Pokrycia podłogowe specjalnego przeznaczenia
06.09.22
Udostępnij
Pokrycia podłogowe, czyli wszystko to, co leży na podłodze jako wierzchnia warstwa, są w niektórych branżach bardzo newralgicznym materiałem. Obiekty służby zdrowia, szkoły, żłobki, firmy z przemysłu precyzyjnego lub elektronicznego czy farmaceutycznego mają w tym zakresie bardzo surowe i szczegółowe wymogi.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie parametry są kluczowe przy wyborze wykładziny podłogowej?
- Które branże są obwarowane najbardziej surowymi restrykcjami?
- Co wchodzi w zakres usługi instalacji pokrycia podłogowego?
Wykładziny miękkie czy twarde? Podstawowe różnice
Wybór pokrycia podłogowego zależy przede wszystkim od przeznaczenia danego pomieszczenia. W przemyśle, obiektach służby zdrowia, w sektorach związanych z edukacją (szkolnictwo, przedszkola) czy w środkach transportu stosowane są niemal wyłącznie wykładziny twarde. Wyróżniamy dwie dominujące grupy:
- wykładziny elastyczne wykonane z polichlorku winylu (PVC), które dzielą się na homogeniczne i heterogeniczne,
- wykładziny naturalne: linoleum (wykonane w 98% z surowców naturalnych: mączka drzewna, olej lniany, żywice, wapienie na podkładzie z naturalnej juty) lub kauczukowe wykonane głównie z kauczuku naturalnego i syntetycznego. Oba rodzaje wykładzin naturalnych cechuje wyjątkowa długowieczność.
– Stosunkowo najnowszą (obecną na rynku od kilkunastu lat) i zyskującą coraz większą popularność oraz szerokie spektrum zastosowania jest grupa wykładzin twardych, które można określić jedną wspólną nazwą LVT (Luxury Vinyl Tiles) – mówi Jarosław Spłocharski, ekspert od okładzin podłogowych w Impel Synergies. Wzór wykładziny jest naniesiony techniką fotograficzną i wykonany w technologii nadruku HD, dlatego tak doskonale odwzorowują one m.in. wygląd drewna, ceramiki, kamienia czy betonu. Wierzchnia warstwa użytkowa, która odpowiada za bardzo wysoką wytrzymałość produktu jest zaś wykonana w 100% (bez wypełniaczy) z najwyższej jakości wyselekcjonowanego, bezbarwnego PCV –– dodaje nasz ekspert.
Wykładziny miękkie to nic innego jak wykładziny dywanowe, które powszechnie stosowane są w obiektach hotelowych i biurowcach. Na rynku dostępne są wykładziny w rolkach oraz płytkach. Te pierwsze mają obecnie zastosowanie jedynie w obiektach hotelowych wysokiej klasy, gdzie stosuje się dodatkowo specjalne miękkie podkłady. Sam wzór jest często projektowany indywidualnie.
– W obiektach użyteczności publicznej obserwujemy znaczący spadek zainteresowania wykładzinami w rolkach. Powodem ich wychodzenia z rynku jest przede wszystkim waga jednej rolki, która waha się od 200 do 400 kg. Taki ciężar jest niezwykle problematyczny w transporcie (chodzi zwłaszcza o transport pionowy wewnątrz budynków, w których jest instalowana wykładzina). Do minusów tego rozwiązania trzeba zaliczyć także sposób montażu – wykładziny w rolce są klejone do podłoża na stałe, więc w przypadku zalania lub zabrudzenia nie ma możliwości usunięcia uszkodzonego fragmentu bez konieczności wyłączenia tego pomieszczenia z użytkowania – wyjaśnia Jarosław Spłocharski z Grupy Impel. I dodaje: Wszystko to powoduje, że mimo iż sama cena wykładziny w rolce jest niższa niż w płytkach, to sumaryczne koszty związane z transportem, użytkowaniem, czyszczeniem i konserwacją są wyższe.
Konkurencyjne dla tego rozwiązania są wykładziny w płytkach lub planksach – to obecnie najczęściej stosowane pokrycie podłogowe w biurach. Technologia montażu i łatwość wymiany pozwalają na dużo większą swobodę w użytkowaniu. – Do montażu wykładzin w płytkach nie używamy tradycyjnego kleju lecz specjalistycznego polimeru, który zapewnia zainstalowanemu produktowi pełną stabilność i antypoślizgowość, przy jednoczesnym bardzo łatwym demontażu – wystarczy podważyć róg płytki i wymienić taki element. Płytki dywanowe mają najczęściej wymiar 50 x 50 cm (standard europejski) lub 60,96 cm x 60,96 cm (standard amerykański), mogą również występować w postaci planksów, gdzie wymiary wynoszą odpowiednio: 25x100cm lub 30,48×91,44cm. Dodatkowym atutem jest fakt, że niektórzy producenci oferują wymiary pod specjalne zamówienie: np. 100×100 lub 50×100 cm, co daje szersze możliwości aranżacyjne i przyspiesza montaż – dodaje Jarosław Spłocharski.
Różne branże to różne pokrycia podłogowe
Usługa dostawy i montażu pokrycia podłogowego ma zastosowanie praktycznie we wszystkich sektorach. Producenci dzielą rynek na domowy, czyli klienta prywatnego oraz obiekty użyteczności publicznej. Dla produktów przeznaczonych na rynek domowy jedynym wymaganiem koniecznym do spełnienia jest certyfikat CE. Inaczej wygląda to w instytucjach użyteczności publicznej.
– Dostawca, który bierze udział w przetargu na dostawę i montaż pokrycia podłogowego w obiektach użyteczności publicznej musi liczyć się z koniecznością przedstawienia całej serii dokumentów zaświadczających o atestach i certyfikacjach uzyskanych przez dany produkt. Dotyczy to – bez wyjątków – wszystkich sektorów. Największymi obwarowaniami obłożony jest jednak przemysł spożywczy (ze względu na kontakt z żywnością), przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny oraz środki transportu (samoloty, statki, wagony, autobusy, tramwaje). Wymogi w tych branżach są tak szczegółowe i wyśrubowane, że jedynie produkty renomowanych i najbardziej zaawansowanych technologicznie producentów spełniają wszystkie niezbędne kryteria – podsumowuje Jarosław Spłocharski.
Wśród sektorów „wymagających” wymienia się także szpitalnictwo. Szpitale i przychodnie są zwykle obsługiwane kompleksowo, dlatego pokrycia podłogowe mają za zadanie spełnić wymagania z kilku obszarów. Wykładziny różnią się w zależności od przeznaczenia – inne produkty stosowane są w salach chorych, zdecydowanie największe restrykcje znajdziemy na OIOM-ie i w salach operacyjnych, a jeszcze inne w ciągach komunikacyjnych czy pomieszczeniach socjalnych.
Nowe obiekty oraz modernizacje
Grupa Impel obsługuje w zakresie dostawy i montażu wykładzin wszystkich typów zarówno nowe inwestycje, jak i modernizacje oraz rozbudowę już istniejących obiektów.
– Najczęściej współpracujemy z dużymi firmami budowlanymi, które pełnią rolę generalnego wykonawcy. Można powiedzieć, że jesteśmy jego podwykonawcą – wyjaśnia Jarosław Spłocharski. W latach 2008-2020 wykonaliśmy ponad 50 realizacji u klientów z różnych branż. Wielu z tych klientów wraca do nas regularnie, właśnie w przypadku modernizacji czy nowych lokalizacji. Realizowaliśmy również duże obiekty bezpośrednio dla inwestorów, gdzie kluczem powodzenia było przygotowanie kompleksowej propozycji. Klient otrzymywał od nas pełne kompendium wiedzy niezbędnej do podjęcia racjonalnego wyboru – dodaje.
W przypadku nowych inwestycji współpraca rozpoczyna się często już na etapie prac projektowych. Architekci, polegając na doświadczeniu partnera, są skłonni wprowadzać do projektu zarekomendowane przez dostawcę produkty. W zamówieniach publicznych na etapie projektowym nie są wskazywane konkretne produkty. Dla osób decyzyjnych niezwykle ważne jest wówczas uzyskanie od dostawcy merytorycznej wiedzy na temat parametrów, które mają kluczowe znaczenie dla jakości, trwałości i kosztów – zarówno montażu, jak i późniejszego użytkowania.
– Proces przygotowania technicznej rekomendacji (oferty) dla klienta jest niezwykle ważny i czasochłonny. Przykładowo, dla szpitala o powierzchni kilkudziesięciu tysięcy metrów, przygotowanie takiej szczegółowej oferty zajmuje doświadczonemu specjaliście nawet kilka tygodni – wyjaśnia Jarosław Spłocharski.
Świadczenie usługi od A do Z
Klient w ramach współpracy z Grupą Impel otrzymuje starannie dobrany, gotowy produkt oraz jego montaż. Przekazujemy także informacje o parametrach technicznych, certyfikacje oraz instrukcję czyszczenia i konserwacji. Gwarancja producenta na produkty to standardowo 10 lat (minimalna 5 lat). Przy zachowaniu właściwego reżimu związanego z konserwacją i nanoszeniem warstw ochronnych, pokrycia podłogowe zachowują swoją żywotność nawet przez kilkadziesiąt lat. – Kluczem do sukcesu jest zawsze bardzo uważne słuchanie klienta, poznanie jego potrzeb i wymagań, a następnie przedstawienie mu merytorycznej, szczegółowej oferty, która najpełniej spełnia jego wszystkie oczekiwania – podkreśla Jarosław Spłocharski.
Powiązane artykuły
Niezależne audytowanie jakości usług
Wprowadzenie działań audytowych w ramach realizacji usług outsourcingowych wspiera rozwój procesów realizowanych prze...
17.07.24