Wyzwania dla ochrony 80. Tour de Pologne
19.07.23
Udostępnij
Nowa trasa, przeniesienie początkowych etapów do malowniczych plenerów zachodniej Polski, odcinek indywidualnej jazdy na czas w Katowicach – to wszystko czeka na zawodników i kibiców jubileuszowego, 80. Tour de Pologne. Organizacja wyścigu co roku wymaga długotrwałych przygotowań oraz olbrzymiego zaplecza personalnego i technicznego. Dotyczy to również zapewnienia bezpieczeństwa w czasie wydarzenia. Rolę oficjalnej ochrony po raz trzynasty obejmuje Grupa Impel. Z jakimi wyzwaniami mierzy się firma odpowiedzialna za zabezpieczenie?
Tour de Pologne – kluczowa ochrona mety
Tour de Pologne to wieloetapowy, szosowy wyścig kolarski. Wydarzenie ma rangę międzynarodową – od 2005 r. należy do cyklu największych imprez sportowych na świecie. Na swojej trasie, szczególnie w miastach i mniejszych miejscowościach, wyścig gromadzi tłumy fanów kolarstwa. Dotyczy to przede wszystkim ostatnich kilkuset metrów poszczególnych etapów, gdzie rywalizacja sportowa i emocje kibiców sięgają zenitu. To dlatego organizator zdecydował się powierzyć ochronę mety każdego z siedmiu etapów Tour de Pologne profesjonalnej firmie ochroniarskiej, doświadczonej w zabezpieczaniu takich wydarzeń. Grupa Impel już po raz trzynasty chroni metę wszystkich etapów Tour de Pologne. Zabezpiecza również hotele, w których nocują zawodnicy na trasie wyścigu, a także parkingi z busami, pojazdami ze sprzętem kolarskim i telewizyjnymi wozami transmisyjnymi.
Strefa linii mety w czasie wyścigu to newralgiczne miejsce. Tu gromadzą się kibice, mają różne pomysły i potrzeby, np. chcą przemieszczać się na drugą stronę trasy, znaleźć się jak najbliżej zawodników. Od 2021 roku organizator wdrożył nową formę zabezpieczeń – bariery Boplan, które całkowicie uniemożliwiają przejście z jednej strony trasy na drugą. Zanim zbliży się peleton nadzorujemy śluzy przejściowe, które pozwalają przechodzić ludziom przez trasę, ale w pewnym momencie zamykamy je. Kiedy przejeżdżają zawodnicy absolutnie nikt nie może wtargnąć na trasę – podkreśla Janusz Pniak z Grupy Impel, jeden z koordynatorów ds. bezpieczeństwa Tour de Pologne.
Oficjalna ochrona 80. Tour de Pologne
Ochrona obszaru linii mety jest kluczowa ze względów bezpieczeństwa, ale tez ważna dla niezakłóconych pomiarów czasu, jaki osiągają zawodnicy. Do zadań ochrony należy również bezpieczne przeprowadzenie zawodników, w tym również liderów wyścigu do sceny, gdzie odbywa się dekoracja, do miejsc, w których realizowane są wywiady czy wreszcie na parking, skąd autobusem przemieszczają się do hotelu.
Społeczność fanów Tour de Pologne jest bardzo zaangażowana. Kibice chcą być jak najbliżej zawodników, poklepać ich po ramieniu, osobiście pogratulować wygranej, a nawet zdobyć bidon swojego faworyta. To, do czego kibice byli przyzwyczajeni przez lata kolejnych edycji Tour de Pologne, okazało się być całkowicie niemożliwe w czasie epidemii COVID-19. W przypadku edycji prowadzonych w latach 2020 i 2021, czyli w czasie ostrego reżimu sanitarnego – zadaniem ochrony zabezpieczającej mety poszczególnych etapów było też dbanie o dystans społeczny pomiędzy zawodnikami, a widzami. To czas, w którym szczególnie ważne było również bezpieczeństwo epidemiczne i ochrona przez zakażeniem koronawirusem – dodaje Janusz Pniak.
Tour de Pologne 2023 – indywidualna jazda na czas w Katowicach
Poważnym wyzwaniem dla ochrony 80. Tour de Pologne jest również zabezpieczenie etapu w Katowicach, który odbędzie się 3 sierpnia 2023 r. Trasa tego odcinka ma niespełna 17 km i przebiega ulicami ścisłego centrum miasta, z metą przy katowickim Spodku. Etap indywidualnej jazdy na czas polega na tym, że zawodnicy pojedynczo są wypuszczani na trasę w odstępach jednej minuty. Ostatnich 10 zawodników startuje w odstępach dwuminutowych. Oznacza to zablokowanie miasta na wiele godzin. Zmiany w organizacji ruchu wystąpią w tym dniu już od godz. 5:00 rano, zamknięcie części katowickich ulic nastąpi o godz. 9:00, a ponowne otwarcie po zakończeniu etapu, od godz. 17:00.
W tym roku etap jazdy na czas w Katowicach odbędzie się w środku tygodnia – w czwartek, 3 sierpnia. Dwa lata temu ten etap był realizowany również w tym Katowicach, ale wtedy przypadło to w weekend. Musimy pamiętać, że z jednej strony Tour de Pologne to olbrzymia, międzynarodowa impreza sportowa i doskonała okazja do promocji miasta. Z drugiej strony, to utrudnienia w ruchu w wielkiej aglomeracji, której mieszkańcy mają swoje plany, często wyznaczone wiele miesięcy wcześniej. Dwa lata temu w środku strefy zamkniętej z powodu wyścigu znalazł się kościół, w którym zaplanowana była ceremonia ślubna. Musieliśmy na krótki czas odwrócić zmieniony z powodu trasy wyścigu ruch drogowy. W ten sposób umożliwiliśmy parze młodej i gościom weselnym dotarcie do kościoła. Zmiana organizacji ruchu w tak dużym mieście, jakim są Katowice planowana jest na kilka tygodni wcześniej – podkreśla Janusz Pniak.
Przygotowanie etapu w Katowicach
Janusz Pniak uczestniczy w zespole, który jest odpowiedzialny za przygotowanie planu tymczasowej organizacji ruchu w Katowicach, a także plan zabezpieczenia tego etapu. Praca zespołu oznacza dziesiątki wizji lokalnych oraz ciągłą wymianę informacji z Policją, Strażą Miejską, przedstawicielami miasta, Wydziałem Transportu, a nawet z katowickim Zakładem Zieleni Miejskiej.
Trasa Tour de Pologne w Katowicach wymaga zamknięcia ponad 20 ulic. W zamkniętej strefie znajduje się między innymi Cmentarz Komunalny, Wydział Karny Sądu czy Mikro Strefa Ekonomiczna. Jest tam też Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Jego przedstawiciele dzwonią do mnie pytając czy w tym dniu mogą zrealizować zaplanowane egzaminy na prawo jazdy. Zablokowanie części tak dużego miasta jak Katowice to olbrzymia operacja logistyczna – dodaje Janusz Pniak.
Powiązane artykuły
Jak wygląda współpraca firm zewnętrznych z wojskiem?
Obiekty wojskowe, jak wszystkie inne obiekty, wymagają realizacji usług niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowani...
05.10.23