Techniczna obsługa szpitali – wyzwania i rozwiązania
20.02.25
Udostępnij
Zarządzanie infrastrukturą techniczną w placówkach medycznych to jeden z kluczowych aspektów związanych z zapewnieniem im ciągłości operacyjnej. Niezawodność instalacji elektrycznych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych czy systemów wentylacyjnych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pacjentów i skuteczność prowadzonych w szpitalu procesów medycznych. Właściwa konserwacja i regularne przeglądy techniczne są nie tylko wymagane przepisami prawnymi, ale także wynikają z potrzeby zapewnienia ciągłości pracy wszelkich systemów i urządzeń. Czy realizację tak ważnego procesu, jak obsługa techniczna szpitala, warto powierzać zewnętrznemu dostawcy?
Obsługa techniczna szpitali – potrzebne coraz większe kwalifikacje
Instalacje znajdujące się w budynkach stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich obsługa wymaga zarówno doświadczenia, jak i odpowiednich uprawnień. Serwisowanie nowoczesnych urządzeń, systemów klimatyzacyjnych, wind czy instalacji elektrycznych wiąże się z koniecznością posiadania odpowiednich kompetencji przez pracowników realizujących usługę, ale też nieustannego podnoszenia ich kwalifikacji.
Jak zauważa Tomasz Szymanik z Grupy Impel, dyrektor grupy produktowej Integrated Facility Management – szpitale często próbują utrzymywać własne zespoły techniczne, pomimo że wiąże się to z rosnącymi kosztami i szeregiem wyzwań.
– Wyzwaniem dla zarządzających staje się nie tylko potrzeba zastąpienia pracownika w razie jego absencji. Problemem może być także fakt, że konserwatorzy zatrudnieni na etacie od wielu lat mogą nie dysponować wszystkimi kompetencjami wymaganymi w dzisiejszych realiach. Tymczasem systemy, z którymi mamy do czynienia w budynkach są wyposażone w elektronikę i często wymagają specjalistycznej wiedzy. Brak wykwalifikowanych pracowników, konieczność ich szkolenia oraz organizowania zastępstw w przypadku nieobecności sprawiają, że model wewnętrzny staje się coraz mniej efektywny. W obliczu takich trudności warto rozważyć outsourcing obsługi technicznej – podkreśla Tomasz Szymanik.
Outsourcing serwisu technicznego – optymalne rozwiązanie dla placówek medycznych
Zewnętrzna obsługa techniczna to rozwiązanie, które gwarantuje stały dostęp do wykwalifikowanych specjalistów z różnych specjalności – od hydraulików po elektryków. Dostawca usługi przejmuje pełną odpowiedzialność za regularne prace konserwacyjne i terminowe przeglądy instalacji, eliminując ryzyko ewentualnych zaniechań, które może skutkować awariami. Jednocześnie w razie ich wystąpienia podejmuje działania naprawcze.
Jednym z kluczowych aspektów outsourcingu obsługi technicznej jest zapewnienie nieprzerwanego wsparcia, co jest szczególnie istotne w sytuacjach awaryjnych. Profesjonalne firmy oferują usługi zgodne z umowami SLA, czyli umowami o gwarantowanym poziomie świadczenia usług.
– Poza umową SLA, która zapewnia placówce konkretny czas reakcji w razie różnego typu awarii, działania dostawcy usług muszą być objęte odpowiednią polisą ubezpieczeniową – uzupełnia Tomasz Szymanik.
Pełna kontrola i bezpieczeństwo infrastruktury
Kolejną zaletą outsourcingu jest możliwość przeprowadzenia kompleksowego audytu i inwentaryzacji infrastruktury, co pozwala na skuteczniejsze zarządzanie obiektem.
– Wiele starszych placówek boryka się z problemem braku pełnej dokumentacji technicznej, co utrudnia zarządzanie konserwacją i naprawami. To kolejny argument za współpracą z zewnętrznym dostawcą, który w ramach obsługi obiektu prowadzi dokumentację, planuje przeglądy oraz działania związane z bieżącym utrzymaniem systemów technicznych – mówi Tomasz Szymanik.
Współpraca z doświadczoną firmą outsourcingową eliminuje również ryzyko związane z utratą dostępu do wiedzy technicznej w wyniku odejścia kluczowych pracowników, którzy obsługiwane obiekty znają „na pamięć”. Specjaliści zewnętrzni posiadają dostęp do szerokiej bazy ekspertów z różnych dziedzin, dzięki czemu placówka medyczna może liczyć na wsparcie niezależnie od okoliczności.
Dlaczego obsługa techniczna przez zewnętrzną firmę staje się standardem?
– Doraźne korzystanie z wybranych usług przez szpital, np. jednostkowych napraw czy przeglądów, często jest mniej korzystne. W ramach kompleksowej obsługi outsourcer dba o terminy przeglądów i realizuje planowane prace zgodnie z ustalonym harmonogramem. Jednocześnie umowa SLA gwarantuje jakość i terminowość prowadzonych prac – podsumowuje Tomasz Szymanik.
Placówki medyczne coraz częściej dostrzegają, że punktowe korzystanie z usług technicznych nie jest tak efektywne jak kompleksowa obsługa. Model pełnego outsourcingu pozwala nie tylko na redukcję kosztów, ale także na zwiększenie bezpieczeństwa i ciągłości operacyjnej szpitali oraz przychodni.
Regularne serwisowanie systemów i urządzeń w budynku są podstawą sprawnego funkcjonowania każdej placówki medycznej. Wybór odpowiedniego partnera, który przejmie ten obszar oznacza stabilność, bezpieczeństwo i dostęp do specjalistów o najwyższych kwalifikacjach.

Powiązane artykuły

Wiosna to dobry czas na serwis klimatyzacji
Początek roku to idealny moment dla właścicieli i administratorów systemów klimatyzacyjnych, aby zaplanować cykliczny...
18.03.25

