Proste usługi w trudnych warunkach. Jak zadbać o teren zewnętrzny obiektu?
04.09.25
Udostępnij
Utrzymanie terenów zewnętrznych, w tym terenów zielonych, parkingów czy ciągów pieszych zlokalizowanych wokół obiektów może wydawać się nieskomplikowane. W praktyce, przy dużej skali i konieczności działania w ściśle określonych ramach czasowych, wymaga to odpowiedniego planowania, zasobów ludzkich, ale też zaplecza technicznego.
Tereny zewnętrzne to miejsce pierwszego kontaktu z obiektem. W przypadku biurowców teren otaczający budynek jest wizytówką firmy. Dla wielu nieruchomości to jednak przede wszystkim przestrzeń operacyjna obejmująca parkingi, drogi dojazdowe i ciągi piesze, którymi poruszają się pracownicy czy klienci. Profesjonalne utrzymanie terenów na zewnątrz obiektów ma zatem kluczowe znaczenie dla funkcjonowania nieruchomości, szczególnie w okresie niesprzyjających warunków pogodowych. Wymaga zarówno regularnej obsługi, jak i gotowości do natychmiastowej reakcji.
Profesjonalne utrzymanie terenów zewnętrznych
Jak mówi Jakub Nowakowski z Grupy Impel, dyrektor grupy produktowej Outdoor Services, Impel posiada dziś flotę ponad 200 ciągników i kilkudziesięciu riderów – czyli mniejszych kosiarek samojezdnych do terenów trudno dostępnych, a w razie potrzeb współpracuje z partnerami. Sprzęt rozlokowany jest na terenie całej Polski i jest stale gotowy do pracy – zarówno latem, jak i zimą.
– Te ciągniki to nasze uniwersalne narzędzia pracy. Dzięki dołączonemu do nich osprzętowi dysponujemy maszynami komunalnymi, za pomocą których możemy zamiatać, odśnieżać, kosić czy posypywać materiałami uszorstniającymi rozległe tereny zewnętrzne należące do naszych klientów. Niestety mobilność ciągnika jest względna, ponieważ w krótszym czasie nie przejedzie on dłuższego dystansu. Dlatego maszyny muszą być blisko klienta, w pobliżu obiektu, w którym świadczymy usługę – podkreśla Jakub Nowakowski.
Zakres usług realizowanych w ramach utrzymania terenów zewnętrznych jest szeroki i dostosowywany do specyfiki obiektu oraz pory roku.
– Nasze usługi obejmują codzienne sprzątania terenów zewnętrznych, a w jego ramach m.in zamiatanie chodników, opróżnianie koszy, usuwanie liści, gałęzi i innych zanieczyszczeń. W okresie letnim wykonujemy prace związane z pielęgnacją zieleni, takie jak koszenie trawników, przycinanie żywopłotów, usuwanie chwastów, podlewanie roślin czy drobne prace porządkowe przy małej architekturze. Z kolei zimą kluczowe znaczenie ma odśnieżanie nawierzchni oraz posypywanie ich materiałami antypoślizgowymi. Do tego dochodzi mycie i czyszczenie nawierzchni utwardzonych, np. kostki brukowej. Zajmujemy się także bieżącymi naprawami elementów infrastruktury – takich jak ławki, ogrodzenia czy oznakowanie poziome. W przypadku klientów oczekujących szerszej obsługi, usługi mogą być rozszerzane o działania specjalistyczne – wymienia Jakub Nowakowski.
Standaryzacja i kontrola – coś więcej niż tylko wykonawstwo
Jedną z przewag dużego operatora usług jest możliwość wdrożenia jednolitych standardów dla wielu lokalizacji.
– Dzięki naszej strukturze klienci zarządzający wieloma lokalizacjami mogą mieć jednego partnera i spójny standard obsługi – co znacznie ułatwia zarządzanie. Teraz w obszarze utrzymania czystości zapewniamy nie tylko sprzątanie obiektów wewnątrz, ale również kompleksowe usługi związane z obsługą terenów zewnętrznych. Współpraca z jednym partnerem to działanie wg ustalonego standardu, a także jednolita forma raportowania. To oszczędność czasu i mniejsze ryzyko dla naszych klientów, również zarządców sieci – podkreśla Jakub Nowakowski.
Impel rozwija też rozwiązania technologiczne wspierające zarządzanie jakością.
– Chcemy monitorować, czy pracownik rzeczywiście jest w pracy, porusza się w wyznaczonej strefie i wykonuje zadania. To nie kwestia kontroli dla kontroli – to podstawa rzetelnego raportowania i rozliczania usługi. Tego typu rozwiązania – mobilne aplikacje stosujemy z powodzeniem do zarządzania usługą sprzątania w obiektach – tłumaczy Nowakowski.
Skala, która robi różnicę
Utrzymanie terenów zewnętrznych to usługa, z której korzystają dziś zakłady przemysłowe, centra logistyczne, instytucje publiczne czy stacje paliw.
– Mamy w portfelu również salony samochodowe czy tereny wokół szpitali. Nasze usługi oferujemy firmom i instytucjom w całej Polsce – zdradza Jakub Nowakowski.
W branży usług komunalnych skala i przewidywalność to nie atut – to konieczność. I właśnie tu Grupa Impel wyróżnia się na tle lokalnych wykonawców.
– W przypadku mniejszych operatorów awaria jedynego dostępnego sprzętu oznacza realne ryzyko przerwania usługi. My dysponujemy rozproszonym zapleczem technicznym w skali kraju, co pozwala nam na elastyczne reagowanie i zapewnienie ciągłości realizacji nawet w sytuacjach kryzysowych – podsumowuje Jakub Nowakowski.

Powiązane artykuły