Zdalna współpraca w usługach przemysłowych
12.10.21
Udostępnij
Technologia i wsparcie nią codziennej pracy w przemyśle stało się w ostatnim czasie niemal konieczne. Ograniczenia w możliwości kontaktu pomiędzy osobami przy jednoczesnej potrzebie wymiany informacji między pracownikami zrodziły potrzebę rozpoczęcia lub przyspieszenia już trwającego procesu transformacji cyfrowej. Lockdown okazał się szansą dla usług, których głównymi zaletami jest zdalna obsługa, a przedsiębiorcy przekonali się, że warto inwestować w takie rozwiązania i pracować w oparciu o środowiska cyfrowe. Takim rozwiązaniem jest Zdalny Ekspert, którego wdraża w swoich usługach i procesach realizowanych u Klientów spółka Climbex należąca do Grupy Impel.
Potrzeba komunikacji i wymiany informacji
Działania prowadzone przez pracowników technicznych w przemyśle wymagają stałego dostępu do specjalistycznej wiedzy, danych, instrukcji i dokumentacji technicznych.
Technik pracujący w obiekcie bądź na instalacji często spotyka się z problemem ograniczonego dostępu do kompletu papierowej dokumentacji technicznej. Problemem może tu być zarówno odległość miejsca przechowywania dokumentów od miejsca serwisu. Ma to wpływ na czas i możliwość wykonania serwisu, jak i sam sposób wytwarzania dokumentacji. Każda przebudowa generuje odrębny projekt powykonawczy. Skutkiem tego zebranie pełnej informacji (np. o przebiegu instalacji) na zakładzie to często wyszukiwanie rysunków oraz schematów w kilku oddzielnych segregatorach.
Jednocześnie technik potrzebuje obu wolnych rąk do wykonywania swoich zadań. Odrywanie się od zadania, sięganie po telefon lub notatki znacząco obniża efektywność i komfort pracy oraz może być niebezpieczne. Bardzo często jest też dodatkowo utrudnione ze względu na stosowanie rękawic ochronnych Do utrudnień zaliczamy także warunki środowiska pracy takie jak zapylenie, opady, wysoką wilgotność lub zabrudzenie serwisowanych elementów.
Poszukiwaliśmy rozwiązania, które ułatwi dostęp do dokumentów, schematów i procedur, jak również do kompetencji współpracowników, ale jednocześnie nie zakłóci pracy technika pozostawiając mu wolne ręce.
Określiliśmy również, że możliwość zbierania danych z realizowanych procesów w postaci zdjęć i nagrań czy notatek do wcześniej przygotowanej formatki stanowić będzie pożądaną przewagę nad klasycznym modelem pracy. Pozwoli bowiem menedżerom poprawiać usługi oraz wspomoże proces decyzyjny u klienta – mówi Piotr Lasoń dyrektor operacyjny Digital Services w Climbex.
Rozwiązanie stosowane w Climbex
Wdrażane w spółce Climbex rozwiązanie – Zdalny Ekspert – to oprogramowanie i urządzenie. Warstwę sprzętową stanowi amerykański RealWear HMT-1 – to odporne na przemysłowe warunki pracy urządzenie noszone na głowie, np. wpinane do kasku. Warstwę oprogramowania stanowi nowoczesna technologia, czyli platforma chmurowa do komunikacji i ewidencji zadań działająca przez internet.

„Ekspertem” nazwano rolę osoby pracującej stacjonarnie w środowisku dla niej bezpiecznym, która zdalnie wspiera „technika”. „Technikiem” nazwano rolę osoby wykonującej zadania w terenie, na obiekcie. Ekspert dzięki temu, że ma wizję i fonię oraz pracownika, który na miejscu może wykonać czynności. Zdalny Ekspert jest w stanie jednocześnie dokumentować przebieg realizacji zadania, udostępniać technikowi pliki czy nawet dopraszać do połączenia kolejne osoby.

Nazwa roli „ekspert” jest dość umowna. Technik, pracujący w terenie jest oczywiście sam w sobie ekspertem, specjalistą w swojej pracy. Często potrzebuje jednak zdalnego udostępnienia informacji z dokumentów lub wykonuje pracę wymagającą nadzoru. Rozwiązanie sprawdza się w świecie doskonale wszędzie tam, gdzie jeden pracownik będący na miejscu korzysta z sumy kompetencji większego zespołu. W oprogramowaniu rolę eksperta może przyjąć również klient. Wówczas podejmuje on kluczowe decyzje w zakresie zadań realizowanych przez naszego pracownika – dodaje Piotr Lasoń.
Technologia zastosowana w rozwiązaniu „Zdalny Ekspert” umożliwia:
- Komunikację przy uwolnionych rękach w trakcie wykonywania pracy
- Rejestrowanie zdarzenia – zdjęcia i filmy, zapis wskazań liczników i mierników
- Zdalny odbiór prac, zdalne wizje lokalne
- Wyświetlanie informacji, danych, schematów, instrukcji
- Zdalne wskazywanie zadań do realizacji, w tym instruktaż krok po kroku w czasie rzeczywistym
- Tworzenie procedur serwisów i przeglądów w trakcie wykonywania prac dla celów dokumentacyjnych, optymalizacyjnych i szkoleniowych
- Zwiększenie dostępu do ograniczonego zasobu specjalistów i zwiększenie efektywności kosztowej procesów z ich udziałem
- Udrożnienie wąskich gardeł procesu przy zachowaniu jakości, prowadzenie większego zakresu prac jednoczasowo
Korzystając ze Zdalnego Eksperta pracownicy mogą wymieniać kompetencje i wiedzę pomiędzy sobą, nawet jeżeli znajdują się w zupełnie rożnych miejscach. W czasie pandemii możliwe było dzięki temu między innymi uruchomienie w Danii zasobami własnymi peryferyjnego urządzenia jednego z systemów Climbex. Było to uruchomienie wytwornicy pary z udziałem eksperta pozostającego w Polsce. Spółka Climbex nie mogła wysłać pracownika za granicę z uwagi na obowiązujące obostrzenia.
Technologia rozwija się, dlatego nie zamykamy się na ewolucję tego typu urządzeń. Naszym celem nie było zastosowanie najbardziej innowacyjnego rozwiązania na świecie. Kluczowy aspekt to poprawa procesów w realizowanych usługach z zastosowaniem odpowiedniego narzędzia, w tym wprowadzenie do naszych usług zdalnej dostępności do kompetencji i do informacji oraz zbieranie prawdziwych, weryfikowalnych danych z realizowanych prac. Kiedy na rynku pojawi się urządzenie lub oprogramowanie o większych zaletach niż obecne, z przyjemnością zastosujemy je w pracy – podkreśla Piotr Lasoń.
Powiązane artykuły



