Zakupy jako centrum strategiczne. Jak dział zakupów buduje dziś przewagi konkurencyjne?
07.08.25
Udostępnij
Jeszcze kilka lat temu działy zakupów były kojarzone z realizowaniem zamówień, umowami i procedurami. Często miały w organizacjach opinię ,,hamulca’’ lub ,,zła koniecznego’’ i rzadko włączano je w procesy strategiczne przedsiębiorstwa. Dzisiaj to się zmienia. O roli działu zakupów w dużej organizacji rozmawiamy z Edytą Siwak, z Grupy Impel menadżerem ds. zakupów strategicznych.
Jak obecnie zaczynają być postrzegane działy zakupów w firmach?
Przy rosnących kosztach surowców, energii i usług, zakupowcy stają się kluczowymi partnerami w strategii przetrwania i rozwoju firm. Przestajemy być postrzegani jako centrum kosztów, a stajemy się partnerem w organizacji. Współtworzymy wartość, wdrażamy innowacje, budujemy strategie, które wspierają przedsiębiorstwa w realiach presji inflacyjnej i niepewności rynkowej.
W jaki sposób obecne realia wpływają na oczekiwania wobec zakupowców?
Obecna sytuacja wymaga umiejętności działania w warunkach bardzo dynamicznych i nieprzewidywalnych, co dotyczy również kupców. Z jednej strony stoją oni przed rosnącymi oczekiwaniami w zakresie ESG, z drugiej mierzą się z niestabilnością geopolityczną, zagrożeniami ciągłości łańcuchów dostaw, dynamiką cenową czy presją technologiczną.
Kupiec, który będzie potrafił sprostać tym zadaniom musi wyróżniać się elastycznością zarówno w sposobie myślenia jak i działania. Wymagające otoczenie rynkowe nie tylko redefiniuje rolę działu zakupów – ono ją wzmacnia. To właśnie teraz, bardziej niż kiedykolwiek, potrzebujemy zakupów jako elastycznego, świadomego i zaangażowanego centrum strategicznego firmy.

W jaki sposób działy zakupów mogą budować przewagi konkurencyjne?
Działy zakupów przede wszystkim poszukują rozwiązań, które stabilizują koszty. Jednak praca zakupowca to już nie tylko negocjowanie najniższych cen z dostawcami, ale również poszukiwanie optymalizacji na różnych płaszczyznach w całej organizacji. Dzisiejsi kupcy poszukują oszczędności nie tylko w cenach, ale w całym cyklu życia produktu czy usługi. Może to być realizowane np. przez standaryzację komponentów, zmniejszenie ilości odpadów czy optymalizację logistyki. Zakupowcy także z powodzeniem identyfikują obszary, w których można wdrożyć usprawnienia, automatyzację czy eliminację marnotrawstwa.
Aby dział zakupów był miejscem strategicznym dla organizacji, konieczne są wewnętrzne relacje. Relacje oparte na partnerstwie, zaufaniu i wspólnych celach biznesowych. Dzięki nim dział zakupów przestaje być dostawcą usług wewnętrznych, a staje się aktywnym partnerem w strategicznych działaniach przedsiębiorstwa.
Czy działy zakupów mogą być w takim razie motorem zmian, jakie zachodzą w organizacji?
Dział zakupów to miejsce, które ma szeroki obraz tego, jak funkcjonuje firma. Posiada dane rynkowe, utrzymuje relacje z dostawcami, przez co wie, jak działają inne firmy. To dlatego coraz częściej to dział zakupów inicjuje w firmie projekty optymalizujące procesy wewnętrzne, które często wykraczają poza łańcuch dostaw.
Przykładem takich działań jest choćby zainicjowana przez dział zakupów Grupy Impel wewnętrzna platforma zakupowa dla naszej organizacji. To narzędzie, które ułatwia obsługę zamówień, ale też centralizuje je – co jest poważnym zadaniem w każdej większej organizacji.
Przy dużej skali biznesu istotnym wyzwaniem jest także standaryzacja. Bardzo uważnie słuchamy potrzeb biznesu, szukamy punktów wspólnych i uniwersalnych rozwiązań. Dzięki temu wypracowaliśmy np. w obszarze usług utrzymania czystości pulę dostawców i modeli sprzętu, które wykorzystywane są w obiektach klientów Grupy Impel. Takie działania mają ogromne znaczenie dla standaryzacji procesów.
Jaka będzie przyszłość działów zakupów?
Będzie nadal rosła. W dobie globalnych wyzwań, to właśnie zakupy będą odpowiedzialne za wdrażanie zrównoważonych modeli sourcingu, rozwój relacji opartych na partnerstwie, zaufaniu i etyce oraz zapewnienie stabilności kosztowej organizacji.
Działy zakupów, które chcą być traktowane jako centra strategiczne, muszą wykazać się nie tylko efektywnością, ale również przywództwem – zarówno wewnątrz firmy, jak i w relacjach z dostawcami. To już nie tylko dział wspierający, ale dział współbudujący przyszłość organizacji.

Edyta Siwak
menadżer ds. zakupów strategicznych
Grupa Impel
Ekspertka w zakresie zakupów strategicznych z wieloletnim doświadczeniem. Od 2022 roku związana z Grupą Impel, gdzie pełni rolę partnera strategicznego, odpowiadając za optymalizację kosztów, rozwój strategii zakupowych i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań rynkowych. Wcześniej zdobywała doświadczenie m.in. w firmie Tarczyński S.A. jako specjalistka ds. zakupów. W pracy koncentruje się na analizie potrzeb biznesowych, prowadzeniu kluczowych przetargów oraz budowaniu trwałych relacji z dostawcami.
Wywiad należy do cyklu „Partnerstwo w dziale zakupów”. Nasi eksperci z biura optymalizacji kosztów dzielą się wiedzą m.in. na temat roli relacji z biznesem i dostawcami, budowania zespołów międzypokoleniowych oraz roli działów zakupów w tworzeniu przewag konkurencyjnych.
Cykl zapowiada udział Grupy Impel w realizowanym przez Marketplanet wydarzeniu Positive Procurement Summit – szczegóły już wkrótce!
Powiązane artykuły