Nieruchomości komercyjne w 2021 – kto zyskuje, kto traci?
01.09.21
Udostępnij
Sektor nieruchomości komercyjnych to jeden z tych, który wiele stracił w pandemii. Nie był to oczywiście jednakowo trudny czas dla wszystkich właścicieli i zarządców obiektów. Przykładem segmentu, któremu pandemia wręcz pomogła są magazyny i przestrzeń logistyczna. W ostatnich dwóch latach pobyt na zaplecze logistyczne bardzo wzrósł. Przyczyną tego jest szybki rozwój branży e-commerce. Szczególnie w obliczu pandemii i częstych lockdownów. Tych zmian nie da się już zatrzymać. Pandemia zmieniła nas, nas – konsumentów. Ścieżka zakupowa to już nie alejka w centrum handlowym, a cyfrowe przeklikiwanie się między oknami na stronach www czy też aplikacjach w smartphonach. Nieruchomości komercyjne w 2021 roku wyglądają już inaczej niż jeszcze pod koniec 2019.
Inwestycje w nieruchomości komercyjne w trakcie i po covidzie
Obecna sytuacja w sektorze obiektów komercyjnych wygląda różnie dla różnych jego segmentów. Wartość transakcji w roku 2020 na polskim rynku nieruchomości komercyjnych spadła o około 30% i wyniosła 5,6 mld EUR. Warto też przyjrzeć się jego strukturze. Pandemia ją przemodelowała. Połowa transakcji dotyczyła rynku magazynowego napędzanego przede wszystkim przez inwestycje e-commerce. Pod względem wolumenów transakcji zyskał on prawie dwukrotnie. O ile w 2019 r. wartość transakcji dla tego obszaru wynosiła 1,56 mld EUR, to w roku ubiegłym osiągnęła 2,8 mld EUR.
W tym zestawieniu najgorzej wypada rynek biurowy i handlowy. Ten pierwszy wart był przed pandemią 4,05 mld EUR, a w jej trakcie zmalał do 2 mld EUR. Z kolei wartość sektora handlowego, jak przewidują analitycy z EY, powinna utrzymać się na poziomie z 2020, czyli wynieść 650 mln EUR. Natomiast to, co będzie wyróżniać się na tym rynku, to działania w kierunku konsolidacji. Najbardziej nieprzewidywalny jest sektor biurowy. Tak naprawdę nikt nie jest w stanie powiedzieć, w jakim stopniu zmieni się model pracy po pandemii. Jak wpłynie na niego praca zdalna oraz jakie to będzie miało konsekwencje dla inwestycji?
Magazyny – przestrzeń dla inwestycji
Wygranym czasów pandemii jest na pewno sektor magazynów. Motorem napędzającym branżę nieruchomości komercyjnych w 2021 i w kolejnych latach będą właśnie magazyny. W roku poprzednim budowano łącznie 3,3 miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowej. Dało nam to 2. miejsce w Europie po Niemczech pod względem aktywności developerskiej. Dzięki temu w Polsce mamy już prawie 22 mln mkw. magazynów. Ta liczba będzie wciąż rosnąć. Wpływ na to będzie miał dalszy rozwój e-commerce. Jak pokazują badania PwC do 2026 może osiągnąć w Polsce wartość 162 mld zł brutto. W pierwszym kwartale 2021 działalność rozpoczęło 3,4 tysiąca sklepów i platform internetowych. A tym samym ogólna liczba e-sklepów w Polsce wzrosła do 46 tysięcy jak podaje Statista. Drugi aspekt, ważny z perspektywy branży logistyczno-magazynowej, to centralne położenie Polski w Europie.
Zdaniem Jarosława Czechowicza, Country Managera GLP w Polsce, „pandemia COVID-19 gwałtownie przyspieszyła zmiany, które stopniowo zachodziły na tym rynku od kilku lat. Magazyny w pewnym sensie przejęły rolę centrów handlowych i wydaje się, że jest to proces, którego już nie da się w 100% odwrócić.
Centra logistyczne to już nie tylko przechowalnie produktów, lecz miejsca, w których przebiega cały proces sprzedaży i obsługi klienta. W taki sposób działali dotąd tylko nieliczni, najwięksi i najbardziej zaawansowani gracze rynku e-commerce. W wyniku pandemii wiele firm przyjęło podobny model funkcjonowania z zaskakująco dobrymi efektami i nie wygląda na to, aby planowały z niego zrezygnować

Nieruchomości komercyjne w 2021 – co dalej z biurami?
Przyszłość tego segmentu to bardzo wielka niewiadoma. Nieruchomości biurowe muszą być wypełnione ludźmi – pracownikami, a Ci jak wiemy od 2020 r. w biurach bywali rzadko. Jak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Colliers na temat pracy zdalnej, aż 80% respondentów po wygaśnięciu pandemii chciałoby kontynuować pracę z domu przynajmniej jeden dzień w tygodniu. Tym samym pandemia wymusiła nowy model pracy – hybrydowy, połączenie pracy zdalnej ze stacjonarną. Niewykluczone, że na stałe wprowadzi element elastyczności. Praca hybrydowa, która na dobre zadomowiła się na rynku biurowym, przełoży się na zmianę sposobu wykorzystania powierzchni biurowej. Z biurek pracownicy będą korzystać zamiennie, ale za to można przypuszczać, że pojawi się więcej powierzchni do pracy wspólnej. Ich konsekwencje najszybciej mogą odczuć operatorzy coworkingowi, którzy bazują na krótkich umowach najmu. Jak wynika z raportu Innogy ten model może okazać się dla najemców atrakcyjny również po pandemii. Klienci i najemcy będą w coraz większym stopniu poszukiwać elastyczności.
Galerie i centra handlowe w nowej roli
Nieruchomości handlowe, szczególnie galerie, będą przekształcać się w miejsca, gdzie nie tylko robimy zakupy, a właściwie zakupy robimy niejako przy okazji. Natomiast zaczniemy tam przychodzić na spotkania, zjeść, zobaczyć film czy spędzić czas z dziećmi (salony gier i zabaw). Zresztą na tym rynku zmiany były już widoczne wcześniej.
W zależności od lokalnych potrzeb oferta centrów handlowych może ewoluować także w kierunku usług medycznych lub sportowych. Widzimy także ruchy przekształcające część powierzchni handlowej na biurowe.
Przykładem może być wrocławska Renoma. Nieruchomości handlowe z pewnością czeka zmiana profilu z handlowego na usługowy. Tradycyjny model handlowy ze względu na zmianę nawyków zakupowych staje się teraz coraz bardziej ryzykowny.
Zarządzanie nieruchomościami w i po pandemii
Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa udowodniła, że zarządzanie nieruchomościami musi liczyć się z trudno przewidywalnymi sytuacjami kryzysowymi i wystąpieniem zdarzeń niepożądanych, które czasami nawet zagrażają zdrowiu i życiu użytkowników obiektu. W takich niecodziennych sytuacjach bardzo istotne jest jednoczesne zarządzanie wieloma procesami, tak aby można było uzyskać optymalny efekt oraz optymalną szybkość działania. Wydaje się, że jest to możliwe wówczas, kiedy obiekt będzie obsługiwany w modelu zintegrowanym. Zsynchronizowanie i kontrolowanie serwisów i usług przez jedną osobę, sprawującą opiekę nad wszystkimi elementami związanymi z funkcjonowaniem obiektu oraz nad poszczególnymi zespołami pracowników stacjonarnych i mobilnych, jest wyznacznikiem zintegrowanej obsługi nieruchomości. Taki model wyjątkowo sprawdza się w trudnych, nietypowych sytuacjach, gdzie niezbędne jest szybkie współdziałanie różnych serwisów.

Bezpieczne budynki to bezpieczeństwo użytkowników
Doświadczenie z Covid-19 przyspiesza potrzeby związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dla użytkowników obiektu oraz pracowników obsługujących nieruchomość. To z kolei stanowi nowe wyzwania dla branży Facility Management. Dostarczenie nowych technologii, zmiany modelu pracy na model z większym udziałem pracy zdalnej, cyfryzacji procesów i automatyzacji zbierania danych.
W związku z koniecznością szukania oszczędności, będziemy dużo częściej spotykać rozwiązania, gdzie zastępować będziemy pracę człowieka techniką. Podstawowym zadaniem dla firm z branży FM będzie dostarczanie nowych rozwiązań – technologii, które będą wychodzić naprzeciw wyżej wspomnianym potrzebom.
Wobec zmieniającego się stylu pracy na skutek postępu cyfryzacji nieruchomości komercyjne w 2021 i kolejnych latach będą potrzebować nowych umiejętności. Twardych, technicznych, jak i tych miękkich opartych na współpracy i budowaniu relacji interpersonalnych. Z pewnością zdefiniowanie ich, wykreowanie i opisanie ich standardów stanowić będzie kolejne wyzwania dla branży obsługi nieruchomości.
Nieruchomości komercyjne w 2021 – cyfrowa obsługa dzięki aplikacjom
Grupie Impel rozwija się rozwiązania oparte na cyfrowej transformacji. Przygotowywane dla klientów usługi korzystają już z najnowszych technologii i nowoczesnych narzędzi. Rozwój cyfrowych kanałów sprzedaży jak Impel24.pl służy łatwiejszemu dostępowi do szerokiego grona odbiorców. Dzięki monitorowaniu na bieżąco postępów wykonywanych usług możemy skupić się dokładnie na tych procesach, które z perspektywy klienta są najważniejsze. Zadanie to ułatwiają dedykowane klientom aplikacje własne takie, jak Smart FM, Optima FM czy Guard FM. To dzięki nim potrafimy zarządzać serwisami w szerokim zakresie. Potrafimy mierzyć parametry realizacji realizowanych zadań, a także wyciągać wspólnie z klientami wnioski co do zmian, ulepszeń czy optymalizacji naszych usług.
Więcej o naszych usługach dowiesz się tutaj.
Powiązane artykuły

Pierwszy kwartał – dobry czas na serwis klimatyzacji
Początek roku to idealny moment dla właścicieli i administratorów systemów klimatyzacyjnych, aby zaplanować cykliczny...
18.03.25


