Urządzenia do obsługi gotówki – rozwiązania dla branży retailowej
24.05.22
Udostępnij
Zakupy przez internet z płatnością online są coraz bardziej popularne, podobnie jak powszechne stało się płacenie kartą w tradycyjnych sklepach, a pomimo tego Polacy deklarują duże przywiązanie do gotówki. NBP podaje, że w 2020 r. aż 64% Polaków opowiadało się przeciwko całkowitemu wycofaniu banknotów. To samo źródło wskazuje, że wartość gotówki w obiegu w Polsce stale rośnie i w pierwszym kwartale 2022 r. zbliżyła się do 400 mld zł. Część z tych pieniędzy trafia do branży retailowej – sklepów, placówek sieci oraz centrów handlowych.
Tradycyjna obsługa gotówki wymaga czasu
Obsługa gotówki przez sklep w najbardziej popularnym modelu to proces długotrwały i wieloetapowy. Z perspektywy funkcjonowania sklepu przede wszystkim angażuje czas pracowników. Wymaga od nich kilkukrotnego liczenia pieniędzy, do czego najczęściej – zgodnie z procedurami danej sieci handlowej, konieczna jest obecność kierownika. W tym samym czasie, zaangażowani w proces liczenia gotówki, pracownicy sklepu nie mogą wykonywać swoich najważniejszych zadań – związanych z obsługą klientów. Co kilka dni sklep zamawia konwój, który odbiera koperty bezpieczne z utargiem i transportuje je do banku. Dopiero po tym czasie pieniądze trafiają na konto bankowe sklepu.
Urządzenia online – pieniądze na koncie w czasie rzeczywistym
W ostatnich latach zyskują popularność urządzenia do obsługi gotówki, takie jak wpłatomaty i wrzutnie. Pozwalają na wcześniejsze księgowanie płatności w trybie online. Wpłatomat jest instalowany na terenie sklepu, a zadaniem pracownika jest tylko umieszczenie gotówki w urządzeniu. Maszyna sama liczy pieniądze, które już po chwili trafiają na konto bankowe.
Korzystanie z urządzeń do obsługi gotówki to zupełnie inne podejście, w porównaniu do tradycyjnego modelu. W tym tradycyjnym mamy przechowywanie pieniędzy w kopertach, co oznacza, że pieniądze z utargu nawet przez kilka dni nie są zaksięgowane na koncie. Z drugiej mamy urządzenia online, które księgują wpłatę na koncie w czasie rzeczywistym. Przetrzymywanie gotówki w takim urządzeniu pozwala na to, by te wartości już pracowały, kumulowały się, ogranicza też ilość potrzebnych konwojów gotówki. A przede wszystkim taka maszyna zainstalowana w sklepie oszczędza czas pracowników, który może być wykorzystany do realizacji innych zadań. Urządzenie eliminuje konieczność kilkukrotnego liczenia, zaangażowanie kierownika sklepu. Może być też zintegrowane z systemem kasowym klienta – mówi Sylwester Kołsut, dyrektor handlowy Impel Cash Solutions sp. z o.o.
Bezpieczeństwo obsługi gotówki w sklepie
Wpłatomaty w sklepach to również ważny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa obiegu gotówki oraz kontroli nad całym procesem. Pozwalają na całkowite zredukowanie strat wynikających z pomyłek lub ewentualnego przywłaszczenia mienia przez wpłacających. Korzystanie z urządzeń daje też możliwość generowania raportów z wpłat.
Rozbudowane opcje raportowe dostępne online pozwalają na wgląd we wszystkie operacje. Widać jak na dłoni, kto ile przyjął w kasie, kto ile wpłacił do wpłatomatu. To eliminuje wszelkie potencjalne nadużycia ze strony pracowników sklepu. Po wpłacie do wpłatomatu bank bierze odpowiedzialność za zdeponowaną gotówkę. Oczywiście oznacza to konkretne wymagania ze strony banku, jakie muszą spełniać urządzenia do obsługi gotówki instalowane w sklepach, np. mieć określoną klasę odporności na włamanie. Na urządzenie zainstalowane w sklepie musi być także skierowana kamera, z której zapis – w razie ewentualnej reklamacji, pozwala rozpoznać, kto wpłacał gotówkę i o której godzinie – podkreśla Sylwester Kołsut.
Urządzenia do obsługi gotówki – dostosowanie do potrzeb sklepu
Dzięki dostępności różnej wielkości urządzeń i możliwości dowolnej konfiguracji modułów, wpłatomaty mogą być stosowane w placówkach małopowierzchniowych, np. sklepach odzieżowych czy restauracjach, ale też wielkopowierzchniowych supermarketach.
Oferowane przez nas usługi i urządzenia są projektowane z uwzględnieniem potrzeb każdego klienta. Możemy zaproponować urządzenia w różnym rozmiarze, o różnej klasie bezpieczeństwa czy funkcjonalności. Mogą to być urządzenia zawierające moduł recyclera banknotów i monet. Pozwala on pracownikom sklepu nie tylko na wygodne wpłaty, ale też daje możliwość wypłacania pieniędzy z urządzenia. To bardzo ważne w przypadku dużych sklepów, z dużą liczbą kas, kasjerami pracującymi na zmianach i dużym obrotem gotówki. Dzięki zintegrowaniu software’u urządzenia z oprogramowaniem klienta możemy mieć pełne raportowanie w zakresie zrealizowanych wpłat i wypłat przez każdego z kasjerów – podsumowuje Sylwester Kołsut.
Zastosowanie wpłatomatów pozwala nie tylko na zyskanie cennego czasu pracowników potrzebnego na obsługę klienta, ale też zwiększa bezpieczeństwo całego obiegu gotówki i daje właścicielowi placówki handlowej możliwość poprawy płynności finansowej.

Eksperci
Powiązane artykuły



