Wiosna to dobry czas na serwis klimatyzacji
18.03.25
Udostępnij
Początek wiosny to idealny moment dla właścicieli i administratorów systemów klimatyzacyjnych, aby zaplanować cykliczny serwis. Dokładna kontrola stanu instalacji pozwoli cieszyć się jej bezawaryjnym i bezpiecznym działaniem przez cały sezon.
Z artykułu dowiesz się
- dlaczego warto regularnie serwisować klimatyzację,
- jakie symptomy mogą wskazywać na usterki instalacji,
- jakie czynności obejmuje cykliczny przegląd klimatyzacji
- czym jest rejestr Centralny Rejestr Operatorów i kto jest zobowiązany do zgłoszenia do niego urządzenia,
- dlaczego warto współpracować w zakresie serwisu ze sprawdzonymi partnerami.
Sprawnie działający system wentylacji i klimatyzacji odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu w środowisku pracy, jak i w innych przestrzeniach użytkowych, w których na co dzień przebywamy, szczególnie w okresie letnim. Niedostosowana temperatura, nadmierna wilgotność czy obecność pleśni i innych drobnoustrojów mogą negatywnie wpływać na zdrowie i samopoczucie osób przebywających w pomieszczeniach. Prawidłowo działająca klimatyzacja to nie tylko komfort, ale również dobre samopoczucie użytkowników. Dlatego tak istotna jest regularna kontrola stanu technicznego instalacji i urządzeń klimatyzacyjnych.
– Brak regularnej konserwacji może prowadzić do poważnych problemów, takich jak zanieczyszczenie wymienników kurzem oraz zagrzybienie, co znacząco obniża wydajność urządzeń i zwiększa ryzyko awarii.. Zaniedbania w konserwacji urządzeń mogą z czasem prowadzić do coraz poważniejszych i droższych w naprawie usterek, w wyniku których poza uszkodzeniami urządzeń klimatyzacyjnych mogą także powodować szkody jak np. zalania. Drugą kwestią jest obowiązek przeglądów instalacji wynikający z obowiązujących w Polsce przepisów – mówi Krzysztof Szymański, project manager ze spółki Impel Synergies specjalizującej się w serwisie systemów klimatyzacyjnych. – Regularnie serwisując urządzenia klimatyzacyjne, przedłużamy ich żywotność i minimalizujemy ryzyko awarii, a także unikamy kosztownych napraw.
Jakie czynności są wykonywane podczas serwisu
1. Czyszczenie i dezynfekcja
Podczas przeglądów sezonowych serwisanci dokonują gruntownego czyszczenia, dezynfekcji i odgrzybiania urządzeń. Regularna konserwacja w tym zakresie jest niezbędna ze względów higienicznych, a także dla utrzymania wysokiej wydajności klimatyzacji. Zanieczyszczone wymienniki ciepła mogą znacząco obniżać efektywność pracy urządzenia, a w skrajnych przypadkach – prowadzić do jego awarii. Czyszczenie eliminuje gromadzenie się grzybów i innych drobnoustrojów, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi.
2. Kontrola szczelności
Każdorazowo serwis obejmuje sprawdzenie szczelności układu chłodniczego, co jest najistotniejszym elementem przeprowadzanej kontroli. Wykrycie nieszczelności na czas i jej szybka naprawa zapobiega spadkowi efektywności urządzenia, a w najgorszym przypadku – całkowitemu unieruchomieniu instalacji.
3. Diagnostyka usterek technicznych
Podczas przeglądu serwisanci poza wykonaniem prac konserwacyjnych analizują również dane diagnostyczne, aby zidentyfikować ewentualne problemy techniczne. W przypadku drobnych usterek naprawy mogą być wykonane na miejscu. Przy poważniejszych usterkach niezbędne jest zamówienie części zamiennych i ponowna wizyta serwisanta.
Dążymy do tego, aby nasi serwisanci wykonywali naprawy natychmiastowo. Jednak jeśli naprawa wymaga wymiany podzespołów urządzenia, to nie zawsze jest to możliwe. W takich przypadkach konieczne jest zabezpieczenie instalacji oraz zapewnienie alternatywnych źródeł chłodzenia lub ogrzewania do czasu dostawy podzespołów i przywrócenia pełnej sprawności instalacji. – mówi Krzysztof Szymański.
Regularna diagnostyka znacząco minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii w trakcie sezonu wysokich temperatur. Warto podkreślić, że producenci urządzeń zalecają wykonywanie przeglądów co najmniej dwa razy w roku. Jest niezbędne do zachowania ciągłości gwarancji. Szczegółowy zakres i sugerowany harmonogram czynności kontrolnych można znaleźć w dokumentacji technicznej urządzenia lub instalacji.
Obowiązki właścicieli instalacji klimatyzacyjnych
Regulacje dotyczące obsługi urządzeń klimatyzacyjnych obowiązują zarówno firmy, jak i osoby prywatne korzystające z urządzeń zawierających czynniki chłodnicze (np. klimatyzatory, urządzenia chłodnicze, pompy ciepła). Wynikają one z „Ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych” – potocznie zwanej ustawą F-gazową. Obowiązki te dotyczą zarówno właścicieli czy administratorów instalacji, jak i osób zajmujących się ich serwisem.
– Każde urządzenie zawierające określoną ilość czynnika chłodniczego musi być zarejestrowane. Właściciel staje się jego operatorem, odpowiedzialnym za prowadzenie i aktualizację karty urządzenia. Niezarejestrowanie urządzenia w systemie CRO lub brak wpisu potwierdzającego okresową kontrolę szczelności może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym karami finansowymi – podkreśla Krzysztof Szymański
Warunkiem powstania obowiązku rejestracji w CRO jest ilość czynnika chłodniczego. Urządzenie zawierające co najmniej 3 kg substancji zubożających warstwę ozonową (SZWO) lub 5 ton ekwiwalentu CO₂ fluorowanych gazów cieplarnianych (F-gazów) musi zostać zgłoszone.
Profesjonalny serwis – inwestycja w bezpieczeństwo i oszczędność
Wybór profesjonalnej, doświadczonej firmy serwisowej to gwarancja bezpieczeństwa oraz oszczędność w dłuższej perspektywie. Warto współpracować z partnerem, którego specjaliści posiadają niezbędną wiedzę techniczną, wymagane uprawnienia oraz wieloletnie doświadczenie.
Eksperci
Powiązane artykuły


