Jak wspierać terminowość dostaw – rozwiązania dla branży logistycznej
12.04.22
Udostępnij
Pandemia COVID-19 oraz stan wojny w Ukrainie wyeksponowały nowe problemy, z którymi mierzy się branża logistyczna. W sytuacji ciągłego zagrożenia przerwania ciągłości łańcuchów dostaw, kluczowe stały się czas dostawy oraz bezpieczeństwo transportu towarów. Nowe wyzwania dla logistyki są również wyzwaniem dla firm oferujących zaawansowane narzędzia technologiczne dla transportu.
Dotychczas logistyka mierzyła się głównie z takimi problemami jak uszkodzenia i kradzieże w czasie transportu. Utrzymująca się sytuacja związania z obostrzeniami w czasie pandemii oraz narastające napięcia geopolityczne spowodowały, że priorytetem stało się monitorowanie transportu pod kątem bezpieczeństwa, ewentualnych uszkodzeń transportowanych ładunków, ale też szacowanego czasu dostawy. Kluczowe dla branży logistycznej stało się poszukiwanie takich rozwiązań, które pozwolą na bieżący podgląd lokalizacji ładunku.
Czas dostawy i bezpieczeństwo w logistyce
Obecnie najważniejszą potrzebą, jaką komunikują firmy z branży logistycznej, jest określenie planowanego czasu dostawy, tzw. ETA (estimate time of arrival). Przedsiębiorcy zajmujący się przewozem towarów chcą wiedzieć, kiedy towar dotrze na miejsce oraz być w stanie oszacować ewentualne opóźnienia. Kolejną potrzebą jest oczywiście bezpieczeństwo samego ładunku.
To właśnie w odpowiedzi na te potrzeby oferujemy rozwiązania, które pozwalają na monitorowanie przewożonych kontenerów czy pojazdów specjalistycznych. Urządzenia, jakie instalujemy u klientów to inteligentne kłódki oraz plomby elektroniczne. Pozwalają one m.in. na stałe śledzenie miejsca, w którym znajduje się ładunek czy określenie, kto miał do niego dostęp. Zastosowanie takich urządzeń przy przewozie towarów umożliwia monitorowanie wszelkich alertów związanych z próbą otwarcia kłódki czy plomby. To istotny krok w stronę bezpieczeństwa transportu. W obecnej sytuacji ma ogromne znaczenie – mówi Krzysztof Bereza, dyrektor ds. rozwoju i wiceprezes Impel Technical Security.
Ładunek pod stałą kontrolą
W dzisiejszych czasach zarządzający przewozami mogą szczegółowo określać dokładną lokalizację ładunku — dzięki sygnałom nadawanym z nadajników GPS. Jednak inteligentne elektroniczne kłódki czy plomby elektroniczne mają znacznie więcej funkcjonalności. Są tak skonstruowane, że wykryją każde naruszenie zabezpieczenia i natychmiast przesyłają sygnał o naruszeniu. Pozwalają na stały rejestr dostępu do ładunku, dzięki czemu wiemy dokładnie, kiedy zabezpieczony nią kontener był otwierany, na jak długo oraz kto miał dostęp do jego wnętrza. Te informacje są bardzo istotne szczególnie w przypadku takiego towaru, jak żywność, ale też ładunków o wysokiej wartości, jak np. elektronika. Dla tego typu towarów kluczowe jest też monitorowanie pewnych parametrów wewnątrz kontenerów.
Inteligentne kłódki elektroniczne, które montujemy u naszych klientów to urządzenia autonomiczne. Mają sprawnie działać jak najdłużej. Wyposażone są w baterie, ładowane przez USB, a nawet posiadają panele solarne. Plomba jest uśpiona do momentu, aż zostanie poruszona, wówczas zaczyna nadawać sygnał. Urządzenia mają zainstalowane karty SIM i w ten sposób nadają swoje położenie. Dodatkowo kłódki odbierają sygnały z urządzeń, które montujemy wewnątrz kontenerów z ładunkiem. Pozwala to naszym klientom na bieżąco monitorować istotne parametry, takie jak np. temperatura, poziom wilgotności czy natężenie światła. To bardzo istotne szczególnie przy transporcie żywności. Jeśli producent żywności, oczekuje utrzymania odpowiedniej temperatury przez cały czas transportu, to można ją stale monitorować, dzięki montowanym przez nas urządzeniom – podkreśla Jan Kasiuba, menadżer projektu Impel Technical Security.
Zainteresowanie logistyki nowymi technologiami
Wykorzystanie nowoczesnych technologii w transporcie towarów zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem ze strony przewoźników. Zabezpieczenia wspierane przez technologie jeszcze 5 lat temu były wykorzystywane tylko w ok. 3% całego cargo, dziś dotyczą one 10-15% przewożonych ładunków. Warto podkreślić, że tak wnikliwa kontrola łańcucha dostaw niesie za sobą szereg korzyści. Należą do nich preferencyjne stawki ubezpieczeniowe dla firm logistycznych korzystających z takich rozwiązań. Rejestrowanie dostępu do ładunku pomaga też w szybkim rozwiązywaniu sporów w sytuacji zniszczenia części lub całości ładunku.
Przykładem firmy, która podjęła współprace z Grupą Impel decydując się na zastosowanie rozwiązań takich, jak elektroniczne kłódki i plomby jest jedno z międzynarodowych przedsiębiorstw logistycznych realizujące transport kontenerów z elektroniką.
Naszemu klientowi zależało na poprawie bezpieczeństwa realizowanych przewozów, których liczba znacznie wzrosła w czasie pandemii COVID-19. Oczekiwał on cyfrowego rozwiązania, które pozwoli na precyzyjne śledzenie lokalizacji ładunku oraz na jego zdalne otwieranie i zamykanie. Po szczegółowej analizie potrzeb klienta zastosowaliśmy innowacyjne kłódki Lokies z możliwością ich otwierania za pomocą smartfonu lub aplikacji oraz elektroniczne plomby HHD G320 N z możliwością otwierania za pomocą kart RFID lub zdalnie, za pośrednictwem aplikacji. Klient otrzymał również wsparcie naszego Centrum Monitoringu oraz dedykowanego operatora – podkreśla Jan Kasiuba. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoliło na nieograniczony dostęp do statusu ładunku. To bez wątpienia przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa i pomogło ograniczyć ewentualne straty. Klient ma też możliwość śledzenia czasu czy pozycji GPS, co usprawnia jego procesy logistyczne. Dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań klient może skorzystać z preferencyjnych warunków polis ubezpieczeniowych.

Powiązane artykuły

Jak zapewnić bezpieczeństwo podczas imprezy masowej?
Wśród wielu zadań, jakie realizują organizatorzy imprez, jest również zadbanie o bezpieczeństwo w trakcie całego wyda...
25.01.23

Co może ochronić branżę handlową przed zagrożeniami rynkowymi i sp...
Co dziś jest największym wyzwaniem dla tej branży handlowej i jak zapewnić ochronę, aby zwiększyć bezpieczeństwo klie...
17.01.23

(Bez)cenne bezpieczeństwo w czasach kryzysu
W obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej kwestie związane z bezpieczeństwem nabrały jeszcze większego znaczen...
24.11.22

Autonomiczne roboty sprzątające w centrum logistycznym? Dlaczego nie
Utrzymanie czystości w obiektach logistycznych posiadających kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych powierzchni je...
10.11.22
FAQ
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.
The release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.
Aldus PageMaker
- Lorem Ipsum
- Letraset sheets
- Lorem Ipsum