Utrzymanie czystości w obiektach handlowych – czy format obiektu wpływa na sposób dostarczania usługi?
30.05.23
Udostępnij
Wydarzenia ostatnich lat wpływają na zmianę nawyków zakupowych konsumentów. W odpowiedzi na te zmiany obserwujemy wzrost liczby mniejszych obiektów handlowych, takich jak parki handlowe czy lokalne centra convenience. Ponadto, aby sprostać wymaganiom rynku, część istniejących centrów handlowych jest modernizowana i przebudowywana. Jednocześnie po pandemii do centrów i galerii handlowych wracają klienci. Zwiększony ruch odwiedzających wymaga od zarządzających obiektami handlowymi podjęcia działań związanych z zadbaniem o czystość i bezpieczeństwo.
W Polsce działa ponad 600 centrów handlowych, które stanowią ważną część naszego krajobrazu handlowego. Obserwujemy też stały rozwój sektora – powstają zupełnie nowe obiekty handlowe oraz modernizowane lub rozbudowywane są już te istniejące. Szczególnie dużą potrzebę zmian odczuwają galerie, które powstały wiele lat temu i wymagają dostosowania do współczesnych standardów i oczekiwań klientów. Jednocześni, zauważamy również zainteresowanie ze strony inwestorów mniejszymi miastami. W takich miejscach powstają nowe formaty obiektów handlowych, takie jak parki handlowe. To rozwiązanie zyskuje popularność wśród najemców, głównie ze względu na niższe czynsze, wynikające m.in. z mniejszej powierzchni wspólnej. Dla nas, czyli dostawców usług dla sektora handlowego, wiąże się to z różnymi modelami obsługi – mówi Katarzyna Kudelska, dyrektor handlowy segmentu Centra i sieci handlowe w Grupie Impel.
Stacjonarne usługi utrzymania czystości w galeriach handlowych
Galerie handlowe, które posiadają rozległe przestrzenie wspólne, ciągi komunikacyjne i miejsca organizacji eventów promocyjnych, wymagają stałej obecności personelu sprzątającego. W tego typu obiektach istnieje konieczność regularnego wykonywania wielu zadań związanych z utrzymaniem czystości, często kilkukrotnie w ciągu dnia. Przykładowo, posadzki w ciągach komunikacyjnych muszą być regularnie myte, toalety i food courty wymagają regularnego sprzątania, ponieważ ze względu na ich funkcję i dużą liczbę odwiedzających są narażone na częste zabrudzenia.
Aby sprostać wymaganiom dużego obiektu handlowego, zapewniamy ciągłe wsparcie przez kilkunastoosobowy zespół, który zajmuje się utrzymaniem porządku. Wykonuje on zadania zgodnie z ustalonym harmonogramem. Pracę personelu wspiera aplikacja Optima FM – narzędzie pomagające cyfrowo zarządzać usługami utrzymania czystości. W czasie działania galerii handlowej, w ramach świadczonych usług utrzymania czystości, realizowane są także regularne prace cykliczne. Przykładowo, raz na kilka miesięcy przeprowadzamy czyszczenie schodów ruchomych, mycie elewacji zewnętrznej, pylonów reklamowych oraz sezonowe odśnieżanie parkingów. Zespół pracujący na stałe na terenie obiektu jest wyposażony w specjalistyczny sprzęt, który umożliwia skuteczne wykonanie tego typu prac. Dodatkowo, w razie potrzeby ten zespół możemy wspierać naszymi mobilnymi grupami porządkowymi – podkreśla Robert Ratyński, dyrektor wsparcia technologicznego w usługach utrzymania czystości w Grupie Impel.

Rozwiązania mobilne – wsparcie w utrzymaniu czystości dla parków i sieci handlowych
Galerie handlowe konsekwentnie inwestują w modernizacje i remonty, aby unowocześnić obiekty, które powstały wiele lat temu. Zmiany te są motywowane oczekiwaniami odwiedzających, którzy poszukują rozszerzonej oferty rozrywkowej czy gastronomicznej. W rezultacie galerie handlowe rozbudowują i zmieniają swoją przestrzeń, aby pomieścić dodatkowe atrakcje. Prowadzone modernizacje w galeriach to także zmiany niektórych najemców, a co za tym idzie – modernizacje poszczególnych lokali. Wszystkie tego typu prace wymagają wsparcia profesjonalnych firm sprzątających . Dotyczy to również sytuacji, gdy prace remontowe są wykańczane w ostatniej chwili, tuż przed planowanym otwarciem galerii.
W sytuacjach awaryjnych, które zdarzają się w centrach handlowych, korzystamy z grup mobilnych, które wspierają personel sprzątający na stałe w danym obiekcie. Dzięki nim jesteśmy w stanie przeprowadzić niezbędne prace porządkowe niemal natychmiast w dowolnym miejscu w Polsce, np. w ciągu nocy przywrócić obiekt do stanu umożliwiającego jego otwarcie dla klientów rano – mówi Robert Ratyński.
Wprowadziliśmy mobilny model dostarczania usług porządkowych do galerii handlowych w trakcie pandemii. Teraz w przypadku tego miejsc znajduje on zastosowanie głównie w formie wspierającej, ponieważ większość obowiązków związanych z utrzymaniem czystości wykonuje stały personel, przypisany do konkretnego obiektu. Jednak w przypadku parków handlowych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Ze względu na ich rozległą powierzchnię i różnorodne zadania, jakie mamy do realizacji, nie ma potrzeby ciągłej obecności personelu sprzątającego.
Wystarczy, że grupa mobilna wykonuje określone prace zgodnie z ustalonym harmonogramem – zaakceptowanym przez klienta. Podobnie dzieje się w placówkach sieci handlowych o powtarzalnym układzie i wyposażeniu. Grupa mobilna przemieszcza się między poszczególnymi sklepami na danym obszarze i realizuje ustalony zakres działań. Ta usługa jest zestandaryzowana i poddana pomiarowi, co pozwala nam monitorować postęp jej realizacji. Wspomagają nas w tym narzędzia cyfrowe, takie jak aplikacja MobiGroup. Pomaga ona w zarządzaniu pracą grup mobilnych, planowaniu i przydzielaniu zadań, a także raportowaniu wykonanych prac – podkreśla Katarzyna Kudelska.

Powiązane artykuły



