Jak poprawić efektywność energetyczną firmy?
09.03.21
Udostępnij
Staliśmy się społeczeństwem bardzo energochłonnym. Tylko w czasie pierwszych dwóch miesięcy tego roku dwukrotnie padł historyczny rekord zużycia prądu w Polsce. Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną wykazują zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa. Na to nakłada się problem zmian klimatycznych oraz zmieniające się preferencje społeczne. Teraz chętniej wybieramy wyroby ekologiczne, a zatem takie, które są m.in. energooszczędne.
Problem zwiększonego zużycia energii jest na tyle poważny, że niemal cały świat stara się go rozwiązać. Wpadliśmy w pułapkę postępu technologii. Przyniósł nam wiele narzędzi ułatwiających życie, przyspieszył procesy produkcyjne, wprowadził automatyzację, ale przy tym stale wzmacniał zapotrzebowanie na energię. Teraz szukamy sposobów jak jej zużywać mniej i jak ją ekologicznie produkować. Podejmowane przez przedsiębiorstwa działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej mogą przyczynić się do ich bardziej oszczędnego funkcjonowania. Jednocześnie będą w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.
W kierunku efektywności energetycznej
Wszelkie zmiany społeczno-gospodarcze mają wpływ na rynek energii i znajdują odzwierciedlenie w regulacjach prawnych. Przedsiębiorstwa dotąd w największym stopniu pochłaniały medium, emitując wiele zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Teraz to one najmocniej ponoszą konsekwencje zmian prawa krajowego i unijnego. Od początku bieżącego roku to właśnie przedsiębiorstwa zostały najbardziej obciążone opłatą mocową, przeznaczoną na pokrycie kosztów modernizacji krajowej infrastruktury energetycznej. Systematycznie wzrastają ceny energii. Dodatkowo przepisy unijne obligują przedsiębiorstwa, by ograniczyły zużycie paliw kopalnych i emisyjność oraz osiągały możliwie jak największą neutralność klimatyczną. Wdrażanie rozwiązań wspierających efektywność energetyczną wydaje się być nieuniknione. Coraz większa jest też świadomość wśród przedstawicieli przedsiębiorstw, że tego typu inwestycje są konieczne.
Nie ma żadnej wątpliwości, że opłacalność inwestycji jest kluczową determinantą takich decyzji. Nadmierne koszty zużycia energii mogą decydować o konkurencyjności firm i wpływać na rosnące koszty produkcji. Kiedy chce się działać przy założeniu stałego wzrostu biznesu, to nieustannie należy pracować nad poziomem zużycia surowca, jakim jest energia elektryczna.
Najważniejszy pierwszy krok
Przede wszystkim należy zacząć od monitoringu sieci elektrycznej firmy i analizy dotychczasowych rachunków za energię. Na początek pomocne są rozwiązania, jak np. system Prognosis, który odczytuje historię z licznika energii elektrycznej za okres do dwóch lat wstecz i w kilka minut generuje pierwsze zalecenia efektywnościowe. System, dzięki autorskim algorytmom weryfikuje dobór odpowiednich parametrów dystrybucyjnych, konfigurację licznika, dobór grup taryfowych i stref czasowych.
System Prognosis dzięki aplikacji pozwala na stały monitoring zużycia energii i kontrolę parametrów energetycznych – mówi Paweł Konopko, jeden z autorów systemu, a jednocześnie prezes zarządu spółki Prognosis wchodzącej w skład Grupy Impel. Rozwiązanie umożliwia weryfikację poprawnego rozliczania się z operatorem systemu dystrybucji energii za okresy przeszłe. To bardzo ważna zaleta, bo oznacza, że przedsiębiorstwo może domagać się korekt faktur, jeśli w poprzednich rozliczeniach pojawiły się nieprawidłowości. System bardzo szybko wyłapuje różnice między danymi, jakie zachowały się w pamięci licznika, a fakturami, które otrzymała firma. Nasze doświadczenie pokazuje, że błędów w fakturach dystrybutorów energii jest sporo. Choćby z tego względu warto podjąć działania zapobiegające takim sytuacjom – dodaje prezes Konopko.
Każde przedsiębiorstwo ma swój tryb pracy – zmianowość, sezonowość, godziny największego zapotrzebowania energetycznego czy dni wolne. Do niego powinny być odpowiednio skonfigurowane urządzenia elektroniczne mierzące zużycie energii. System Prognosis potrafi weryfikować dopasowanie tych wartości i nieustannie sprawdza, jak w firmie zmienia się korzystanie z energii.
Monitorowanie jej zużycia w przedsiębiorstwie jest ważne, bo tylko tak możemy dowiedzieć się, co właściwie dzieje się z medium, za które płacimy. Wiedza ta pozwoli nam także w przyszłości podjąć właściwe decyzje dotyczące inwestowania w bardziej zaawanasowane rozwiązania wpływające na efektywniejsze wykorzystanie energii.
Fotowoltaika jednym z rozwiązań
Wstępny audyt energetyczny i analiza dotychczasowego zużycia energii dają wyraźny obraz sytuacji, na podstawie którego można zadecydować, co dalej robić. Montaż instalacji fotowoltaicznej w firmie to jedna z możliwości. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych daje podwójną korzyść. Jedną z nich jest wytwarzanie energii zeroemisyjnej, przyjaznej dla środowiska, a drugą ograniczanie wydatków za prąd.
Instalacja fotowoltaiczna jest opłacalnym rozwiązaniem zarówno dla przedsiębiorstw małych będących prosumentami, jak i tych dużych, które na budowę będą potrzebować pozwoleń i koncesji – mówi Gaweł Główczyk, project manager z Grupy Impel, zajmujący się wdrażaniem rozwiązań fotowoltaicznych dla biznesu. Instalacja o mocy do 50kWp dla średniej wielkości firmy ma szansę zwrócić się za około 6-7 lat, podczas gdy jej żywotność szacowana jest na minimum 25 lat. Dla większych firm często wystarczająca jest instalacja do 500kWp. Wymaga ona uzyskania pozwoleń administracyjnych, jednak nadal nie jest konieczna koncesja. Inwestycja w tej wielkości moce może równie szybko się zwrócić, co wydatki na mikroinstalacje – dodaje Gaweł Główczyk.
Jak szukać oszczędności
W fotowoltaice istotne jest, aby możliwie jak najwięcej zużywać na bieżąco wyprodukowanej energii. Wówczas oszczędza się najwięcej, bo odbiorca nie korzysta z sieciowego prądu. Generowanie dużych nadwyżek z instalacji fotowoltaicznej jest mniej opłacalne, gdy firma nie chce zarabiać na ich sprzedaży. Dodatkowo cena sprzedaży energii wynosi ok. 40% ceny jej kupna, więc przy dużych instalacjach zwrot z inwestycji może znacznie się wydłużać.
Zakładom przemysłowym często bardziej opłaca się zbudowanie instalacji o nieco mniejszej mocy niż ta, która wynika z ich faktycznego zapotrzebowania energetycznego – komentuje Gaweł Główczyk. W ten sposób kładą nacisk na maksymalizację zużycia tego, co sami wyprodukują. Przedsiębiorstwa pracujące w ciągu dnia czy w trybie pracy jedno- lub dwuzmianowej mają szansę znacznie ograniczyć zużycie energii z sieci dystrybucyjnej. Dzieje się tak, ponieważ mogą na bieżąco zużywać prąd z ogniw fotowoltaicznych. Takie rozwiązanie może też znacznie obniżyć wydatki na opłatę mocową. Jest ona naliczana za zużycie prądu sieciowego w godzinach od 7.00 do 22.00 – dodaje Gaweł Główczyk.
Wybór instalatora paneli PV
Inwestycja w fotowoltaikę ma przede wszystkim na celu zyskanie niezależności energetycznej, a rozwiązanie ma służyć firmie przez wiele lat. Wybór stabilnej firmy instalacyjnej ma zatem kluczowe znaczenie. To dlatego najlepiej postawić na solidnego partnera, który przez lata dochowa warunków gwarancyjnych czy zapewni profesjonalny serwis.
Boom na fotowoltaikę w Polsce spowodował pojawienie się dużej liczby dostawców, prześcigających się w atrakcyjności swojej oferty. Ich praktyki nie zawsze są uczciwe. Dowodzą tego doświadczenia konsumentów i pierwsza fala skarg, które wpłynęły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku przedsiębiorstw, dla których inwestycja w fotowoltaikę wiąże się z wysokobudżetowymi nakładami, tym bardziej należy ostrożniej rozważyć wybór partnera, z którym mamy podpisać umowę.
Eksperci
Powiązane artykuły
Sezonowy serwis urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych – jakie...
Cykliczny przegląd wentylacji i klimatyzacji decyduje zarówno o komforcie i zdrowiu użytkowników, jak i o żywotności ...
15.02.23