Ochrona w centrach handlowych – nowoczesne rozwiązania i nowe funkcje monitoringu
05.10.22
Udostępnij
Rosnąca inflacja oddziałuje na wszystkie obszary naszego funkcjonowania – dotyka konsumentów oraz przedsiębiorców. Coraz większe ceny mogą przekładać się także na wprowadzane zmiany w przepisach prawnych. Przykładem są prowadzone prace nad kodeksem karnym i kodeksem ds. wykroczeń. Nowe przepisy mają doprowadzić do podniesienia progu finansowego z 500 do 800 zł, od którego kradzież przestaje być uznawana za wykroczenie, a zaczyna być przestępstwem. Takie zmiany stanowią istotny problem dla handlu – tym bardziej, że kradzieży w sklepach jest coraz więcej. Dla branży retailowej oznacza to zwrócenie jeszcze większej uwagi na rolę ochrony, ale też sięganie po odpowiednie rozwiązania.
Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, liczba incydentów kradzieży w sklepach była w 2021 roku o blisko 5 tysięcy większa, w porównaniu do roku poprzedniego. W obliczu takich danych warto zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa w sklepach czy centrach handlowych.
Ochrona fizyczna czy monitoring wizyjny w branży retailowej?
Dzisiejsze centra handlowe, a nawet małe sklepy korzystają z monitoringu wizyjnego. Są to systemy telewizji przemysłowej instalowane na terenie danego obiektu czy placówki. Pracowników ochrony spotykamy w sklepach rzadziej. Pracują w cyklach miesięcznych lub dwutygodniowych na posterunkach prewencyjnych lub są całkowicie zastępowani przez system monitoringu.
Nowoczesne systemy ochrony technicznej potrafią bardzo dobrze udokumentować ewentualną próbę kradzieży. W sytuacji wykrycia takiego zdarzenia wzywana jest grupa interwencyjna. Nagranie z monitoringu przydaje się przy prowadzeniu dalszych czynności wraz z Policją – mówi Krzysztof Bereza, z Grupy Impel, dyrektor Grupy Produktowej Technical Security.
Jeszcze dwa lata temu w marketach budowlanych pracownicy ochrony byli obecni przez całą dobę, m.in. z powodu konieczności zabezpieczenia w nocy zewnętrznych magazynów. Dzisiejsze systemy wizyjne są na tyle zaawansowane, że zastępują pracowników ochrony również w marketach i magazynach budowlanych. Usługa ochrony polega wówczas na monitoringu zdalnym wykorzystującym analitykę behawioralną oraz wideo obchodach, a w razie zarejestrowania np. incydentu kradzieży wzywana jest grupa interwencyjna.

Rola ochrony w centrach handlowych
Redukowanie zatrudnienia pracowników ochrony w sklepach wiąże się z kalkulowaniem kosztów oraz analizowaniem ryzyka. Zarządzający sklepami w miejsce zredukowanej ochrony fizycznej rozbudowują systemy monitoringu wizyjnego. Z drugiej jednak strony tego typu zmiany nie dotyczą dużych obiektów handlowych, które każdego dnia odwiedzane są przez tysiące klientów.
W dużych obiektach, takich jak centra handlowe lub galerie handlowe, cały czas istnieje potrzeba stałej obecności pracowników ochrony. To szybko nie ulegnie zmianie. Wynika to np. z przepisów przeciwpożarowych. W sytuacji zagrożenia pożarem konieczne jest zarządzanie sprawną ewakuacją. W tego typu obiektach ta rola przypada pracownikom ochrony. Poza tym zadaniem ochrony fizycznej pracującej w centrach handlowych jest także identyfikowanie zagrożenia terrorystycznego, działalności grup przestępczych czy diagnozowanie ewentualnych awarii – mówi Katarzyna Kudelska, dyrektor segmentu Centra i sieci handlowe w Grupie Impel.
Monitoring wizyjny – wsparcie w zarządzaniu centrum handlowym
W przypadku galerii handlowych system monitoringu wizyjnego pozwala nie tylko na wykrywanie i powstrzymywanie incydentów kradzieży. Pozwala też mierzyć przepływ klientów na terenie obiektu. Analizę takich danych już od wielu lat wykorzystują zarządcy centrów handlowych. Umożliwiają one raportowanie najemcom codziennego ruchu na terenie obiektu. Sklepy zlokalizowane w galeriach czy centrach handlowych, które szczycą się dużym ruchem odwiedzających, mogą liczyć na wystarczającą liczbę klientów, a tym samym na zadowalającą sprzedaż.
Nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego pozwalają na zbieranie danych dotyczących przepływu osób oraz segmentowania ze względu na wiek lub płeć. Pozwalają również na tworzenie „map ciepła”. Dzięki nim wiemy, gdzie kumuluje się ruch klientów w sklepie, w jakich kierunkach przebiega i co skupia uwagę odwiedzających. Takie informacje są bardzo istotne dla zarządców obiektów handlowych. Pozwalają na tworzenie oferty dla najemców czy planowanie procesów merchandisingowych – podkreśla Krzysztof Bereza.
Profesjonalny system monitoringu to doskonałe narzędzie wspierające prowadzony biznes, które może pomóc w zapewnieniu klientom pozytywnych wrażeń z zakupów. Przykładem wykorzystania funkcji zliczania jest wsparcie zarządzania kolejkami do kas w wielkopowierzchniowych sklepach. Tego typu placówki nie utrzymują przez cały czas swego działania pełnej obsady linii kas. Kiedy system monitoringu zarejestruje tworzące się i wolno rozładowujące kolejki, wzywani są kasjerzy do uruchomiania kolejnych kas.
Sprawność systemów monitoringu
Aby systemy monitoringu wizyjnego mogły sprawnie funkcjonować, muszą być regularnie serwisowane. Konieczne też jest ich połączenie z ośrodkiem, który integruje wszystkie informacje o rejestrowanych zgłoszeniach i zarządza usługami ochrony. Zadaniem takiej jednostki jest podejmowanie działań w odpowiedzi na wykryte zdarzenia oraz koordynacja czynności operacyjnych. Dzięki temu, po zarejestrowaniu w monitorowanym obiekcie zagrożenia bezpieczeństwa czy awarii, natychmiast wzywana jest ochrona, odpowiednie służby lub serwis techniczny.
Utrzymanie w sprawności systemów zabezpieczenia technicznego jest niezwykle istotne. Przykładem są specjalne rozwiązania, które diagnozują ewentualne usterki. Autonomiczny system diagnostyki, którym posługujemy się w Grupie Impel, jest połączony z całodobowym Centrum Wsparcia Operacyjnego. W sytuacji wykrycia usterki przekazywana jest informacja, a po jej weryfikacji podejmowana decyzja czy konieczne będzie pojawie się serwisanta czy też naprawa może być zrealizowana zdalnie – podkreśla Krzysztof Bereza.
Połączenie funkcji usług ochrony z wsparciem technicznym to coraz częściej spotykane rozwiązanie w dużych obiektach. Integrowanie usług w ramach obsługi jednego obiektu pozwala nie tylko na oszczędności kosztowe czy czasowe. Przekłada się też na optymalizację samej usługi i bardziej wydajne funkcjonowanie obiektu.

Powiązane artykuły

Depozytory kluczy – dopasuj funkcjonalność na miarę potrzeb Twojej...
Depozytory kluczy stosuje się coraz częściej jako jeden z elementów systemu kontroli dostępu do budynku. Dzięki nowo...
25.08.23


Jakie korzyści w zakresie optymalizacji kosztów usług daje współpr...
Współpracując z multidostawcą usług klienci zyskują zaufanego partnera biznesowego, który dobrze rozpoznaje ich oczek...
03.07.23
