Jak zwiększyć efektywność produkcji w dobie kryzysu?
04.04.23
Udostępnij
W lutym 2023 r. produkcja przemysłowa w Polsce spadła o 1,2% w ujęciu rocznym, a ceny producentów (inflacja PPI) na koniec tego miesiąca wzrosły o 18,4% r/r. Dużym wyzwaniem dla branży są wciąż konsekwencje wynikające z przerwanych łańcuchów dostaw oraz problemy kadrowe. Z kolei efektywność energetyczna i inwestycje w nowe technologie przestają być trendem, a stają się koniecznością. Sektor przemysłowy musi dziś poszukiwać rozwiązań, które pomogą firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe w czasie dynamicznej sytuacji rynkowej.
Jak wynika z raportu związku pracodawców AGD APPLiA Polska, w 2022 roku wielkość produkcji w branży AGD spadła o 15%. Był to pierwszy spadek od kilkunastu lat. Warto nadmienić, że Polska jest największym producentem AGD w Unii Europejskiej. Jednocześnie raport udowadnia, że spowolnienie produkcji nie przełożyło się na osłabienie długofalowych inwestycji. “Przemysł AGD inwestuje w Polsce każdego roku ponad 1 mld zł w rozwój nowoczesnych linii produkcyjnych, cyfryzację i automatyzację procesów produkcyjnych, globalne i regionalne centra B+R, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne.” (Raport związku pracodawców AGD APPLiA Polska).
Wciąż jednak kluczowym wyzwaniem dla większości firm produkcyjnych jest rotacja pracowników. W badaniu poświęconym procesom produkcyjnym i logistycznym przygotowanego przez Grupę Impel oraz redakcję “Production Manager” i “Logistics Manager” 49% respondentów wskazało właśnie fluktuację pracowników jako największy problem w ich zakładach produkcyjnych. Na drugim miejscu managerowie wskazywali inflację oraz wzrost kosztów materiałów (36% respondentów), a następnie zerwane łańcuchy dostaw (32% badanych) i brak wykwalifikowanej kadry (30%).
Outsourcing procesów produkcyjnych
– Rotacja personelu, jak również wyzwania wynikające z zatrudniania obcokrajowców (m.in. bariera językowa, różnice kulturowe) są dziś dużym utrudnieniem dla sprawnego funkcjonowania wielu zakładów produkcyjnych. Mogą przyczynić się do obniżenia wydajności produkcji i zwiększenia kosztów związanych z wdrażaniem oraz szkoleniem nowych pracowników. Firmy poszukują rozwiązań, które ułatwią im elastyczne funkcjonowanie w czasach, kiedy sytuacja na rynku zmienia się tak dynamicznie – mówi Grzegorz Mrowiec, dyrektor handlowy segmentu elektronika i AGD w Grupie Impel.
Takim rozwiązaniem może być współpraca z zewnętrznym partnerem, który w całości przejmuje określoną część procesu produkcyjnego. Nawiązując współpracę z zakładami produkcyjnymi mamy na uwadze trzy główne parametry usługi: jakość, ilość oraz czas. Na wstępie określamy kluczowe wyzwania i obszary, które wymagają wsparcia. Przejmując część procesu, zapewniamy dostarczenie ustalonego ilościowego wolumenu produktu, o odpowiedniej jakości i w ustalonym czasie. Zapewniamy również logistykę oraz miejsce realizacji powierzonego zdania, realizując usługę na wydzielonej przez niego części produkcyjnej jak również poza obiektem naszego klienta. Co najbardziej istotne, to my zatrudniamy, szkolimy i nadzorujemy personel. Dzięki temu firma produkcyjna nie musi obawiać się o braki czy nadmiar zatrudnienia, co często ma miejsce z uwagi na sezonowość czy zmienny popyt na rynku – wyjaśnia Grzegorz Mrowiec z Grupy Impel.
Kompleksowa obsługa procesów kadrowo-płacowych w firmie produkcyjnej
Rotacja pracowników oraz potrzeba zmiennej wielkości zespołów produkcyjnych niosą za sobą również wyzwania związane z obsługą procesów kadrowo-płacowych. Zadania nie ułatwia mnogość nowych przepisów i wymogów nakładanych na pracodawców. W przypadku zakładów produkcyjnych zatrudniających kilkaset osób, pracujących w różnych systemach czasu pracy, gdzie dodatkowo występują godziny nadliczbowe, nietrudno o zdarzenia niestandardowe oraz błędy związane m.in. z planowaniem i rozliczaniem czasu pracy. A to tylko jeden z elementów złożonych procesów kadrowo-płacowych. Jego obsługa wymaga dziś wyspecjalizowanego personelu i nieustannych szkoleń. Z tego właśnie powodu wiele firm produkcyjnych decyduje się na współpracę z doświadczonym outsourcerem, któremu może przekazać wszystkie lub część zadań z obszaru kadr i płac.
– Firmom, które współpracują z nami gwarantujemy nie tylko kompleksową obsługę i pewność, że procesy kadrowo–płacowe zostaną zrealizowane prawidłowo i w odpowiednim czasie. Zapewniamy także usługę opartą na zaawansowanych narzędziach systemowych np. dodatkowy moduł do planowania i rozliczania czasu pracy. Moduł ten pozwala wyeliminować błędy powstające zazwyczaj po stronie pracownika odpowiedzialnego za czas pracy oraz zautomatyzować zdecydowaną większość zadań po stronie pracodawcy. Tym samym uwalniamy pracowników od powtarzalnych czynności i umożliwiamy im skupienie się na innych zadaniach – mówi Katarzyna Adamczyk, dyrektor procesów kadrowo-płacowych w Impel Business Solutions.
Nowoczesne technologie zwiększają efektywność energetyczną zakładów produkcyjnych
Dostęp do nowoczesnych i zaawansowanych technologii to kolejny aspekt współpracy z partnerem zewnętrznym i szansa na zwiększenie efektywności zakładu produkcyjnego. W dobie wysokiej inflacji, rosnących kosztów pracy i cen energii, szczególnie istotne są rozwiązania umożliwiające większą efektywność energetyczną oraz niezależność zakładu produkcyjnego od czynników zewnętrznych.
– Coraz częściej nasi klienci są zainteresowani takimi usługami jak montaż paneli fotowoltaicznych czy wymiana oświetlenia na nowocześniejsze i tym samym bardziej energooszczędne. A to ważny aspekt zwłaszcza w zakładach produkcyjnych, gdzie niewłaściwe oświetlenie może generować np. 25% kosztów związanych z energią elektryczną – zauważa Grzegorz Mrowiec z Grupy Impel. I dodaje: Nowoczesne technologie umożliwiają oszczędności także w takich obszarach, jak sprzątanie czy ochrona obiektu. Oferowane w ramach naszych usług autonomiczne roboty sprzątające nie potrzebują światła, aby precyzyjnie wyczyścić ciągi komunikacyjne znajdujące się w obiektach produkcyjnych i magazynowych. Inne urządzenia, np. I-Mop’y zużywają do 80% mniej wody niż tradycyjne mycie ręczne w technologii dwuwiaderkowej lub też inne automaty myjące. Z kolei zaawansowane systemy monitoringu wizyjnego doskonale zastępują patrole piesze, dając stały dostęp do pełnego obrazu chronionego obszaru- podkreśla ekspert z Grupy Impel.
Dziś współpraca z firmą outsourcingową nie polega już wyłącznie na zamawianiu gotowej usługi tylko na partnerskiej współpracy. Dzięki niej oferowane usługi są indywidualnie dopasowywane lub tworzone od podstaw, w odpowiedzi na realne potrzeby klienta.
Zapraszamy na bezpłatny webinar skierowany do menadżerów zakładów produkcyjnych
Powiązane artykuły
Krajowy System e-Faktur – Elektroniczna rewolucja w świecie ...
Wyjaśniamy, czym ten system tak naprawdę jest, kto będzie zobowiązany do korzystania z KSeF, czym jest faktura ustruk...
09.04.24
Jaki będzie 2024 rok w podatkach?
Piotr Adamski, starszy konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals o tym, jakie zmiany czekają nas w przepisa...
12.12.23