryczne i nie reagowała na sygnały ostrzegawcze wysyłane przez system alarmowy. Całe zdarzenie było monitorowane i rejestrowane przez operatorów z Centrum Wsparcia Operacyjnego, którzy natychmiast wysłali na miejsce grupę interwencyjną. Ochroniarze, którzy już po chwili pojawili się na miejscu zdarzenia, udaremnili ucieczkę włamywaczy i wezwali Policję. Dzięki działaniu Centrum Wsparcia Operacyjnego udało się nie dopuścić do kradzieży i uniknąć poważnych strat. Szczególnie istotne jest to, że dzięki wykorzystaniu technologii ochrony na miejscu nie musiał się znajdować żaden pracownik na całodobowym posterunku. Pomimo tego ochrona zadziałała skutecznie – dodaje Artur Dąbrowski.

Transparentna współpraca
Rejestracja zdarzeń i przechowywanie informacji o nich oraz o działaniach podejmowanych przez naszych pracowników jest bardzo ważna we współpracy z klientami. Pozwala nam na raportowanie na bieżąco co się dzieje na terenie obiektu. Umożliwia też generowanie raportów na podstawie danych historycznych. Dla klienta, który zarządza wieloma obiektami czy inwestycjami to doskonałe źródło informacji. To możliwość dostępu do statystyk zdarzeń, które miały miejsce w wybranym okresie. Bazowanie na realnych danych może być podstawą do zmiany strategii zabezpieczenia obiektu. Dla nas przedstawienie klientowi raportów i statystyk to także uwiarygodnienie naszego wysiłku, który wkładamy pracę nad zabezpieczeniem obiektu naszego klienta – uzupełnia Artur Dąbrowski.
Powiązane artykuły

Jak zapewnić bezpieczeństwo podczas imprezy masowej?
Wśród wielu zadań, jakie realizują organizatorzy imprez, jest również zadbanie o bezpieczeństwo w trakcie całego wyda...
25.01.23

Co może ochronić branżę handlową przed zagrożeniami rynkowymi i sp...
Co dziś jest największym wyzwaniem dla tej branży handlowej i jak zapewnić ochronę, aby zwiększyć bezpieczeństwo klie...
17.01.23

(Bez)cenne bezpieczeństwo w czasach kryzysu
W obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej kwestie związane z bezpieczeństwem nabrały jeszcze większego znaczen...
24.11.22
