Trendy w usługach czystościowych – targi Interclean Amsterdam 2022
31.05.22
Udostępnij
Interclean Amsterdam to największe na świecie targi branży czystościowej. Wydarzenie stanowi pełny przegląd rozwiązań i najnowocześniejszych technologii, z których korzystają dostawcy usług. To doskonały pretekst na podsumowanie kierunków rozwoju, jakie dominują w obszarze sprzątania. W tym artykule prezentujemy wiodące trendy wraz z komentarzem naszego eksperta, Grzegorza Smereki – wiceprezesa zarządu spółki Impel System, dyrektora operacyjnego grupy produktowej Cleaning w Grupie Impel.
Roboty sprzątające
Do wyróżniających się trendów należy bez wątpienia robotyzacja, która już od wielu lat jest istotną innowacją w sektorze usług sprzątania. Autonomiczne maszyny sprzątające pojawiają się coraz częściej w większych przestrzeniach, takich jak galerie handlowe, dworce, terminale lotniskowe. Producenci tworzą także specjalistyczne roboty dedykowane do czyszczenia mniejszych przestrzeni, jak np. powierzchnie dywanowe, elewacje czy kanały wentylacyjne.
W czasie Interclean Amsterdam robotyzacja odmieniana była przez wszystkie przypadki. Niemal każdy producent maszyn prezentował mniej lub bardziej zaawansowane roboty. Pojawiły się maszyny z bardzo rozbudowaną automatyką, które lepiej wyglądają i komunikują się nie tylko z obsługującymi je pracownikami. Producenci mocno skupili się na oswojeniu robotów, aby były łatwiej akceptowane przez ludzi, wśród których pracują. Jednocześnie w Amsterdamie prezentowano mniejsze maszyny przeznaczone np. do czyszczenia kanałów wentylacyjnych czy roboty służące do mycia przeszkleń i fotowoltaiki. Wiele z tych rozwiązań już znamy i wdrażamy przy realizacji usług – mówi Grzegorz Smereka.
Dla nas, jako dużej firmy świadczącej usługi czystościowe na polskim rynku, wciąż mało jest dużych, perfekcyjnie działających, autonomicznych maszyn czyszczących. W przypadku mycia większych powierzchni potrzebujemy dużych robotów o wysokiej wydajności, które nie wymagają częstego ładowania. Jest to związane z tym, że nie w każdym obiekcie możemy zaingerować w infrastrukturę budynku i zainstalować stację dokującą. Jeśli robot będzie wymagał ciągłego ładowania i np. co godzinę potrzebował obsługi człowieka, to cała automatyzacja traci sens. Co istotne – mimo, że koszty pracy w Polsce nadal są niższe niż w krajach Europy Zachodniej – w dłuższej perspektywie należy oczekiwać zwiększania obecności urządzeń autonomicznych – dodaje Grzegorz Smereka.
Usługi sprzątania a ekologia
Wśród trendów, które wyznaczają kierunek działania branży sprzątającej nie sposób pominąć rozwiązań mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Dostrzegają to zarówno producenci maszyn czy preparatów do czyszczenia, jak i dostawcy urządzeń. Kierunki zmian mające na celu ograniczenie odziaływania na środowisko, wyznaczone między innymi w takim programie jak Europejski Zielony Ład, dotyczą również przedsiębiorców. Branża czystościowa, ze względu na swoją specyfikę odgrywa tu bardzo istotną rolę.
W prezentacji wystawców z Interclean Amsterdam ekologiczne podejście było widocznie w kilku aspektach. Pierwszy to ograniczenie, a nawet wyeliminowanie zużycia chemii, która trafia do ścieków. Przykładem są rozwiązania, które stosujemy już od jakiegoś czasu, np. używanie do mycia wody demineralizowanej. Z chemii można również częściowo zrezygnować stosując większą mechanizację. Oznacza to lepsze szczotki, nowe materiały wykorzystywane do padów używanych w urządzeniach czyszczących.
Drugi aspekt dotyczył oszczędzania energii i wykorzystywania do sprzątania urządzeń o zwiększonej efektywności energetycznej, wyposażonych w wydajne akumulatory. Segment tego typu urządzeń rozwija się teraz bardzo dynamicznie. Trzecim zagadnieniem mocno eksponowanym przez producentów maszyn jest ograniczenie hałasu, jaki powodują urządzenia w czasie swojej pracy. Producenci prześcigają się w rozwiązaniach, które powodują, że urządzenia stają się dużo bardziej ciche. Dotyczy to np. odkurzaczy, kosiarek czy zamiatarek. Hałas produkowany przez maszyny ma przecież negatywny wpływ nie tylko na ludzi, ale też na otaczającą nas faunę, a tym samym na środowisko naturalne – podkreśla Grzegorz Smereka.
Ergonomia pracy w usługach sprzątania
Kolejnym trendem, który można zaobserwować u producentów maszyn i sprzętu służącego do sprzątania, jest ergonomia pracy. Nowoczesne urządzenia wspierają czynności związane ze sprzątaniem tak, aby praca stała się maksymalnie komfortowa i bezpieczna dla pracownika.
Współczesne profesjonalne urządzenia do sprzątania są dużo lżejsze niż kiedyś. Projektowane są w ten sposób, aby człowiek mógł pracować przy ich pomocy w wygodnej pozycji. Są to np. nowe systemy mocowania mopów, które nie wymagają od pracownika schylania się. Stosowane przy szczotkach kije teleskopowe są lżejsze. Producenci wyposażają je w systemy wspierające, aby pracujący przy ich użyciu operator nie musiał używać za dużo siły. Ewidentnie producenci nowoczesnych urządzeń, aby zminimalizować ewentualne negatywne skutki pracy z tymi narzędziami, konsultują wprowadzane rozwiązania z ortopediami i fizjoterapeutami. Wyświetlacze montowane w standardowych maszynach mają funkcje wspierające wady wzroku. Wyświetlają informacje dużo wyraźniejsze i większe, można to dopasować do swoich potrzeb. Te wszystkie elementy składają się na to, że sprzątanie staje się w mniejszym stopniu pracą fizyczną, a bardziej pracą wymagającą poprawnego korzystania z nowoczesnych narzędzi – mówi Grzegorz Smereka.
Usługi sprzątania i digitalizacja
Współczesne usługi sprzątania są coraz częściej organizowane w oparciu o systematycznie zbierane dane. Pozwala to na zarządzanie usługą tak, by mogła być wykonana na czas i w oczekiwanym zakresie.
Rozwiązania oparte o dane wprowadzają nie tylko firmy softwarowe, ale też producenci urządzeń, którzy również zaczynają projektować aplikacje. W Amsterdamie prezentowano urządzenia, które mierzą poziom zużycia artykułów higieny lub detergentów oraz liczbę osób korzystających w danym czasie z określonych pomieszczeń. W przypadku przekroczenia jakiejś wartości, urządzenia przesyłają powiadomienia do serwisu sprzątającego o tym, że należy wykonać konkretne czynności, np. uzupełnić detergenty. Takie informacje mogą być zintegrowane z aplikacjami do zarządzania usługą na terenie obiektu, np. biurowca, galerii handlowej czy lotniska. Tego typu rozwiązania to już bardzo niedaleka przyszłość, również w Polsce – podsumowuje Grzegorz Smereka.

Eksperci
Powiązane artykuły



