Kompleksowe podejście do usług utrzymania czystości – dezynsekcja i deratyzacja
30.11.21
Udostępnij
Profesjonalne utrzymanie czystości utożsamiane jest nie tylko z usługą sprzątania. Ma znacznie szerszy zakres, wymaga kompleksowego podejścia. W ramach usługi mogą zawierać się zarówno prace związane ze sprzątaniem pomieszczeń czy otoczenia obiektu, ale też dezynfekcja powierzchni, czyszczenie klimatyzacji i przewodów wentylacyjnych oraz dezynsekcja i deratyzacja.
Usługi DDD, czyli dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja, stanowią uzupełnienie usługi sprzątania. Pierwsza z wymienionych usług stała się powszechna w czasie pandemii COVID-19. Dezynfekcja przestała być usługą dedykowaną szpitalom, przychodniom czy innym placówkom medycznym. Dziś nikogo nie dziwi, że przeprowadzana jest w oddziałach bankowych, biurowcach, hotelach czy w komunikacji publicznej. Bezpieczeństwo higieniczne to teraz podstawowy wymóg, a zapewnić je ma odkażanie pomieszczeń, powierzchni kontaktowych czy dezynfekcja powietrza w pomieszczeniach.
Dezynsekcja i deratyzacja jako element bezpieczeństwa higienicznego
Usługi DDD razem z klasycznym sprzątaniem tworzą pakiet mający na celu zapewnienie kompleksowego bezpieczeństwa higienicznego w obiektach naszych klientów. W ramach tego pakietu usług nie skupiamy się wyłącznie na usuwaniu brudu, czyszczeniu powierzchni, pracach porządkowych. Możemy zadbać również o jakość powietrza w pomieszczeniach poprzez regularne czyszczenie klimatyzacji oraz dezynfekcję przewodów wentylacyjnych. Dodatkowo, jako firma outsourcingowa realizująca profesjonalne usługi sprzątania, rozszerzyliśmy naszą ofertę o usługi związane ze zwalczaniem insektów i gryzoni. Dzięki temu możemy zatroszczyć się o obiekty naszych klientów kompleksowo, zapewnić nie tylko czystość w obiekcie, ale też zadbać o jego realne bezpieczeństwo higieniczne – mówi Grzegorz Smereka, dyrektor operacyjny grupy produktowej Cleaning w Grupie Impel, wiceprezesa zarządu spółki Impel System.
Dezynsekcja to inaczej zwalczanie insektów, które zagnieździły się na terenie obiektu, np. zakładu przetwórstwa spożywczego, sklepu czy galerii handlowej. Usługa polega na tępieniu takich szkodników jak karaluchy, prusaki, mole, pluskwy czy mrówki. Obejmuje zwalczanie zarówno dorosłych osobników, jak i ich larw lub jaj. W zależności od typu pomieszczenia i jego przeznaczenia profesjonalna firma realizująca usługę wybierze najbardziej skuteczną metodę. Zadba też o bezpieczeństwo użytkowników obiektu oraz przechowywanych w nim produktów.
Deratyzacja, inaczej nazywana odszczurzaniem, to zwalczanie gryzoni metodami fizycznymi i chemicznymi, czyli przy użyciu pułapek, chwytaczy oraz trutek. Usługa ma na celu wyeliminowanie wszelkiego rodzaju gryzoni, które zagnieździły się w obiekcie – szczurów, myszy, nornic, kun czy kretów. Obecność gryzoni w obiekcie powoduje poważne straty związane z niszczeniem i zanieczyszczeniem żywności, uszkodzeniem instalacji elektrycznych czy urządzeń. Myszy i szczury roznoszą choroby, przez co stanowią poważne zagrożenie epidemiologiczne. Z tego powodu obowiązek deratyzacji wynika z przepisów prawa i reguluje go Ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Nowoczesne technologie w dezynsekcji i deratyzacji
Dla właścicieli lokali gastronomicznych, obiektów handlowych z branży spożywczej czy zakładów przetwórstwa żywności kluczowe jest nie tylko doraźne działanie związane z wytępieniem szkodników, ale też prewencja uniemożliwiająca gryzoniom wtargnięcie do obiektu. Współczesne DDD to pełen monitoring i skanowanie obiektu. Razem z naszym partnerem specjalizującym się w tej usłudze instalujemy w obiektach klienta kamery termowizyjne, które monitorują szlaki przemieszczania się gryzoni czy innych szkodników. Identyfikacja tych tras migracji jest kluczem do skutecznej deratyzacji czy dezynsekcji. Pozwala nam precyzyjnie zaplanować umieszczenie odpowiednich rodzajów zabezpieczeń. Cały nasz wysiłek koncentrujemy na monitorowaniu obiektów i wdrażaniu działań prewencyjnych. Celem jest wyeliminowanie problemu pojawiania się szkodników i uniemożliwienie im wejście do hali produkcyjnej, magazynu, sklepu czy biura. Samo działanie reakcyjne, a tym umieszczanie trutek, to tylko ułamek usługi dezynsekcji i deratyzacji. – podkreśla Grzegorz Smereka.

Usługi dezynfekcji i deratyzacji w zgodzie z normami
W przypadku usług DDD szczególnie istotne jest czy firma realizująca usługę działa zgodnie z obowiązującymi normami. Wdrażany w obiekcie system zwalczania szkodników powinien być oparty na założeniach międzynarodowych standardów. Przykładem jest HACCP, czyli obowiązujący w Polsce system zapewniania bezpieczeństwa żywności wykorzystywanej w gastronomii, dotyczący również zakładów przemysłowych wytwarzających żywność.
Aby realizować usługę dezynsekcji i deratyzacji np. zgodnie z HACCP musimy wykorzystywać odpowiednie technologie, bazować wyłącznie na doświadczonych pracownikach, będących po specjalistycznych szkoleniach potwierdzanych certyfikatami. Zupełnie inaczej przebiega deratyzacja w drobnym punkcie usługowych nie sprzedającym żywności, a inaczej w młynie, fabryce makaronu czy zakładzie mięsnym. Nasze usługi wdrażamy również zgodnie z takimi systemami zarządzania jakością, jak: GMP (Good Manufacturing Practice) i GHP (Good Hygienic Practice), International Food Standard czy BRC Food – uzupełnia Grzegorz Smereka.
Eksperci
Powiązane artykuły



