Outsourcing procesów produkcyjnych – wsparcie klienta w turbulentnych czasach
16.11.21
Udostępnij
Dynamiczne zmiany sytuacji gospodarczej skłaniają przedsiębiorców do szukania rozwiązań, które zwiększą efektywność i elastyczność prowadzonego procesu produkcyjnego. Prognozy pokazują, że właśnie te cechy pozwolą zapewnić skuteczność działania i sukces w biznesie.
Przedsiębiorcy mają dużo obaw o niedostatki wykwalifikowanych pracowników i trudność z dostosowaniem się do nagłego wzrostu zamówień. Szukają nowych rozwiązań i coraz częściej decydują się na outsourcing procesów. Rozwiązanie to pomaga klientom przy nagłym wzroście produkcji bez ponoszenia kosztów inwestycji w miejsca magazynowania, obszary produkcyjne, narzędzia do wykonywania prostych czynności czy wykwalifikowaną, wysokowydajną kadrę. Umożliwia płynne zarządzanie nieplanowanymi wzrostami.
- Jak outsourcing procesów sprawdza się w praktyce?
- Jaki zakres współpracy obejmuje outsourcing procesów?
- Co zyskuje klient dzięki przekazaniu procesu zewnętrznemu dostawcy?
Outsourcing procesów produkcyjnych– jak zacząć?
Współpraca pomiędzy klientem i outsourcerem skupia się na metodycznym podejściu do prowadzonych działań. Ważne jest potwierdzenie, że wyoutsorcowanie procesu nie wpłynie negatywnie na terminowość, jakość i efektywność przejętych działań.. W pierwszym kroku powstaje raport audytowy opracowywany przez interdyscyplinarny zespół – inżynierów procesu, doradców technicznych rekruterów i specjalistów bhp. Na podstawie takiego raportu wyceniana jest usługa. Wynik audytu jest przekazywany do klienta, niezależnie do tego czy współpraca dojdzie do skutku.
Outsourcing procesów – odpowiedzialność i kompetencje
Gwarancja dostarczenia określonej ilości produktów w wyznaczonym czasie i z zachowaniem określonych parametrów jakościowych to podstawa przejęcia procesu lub jego części od klienta. Zadowalające wykonanie nie ogranicza się jednak tylko do dostarczenia pracowników i wyprodukowania materiałów. Ogniwem gwarantującym owocną współpracę jest wykwalifikowana kadra. Dobór odpowiednich pracowników oznacza dobór kluczowych kompetencji, dzięki którym możliwe będzie sprawne i skuteczne przejęcie procesu od klienta. Dla zespołu obejmującego nadzór nad procesem oznacza to zapoznanie z technologią, specyfiką procesu, wdrażanie usprawnień i możliwość zorganizowania każdej części produkcji dzięki posiadaniu własnych powierzchni produkcyjnych, magazynowych, narzędzi wspierających produkcję oraz szeroko wykorzystaniu własnego zaplecza back office.

Zakres outsourcingu procesów
Outsourcing procesów to przede wszystkim gruntowny audyt i pomiary. Współpraca to kolejne udoskonalenia – rekomendowane są zmiany i usprawnienia w ramach procesu, które będą korzyścią zarówno dla klienta jak i firmy outsourcingowej. Dział inżynierii produkcji dokładnie analizuje proces: mierzy, kontroluje i sprawdza, co warto zmienić lub ulepszyć. W przypadku problemów z jakością czy spadkiem efektywności pracowników – podejmujemy dodatkowe kroki: szkolimy, wprowadzamy lub zmieniamy system motywacyjny. Czasami wystarczy nawet drobna zmiana organizacji pracy, by proces działał sprawniej.
Outsourcing procesów w praktyce
W ramach oferty outsourcingu procesów realizowane mogą być np. procesy przedmontażu produktu.
Klienci decydują się na nowe rozwiązania w sytuacji nagle pojawiającej się potrzeby. Oczekują wówczas natychmiastowej propozycji odpowiednich rozwiązań. Dokładnie w takiej sytuacji znalazł się nasz klient z branży automotive. Wskutek nagłego wzrostu zamówień, klient zdecydował się na zlokalizowanie tej części produkcji na zewnątrz. Dzięki temu zyskał miejsce na realizację swoich strategicznych projektów. Naszym zadaniem było zapewnienie lokalu, w którym prowadzenie produkcji spełniało standardy i oczekiwania klienta. Nasz zespół zagwarantował utrzymanie norm wydajności i odpowiedni poziom jakości dzięki wdrożeniu odpowiedniej kontroli produktu – od samego początku współpracy, przy zachowaniu poziomu kosztu akceptowanego przez klienta. – mówi Jakub Obajtek, dyrektor handlowy grupy produktowej Industrial Process Outsourcing , Sanpro Synergy Sp. z o.o

Korzyści dla klienta
Współpraca z firmą outsourcingową pozwoliła klientowi osiągnąć 20% wzrost efektywności prowadzonej produkcji. W krótkim czasie zyskał również większą elastyczność, dodatkową powierzchnię i rozbudował produkcję – bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych. Dynamika, jaką osiągnęło przedsiębiorstwo poprzez wydzielenie procesów na zewnątrz, umożliwiła klientowi podwojenie produkcji.
Przejmując procesy od klienta, stajemy się jego buforem inwestycyjnym. Outsourcer nie tylko realizuje proces, ale także musi zabezpieczyć zasoby do realizacji kolejnych projektów. Oznacza to posiadanie dodatkowych powierzchni produkcyjnych i magazynowych, kadry i niezbędnych narzędzia. Klientom zapewniamy wówczas możliwość elastycznego przenoszenia projektów, w dogodnym dla nichmomencie. Wymaga to od outsourcera planowania z dużym wyprzedzeniem. – dodaje Jakub Obajtek.
Dowiedz się więcej na temat outsourcingu procesów produkcyjnych
Eksperci
Powiązane artykuły



