Jak wspierać uchodźców podczas zatrudnienia? Poradnik dla pracodawców
05.04.22
Udostępnij
Trwająca wojna w Ukrainie oraz spory napływ osób uchodźczych do Polski sprawiają, że coraz większa liczba obywateli tego kraju poszukuje pracy w Polsce. To również wyzwanie dla polskich pracodawców, dla których możliwość zatrudnienia osób z Ukrainy zależy m.in. od ich poziomu znajomości naszego języka oraz wsparcia, jakie pracodawca jest w stanie zaoferować. Na co zwrócić uwagę zatrudniając osoby z Ukrainy w swoim przedsiębiorstwie?
Nauka języka polskiego przez osoby z Ukrainy – dlaczego to tak istotne?
Dla wielu osób uchodźczych z Ukrainy priorytetem jest nauka języka polskiego. Nie chodzi tylko o asymilację w nowym kraju, ale przede wszystkim o możliwość znalezienia pracy w Polsce. Osoby z Ukrainy, które przyjeżdżają do Polski, chcą szybko podjąć pracę, odbudować poczucie sprawczości i względnej stabilizacji. Rzecz w tym, że często warunkiem podjęcia pracy w obszarze zgodnym z wykształceniem i doświadczeniem takich osób jest przynajmniej podstawowa znajomość języka polskiego. Stanowi to dużą barierę w przypadku stanowisk administracyjnych, zwłaszcza takich jak np. rekruter, czy handlowiec, które wymagają regularnego kontaktu w języku polskim. W tej sytuacji nauka języka nie jest celem samym w sobie, a raczej środkiem do celu, jakim jest podjęcie zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Jest to problem, z którym mierzą się również potencjalni pracodawcy, którzy również szukają sposobów na to, by ułatwić osobom z Ukrainy naukę języka polskiego. Zarówno pracodawcy, którzy organizują zajęcia z języka polskiego, jak i te osoby, które wspierają obywateli Ukrainy w samodzielnej nauce, powinni wiedzieć, jak mogą pomóc w tym procesie. W związku z tym przygotowaliśmy krótki poradnik, który pokazuje, jakie są skuteczne strategie nauki języka polskiego.
Wsparcie administracyjne i prawne
Osoby przyjeżdżające do Polski z Ukrainy otrzymują sporą pomoc, muszą jednak zgłosić swój pobyt, uzyskać numer pesel, a w dalszym kroku zapisać dzieci do szkół i wynająć mieszkanie. Wiele organizacji zapewnia wsparcie w takich działań, ale także pracodawca powinien dać możliwość pozyskania wiedzy oraz pomocy w miejscu pracy. Dobrym rozwiązaniem są ulotki informacyjne, manuale i instrukcje do pobrania z ogólnodostępnego miejsca – tak, aby każda potrzebująca osoba miała łatwy dostęp to materiału i możliwość przekazania go innym. Materiały powinny być przygotowane w języku polskim i ukraińskim oraz na bieżąco aktualizowane.
- Praktyczne wskazówki dla osób, które planują wyjazd z Ukrainy i przyjazd do Polski
- Плануєте виїхати до Польщі Скористайтеся наведеними нижче порадами, що допоможуть вам підготуватися до подорожі
- Darmowe Ubezpieczenie OC dla samochodów obywateli Ukrainy na okres 30 dni
- Безкоштовне страхування цивільної відповідальності власників автотранспортних засобів – громадян України на 30 днів
- Jak przygotować swoje mieszkanie lub dom na przyjęcie uchodźców
Organizacje, które mogą pozwolić sobie na szerszy zakres działań, mogą powołać zespół ds. wsparcia pracowników z Ukrainy. Dobrze, aby w jego składzie choć jedna osoba posługiwała się językiem ukraińskim. Obywatel Ukrainy może skierować się do takiej jednostki z każdym pytaniem lub wątpliwością, które nie są ściśle powiązane z obszarem jego zatrudnienia. Możliwość uzyskania takiego wsparcia u pracodawcy dodatkowo wzmocni relację pracownik – pracodawca i znacząco zwiększy zaufanie.
Pomoc psychologiczna
Konflikt zbrojny, przed którym do Polski uciekają obywatele Ukrainy, zostawia po sobie ślad. Nie możemy zakładać, że w miejscu pracy nie będziemy odczuwać tego skutków i konsekwencji. Zapewnienie wsparcia psychologicznego lub telefonu zaufania jest niezwykle istotne. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na to wewnątrz organizacji, udostępnijmy i promujmy pomoc, jaką zapewniają organizacje zewnętrzne. Możemy przygotować także listę darmowych punktów pomocowych lub webinarów.
W komunikacji pamiętajmy także o polskich pracownikach, którzy niejednokrotnie przyjmują pod swój dach obywateli Ukrainy lub angażują się w wolontariat.
Przykładowe materiały do pobrania:
- Jak mądrze gościć i udzielać wsparcia obywatelom Ukrainy – 12 wskazówek
- Jak (i czy) rozmawiać z dziećmi o konflikcie w Ukrainie
Komunikacja wewnętrzna dostosowana do potrzeb pracowników z Ukrainy
Pracownik z Ukrainy powinien mieć równy dostęp do informacji i komunikacji wewnętrznej, jak Polacy. Jeżeli w organizacji funkcjonuje intranet dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie witryny dedykowanej osobom z Ukrainy, w której zbierzemy wszystkie materiały pomocowe oraz informacje kierowane do imigrantów. Kluczowe komunikaty wysyłane do wszystkich pracowników powinny być przygotowane w dwóch językach.
Powiązane artykuły
Krajowy System e-Faktur – Elektroniczna rewolucja w świecie ...
Wyjaśniamy, czym ten system tak naprawdę jest, kto będzie zobowiązany do korzystania z KSeF, czym jest faktura ustruk...
09.04.24
Jaki będzie 2024 rok w podatkach?
Piotr Adamski, starszy konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals o tym, jakie zmiany czekają nas w przepisa...
12.12.23