Outsourcing procesów produkcyjnych i logistycznych w polskich firmach [RAPORT]
18.01.22
Udostępnij
Zgodnie z raportem dotyczącym outsourcingu procesów produkcyjnych i logistycznych w polskich firmach aż 79% badanych spodziewa się wzrostu poziomu produkcji w ciągu najbliższego roku. Wyniki badania identyfikują wyzwania, jakie mają przed sobą firmy w wymienionych obszarach. Pokazują też jak istotną rolę odgrywa tu outsourcing produkcyjny oraz outsourcing procesów logistycznych.
Trudny czas dla produkcji i logistyki
Utrzymujący się stan pandemii COVID-19, sytuacja na rynku pracy związana z niedoborem pracowników, przerwy w łańcuchu dostaw czy rosnące ceny gazu i energii elektrycznej to podstawowe problemy, z którymi mierzą się przedsiębiorcy w ostatnim czasie. I choć sytuacja zewnętrzna jest bardzo trudna, to ankietowani przedstawiciele firm dość optymistycznie patrzą w przyszłość. Większość z nich, bo łącznie aż 89% spodziewa się w ciągu 12 miesięcy wzrostu przychodów firmy lub przynajmniej ich utrzymania na dotychczasowym poziomie.
Przewidywania dotyczące wzrostu przychodów możemy rozpatrywać na różnych płaszczyznach – mówi Wojciech Musiałowski, menedżer projektów procesowych w spółce Sanpro Synergy. Z jednej to wynik prostej kalkulacji, bo wysoki poziom inflacji wymusza na producentach podwyżki cen ich wyrobów, więc przy utrzymaniu wolumenu produkcyjnego ich przychód wzrasta. Jednak przy rosnących kosztach surowców nie oznacza to większych zysków, a może nawet iść w parze ze spadkiem poziomu rentowności.
Z drugiej strony przedsiębiorcy mają podstawy do optymizmu. Świat dość szybko wrócił na dobre tory po kryzysie pandemicznym i poza branżą turystyczną nikt nie narzeka na brak pracy. W rozmowach z naszymi aktualnymi i potencjalnymi partnerami zauważamy nastrój oczekiwania. Ograniczenia produkcji spowodowane niedoborami niektórych surowców i komponentów, takich jak stal, magnez czy półprzewodniki skończą się, kiedy tylko rynek zostanie zasilony brakującymi składnikami. Odmrożenie produkcji przełoży się na realny wzrost przychodów, szczególnie w tych branżach, które odnotowują duży popyt na swoje produkty, np. w branży automotive czy elektronicznej – dodaje Wojciech Musiałowski.
Outsourcing produkcyjny i logistyki – jak to działa?
Wśród największych wyzwań w obszarze procesów produkcyjnych i logistycznych badani przedsiębiorcy wymieniali rotację pracowników, terminowość realizacji planu produkcyjnego oraz brak wykwalifikowanej kadry. Sprawdzonym rozwiązaniem tych i innych problemów przedsiębiorców w obszarze produkcji i logistyki jest outsourcing procesowy. Oznacza to zlecenie części prac zewnętrznemu partnerowi.
Wymieniane problemy są ze sobą ściśle powiązane, bo brak kadr zwiększa ryzyko niedotrzymania terminów. Jednak przesłanek do wdrożenia outsourcingu może być wiele. Dla klienta nadrzędnym celem przy wdrażaniu tej usługi jest uwolnienie zasobów ludzkich jego przedsiębiorstwa. Oddając pewien obszar może przenieść swoich pracowników do realizacji innych zadań. To pozwoli odciąć się od problemów związanych z rotacją pracowników czy ich kwalifikacjami – podkreśla Wojciech Musiałowski.
Outsourcing produkcyjny – jak to robią inne firmy?
Jak pokazuje raport, przedsiębiorcy najczęściej przekazują do zewnętrznej obsługi procesy produkcyjne. Dzięki uwolnieniu zasobów i czasu mogą skupić się na kluczowych elementach swojej działalności.

Procesy produkcji z reguły nie są jednoetapowe. Dlatego też zadania przekazywane zewnętrznemu partnerowi to w pierwszej kolejności prace poboczne, jak na przykład przedmontaż wyrobów, pakowanie, czy obsługa wytwarzania towarów, które nie są flagowymi. Zależy nam, aby klient czuł się komfortowo w tej współpracy. Powinien zachować kontrolę nad swoim biznesem, a jednocześnie nie tracić czasu na prowadzenie zadań spoza jego core business. Jeżeli wyniki współpracy przynoszą pozytywne skutki, możliwości jej rozszerzenia są niemal nieograniczone. Może to być pełna obsługa obszaru produkcji, zadań magazynowych, prowadzenia księgowości, realizacji zadań kadrowych, obsługi Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), a nawet przeniesienie do naszych lokalizacji konkretnych procesów produkcyjnych czy montażowych, uwalniając tym samym powierzchnie produkcyjne u klienta – podkreśla Wojciech Musiałowski z Sanpro Synergy.
Outsourcing procesów produkcyjnych i logistycznych – zalety wdrożenia
Prawidłowo wdrożony outsourcing pozwala m.in.:
- skupić się na głównym aspekcie biznesu, dzięki przekazaniu (wraz z obsługą obszaru) problemów kadrowych partnerowi biznesowemu
- precyzyjnie prognozować koszty dzięki rozliczaniu akordowemu (koszty personalne nie mają wpływu na stawki)
- podnieść elastyczność względem wolumenów produkcyjnych/ logistycznych, dzięki stałym stawkom akordowym
- zyskać możliwość optymalizacji, które firma outsourcingowa będzie wdrażała dla poprawy wyników i rentowności.
Korzyści z wdrożenia outsourcingu produkcji mogą być jeszcze wyraźniejsze, kiedy rynek przyspieszy. Optymalna dostępność komponentów spowoduje ogromny popyt na pracowników w wielu przedsiębiorstwach w tym samym czasie. Wtedy właśnie doświadczenie firm outsourcingowych w pozyskiwaniu pracowników będzie jeszcze większą wartością.
Należy podkreślić, że tematy kadrowe nie są jedynymi problemami, na które odpowiada outsourcing procesowy. W Sanpro Synergy na starcie każdego projektu badamy wskazany przez naszego klienta obszar. Oceniamy możliwości realizacyjne i optymalizacyjne, wykonujemy pomiary i przygotujemy opracowanie, które jest podstawą do wdrożenia naszej usługi. Można więc powiedzieć, że Sanpro Synergy zapewnia swoim klientom nie tylko stabilność realizacji procesu, ale również pomoc w optymalizacjach. Rozwój naszego klienta to również nasz rozwój – podsumowuje Wojciech Musiałowski.

Eksperci
Powiązane artykuły



